مشاهده پشه آئدس در آذربایجان‌شرقی

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به مشاهده پشه آئدس در شهرستان کلیبر، گفت: تاکنون ابتلا افراد به بیماری تب دنگی در این استان گزارش نشده است.
کد خبر: ۱۱۷۶۶۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۸ 21 July 2024

به گزارش تابناک آذربایجان شرقی به نقل از ایرنا، بهمن نقی پور شب گذشته اظهار کرد: با رصد و تلاش‌های معاونت‌های تحقیقات و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، پشه آئدس در شهرستان کلیبر مشاهده شده اما تا به الان گزارشی مبنی بر مورد تب دنگی دریافت نشده است.

وی افزود: تب دنگی نوعی بیماری ویروسی است که از طریق پشه آئدس منتقل می شود اما خوشبختانه در این نوع بیماری انتقال انسان به انسان وجود ندارد.

نقی پور گفت: این نوع پشه در استان‌های متعددی مشاهده شده و بیش از ۱۵۰ مورد ابتلا به تب دنگی ثبت شده است که تنها ۱۲ مورد آن در داخل کشور اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: پشه آئدس در مناطق مرطوب مثل مخازن و سدهای نگهداری آب، ظروف آب زیر گلدان، آب ظرف حیوانات، درون لاستیک‌های کهنه اطراف شهرها و زباله‌های رها شده در طبیعت زندگی می کند بنابراین اگر بتوانیم زمینه رشد پشه را از بین ببریم از تکثیر و انتشار بیماری جلوگیری کرده ایم.

نقی پور با تاکید بر رعایت بهسازی محیط، اظهار کرد: ۸۰ درصد موارد ابتلا به تب دنگی بدون علائم و یا با علائم خفیف سرماخوردگی مثل تب و سردرد شدید است که در مواقع نادر درد شدید مفاصل و استخوان، خون ریزی مخاطی و مرگ و میر نیز دیده شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که چهار تا ۱۰ روز بعد از گزش معمولا علائم بیماری بروز می‌کند، گفت: بهترین راه پیشگیری بوده و در این راستا جمع آوری زباله‌ها و شیرابه‌ها از سطح شهر و استفاده از پمادهای دورکننده حشرات می‌تواند اقدام مهمی باشد.

وی در خصوص احتمال شیوع این بیماری در فصل پاییز نیز افزود: هیچ نظر قطعی نمی‌توان داشت ولی بارندگی باعث رشد پشه می‌شود و اگر پشه دارای ویروس باشد می‌تواند ده‌ها نفر را مبتلا کند.

به گزارش تابناک آذربایجان شرقی، «تب دنگی» از طریق نیش پشه «آئدس» به انسان منتقل‌می شود و طبق آخرین آمار حدود ۱۵۰ مورد ابتلا به این بیماری در کشور شناسایی شده است که اغلب این افراد، مسافران خارج از کشور بویژه کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس بودند .

به گفته مسوولان وزارت بهداشت، تاکنون موارد ابتلا به تب دنگی در استان‌های هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، اصفهان و گیلان شناسایی شده اند.

انتقال این بیماری از طریق انسان به انسان امکانپذیر نیست و بروز بیماری فقط بر اثر گزش پشه اتفاق خواهد افتاد.

این بیماری علائم مختلفی از جمله تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع، بثورات پوستی و خونریزی از لثه یا سایر قسمت‌های بدن دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار