ریل گذاری مسیر توسعه پایدار کیش در طرح مرجان

کد خبر: ۱۱۷۶۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۷ 17 July 2024

به گزارش«تابناک جزیره» به نقل از سازمان منطقه آزاد کیش؛ پیشرفت و توسعه نیازمند مسیری هموار، برنامه ای مدون و مجریان توانمندی است که بتوانند با ریل گذاری صحیح قطار توسعه را به سرمنزل مقصود برسانند. جزیره کیش به عنوان نخستین منطقه آزاد کشور با ماموریت گردشگری در سال های نخست به خوبی توانست در این راه گام بردارد اما به دلایل مختلف در ادامه با چالش های بسیاری روبرو شد که این ماموریت را با مشکلاتی مواجه کرد و به نوعی از اهداف و ماموریت های تعریف شده فاصله گرفت.

دور شدن کیش از ماموریت اصلی زمینه نارضایتی ساکنان و سرمایه گذاران و کاهش ورود گردشگران به جزیره را به همراه داشت به همین دلیل در طی سال های گذشته تلاش هایی برای بازگشت کیش به مسیر توسعه و رونق صورت گرفته است اگر چه برخی از این طرح ها نتوانسته است به افق چشم اندازی که برای موفقیت تعریف شده دست یابد اما بی تردید راه همچنان برای رسیدن به قله های توفیق باز بوده و می توان در نگاهی مثبت و با برنامه ای مدون در بازه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با رفع مشکلات موجود بر چالش های پیش رو نیز فائق آمد.

کمپین « بزن بریم کیش » به عنوان یکی از فعالیت های اصلی طرح مرجان با رویکرد برنامه ریزی در افق های متعدد و با بهره گیری از ظرفیت های کیش در تمامی حوزه ها و استفاده از توان تمامی بخش های خصوصی و دولتی تلاش کرده است تا خلاء های موجود در این بخش را پر کرده و مسیری ترسیم کند تا همه با هم برای رسیدن به کیش آینده گام برداریم.

سید علیرضا کاظمی دولابی طراح و مجری طرح مرجان در خصوص ایده اولیه و علت شکل گیری این کمپین، رویکردها، اهداف و برنامه های آن اظهار کرد: کیش از مقاصد برتر گردشگری کشور و تنها منطقه آزادی است که با نگاه گردشگری تاسیس شد و براساس چشم انداز اولیه قرار بود تا پایلوتی برای اجرای طرح های توسعه ای کشور و به اصطلاح « ایران مدرن » باشد و سپس برنامه های موفق در سطح کشور اجرایی شود.

وی با بیان این که کمپین « بزن بریم کیش» ذیل طرح مرجان و با رویکرد شناخت فرصت ها، ظرفیت ها، نقاط قوت و ضعف در اجرای طرح های توسعه ای جزیره کیش و با همراهی و همکاری سازمان منطقه آزاد کیش طراحی و برنامه ریزی شده و در مسیر اجرا قرار دارد؛ افزود: با نگاهی به گذشته و طراحی های اولیه ای که برای کیش صورت گرفته متوجه فاصله ای در سیاستگذاری های کلان و مسیر ریل گذاری شده اولیه در دستیابی به موفقیت های ایجاد منطقه آزاد کیش خواهیم شد.

کاظمی تاکید کرد: بخشی از نیازهای اصلی و اولیه مسیر توسعه کیش در طول سال های گذشته نادیده گرفته شده و تناسب های رشد در تمامی حوزه ها به صورت یکسان رعایت نشده است. وی با بیان این که برخی از شرایط امروز به دلیل آثار تورمی نشأت گرفته از سطح ملی است و برخی به دلیل مولفه هایی مانند عدم وجود برنامه جامع و عدم اجرای قوانین شکل گرفته است افزود: با برنامه ریزی های نادرست شرایط زندگی برای جامعه متوسط که مرکز ثقل توسعه هر مقصد گردشگری هستند سخت تر شده و مشکلاتی مانند کمبود نیروی انسانی به عنوان سرمایه های اصلی منطقه ایجاد می شود و ما امروز در جزیره کیش با مشکلاتی مانند درمان، آموزش، مسکن، تورم، حمل و نقل، تردد و غیره روبرو هستیم که یک شبه شکل نگرفته است.

طراح مجری طرح مرجان با اشاره به این که صنعت گردشگری در کشور ما همچنان نوپا بوده و همپای این صنعت در جهان رشد نداشته است؛ افزود: در گذشته گردشگری تقاضا محور بود اما امروز عرضه محور است و بنابر عرضه ظرفیت ها و محصولات، هر کس عرضه بهتر، ایده های نوآورانه و خلاقی داشته باشد موفق تر است.

وی با بیان اینکه در گذشته خرید یکی از مزیت های بی رقیب کیش بوده اما امروز به عنوان مزیت گردشگری این منطقه محسوب نمی شود؛ افزود: امروز در داخل کشور تمامی محصولات خارجی با کیفیت و قیمت مناسب به وفور یافت می شود و دیگر نمی توان خرید را از مزیت های کیش برشمرد ضمن اینکه امروز سلیقه و ذائقه مردم نیز با گذشته در نوع خرید محصولات و انتخاب مقصد سفر تغییر کرده است.وی حضور بخش خصوصی در توسعه کیش را از ضروریات غیرقابل انکار برشمرد و خاطر نشان کرد: امروز نباید متکی به دولت ها در حوزه گردشگری باشیم و برای باز کردن مسیر توسعه نیاز به هم افزایی بخش های خصوصی با یکدیگر همچنین با بخش دولتی هستیم تا بدانیم چه آینده ای برای کیش ترسیم کرده ایم و با گام هایی صحیح و استوار در این مسیر قدم برداریم.

کاظمی ایجاد یک الگو و چشم انداز مشترک بین همه گروه های ذینفع را بسیار مهم دانست و افزود: طرح مرجان با هدف رفع خلاء ها و فاصله هایی که بین بخش های حاکمیتی و خصوصی وجود دارد به میدان آمده است و به دنبال ایجاد زبان و گفتمان مشترکی است که می تواند ظرفیت ها و توانمندی های هر دو بخش دولتی و خصوصی، همچنین شبکه ارزش ها را شناسایی کرده و خلاء های موجود را پر کند ضمن اینکه برای رسیدن به یک پایداری باید این هم گامی نهادینه شود و برای نهادینه کردن آن نیازمند نهادسازی هستیم.

وی با اشاره به اینکه سند توسعه پایدار از 17 اصل تشکیل شده است که اصل هفدهم مهمترین اصل و پایه و اساس دیگر اصول است؛ تاکید کرد: در اصل هفدهم بر مشارکت همگانی بین تمامی ذینفعان نهاد تاکید شده است و بدون شکل گیری این اصل 16 اصل دیگر کارایی ندارد.

مجری طرح مرجان با بیان این که بیش از 300 مصاحبه در طراحی این طرح صورت گرفته افزود: بیش از 50 اتاق فکر با استفاده از دانش کارشناسی و علم تعداد زیادی از کارشناسان و متخصصان حوزه های مختلف و صدها ساعت بحث و بررسی در سطح ملی و جزیره کیش انجام شده تا ابتدا مشکلات و معضلات احصاء و سپس برای مشکلات احصاء شده راهکار ارائه شود.

وی با تصریح بر اینکه در جزیره کیش باید تفکر غالب توسعه پایدار باشد تاکید کرد: طرح مرجان برای ریل گذاری مسیر پیشرفت و توسعه پایدار کیش به عنوان یک نیاز اساسی شکل گرفته است و در ابعاد مختلف فرهنگی، محیط زیست، اقتصادی و اجتماعی در 17 اصل مهم و ضروری تدوین شده است و امروز مهمترین کار نهاینه کردن توسعه پایدار در جزیره کیش است که ما در نظر گرفتن تمامی ابعاد یاد شده تلاش می کنیم تا با ارائه طرح و برنامه های مختلف به حرکت در این مسیر کمک کنیم.

کاظمی با بیان این که مشکلات موجود یک شبه به وجود نیامده است و در نتیجه امکان از بین بردن آن ها در زمانی بسیار کوتاه ممکن نخواهد بود و ارائه برنامه ها با ابعاد و زمان بندی های مختلف نیاز است تا ضامن موفقیت و بازگشت رونق به جزیره کیش باشد؛ افزود: ما نباید سودهای آنی را به چشم انداز روشن آینده ترجیح دهیم بلکه باید با نگاهی به آینده برای هر زمان برنامه ای خاص و ویژه داشته باشیم.

وی ادامه داد: نیاکان ما سرو می کاشتند در حالیکه می دانستند عمر به ثمر نشستن آن طولانی است و ممکن است خودشان هیچوقت از سایه آن استفاده نکنند اما معتقد بودند سرو نماد مقاومت، ایستادگی و آزادگی است و باید برای نسل های آینده باقی بماند تا آن ها از سایه و ظرفیت سرو استفاده کنند اما امروز ما گندمکار شده ایم و به دنبال دست یافتن به سود سریع و برداشت آنی هستیم بدون اینکه به آینده چشم داشته باشیم.

طراح و مجری طرح مرجان با تاکید بر این که به همین دلیل نمی توانیم برای رفع مشکلاتی که در طول سال های متمادی ایجاد شده از تیم های مدیریتی انتظار حل سریع و معجزه آسای مشکلات را داشته باشیم تصریح کرد: باید همه دست در دست هم برای رفع این معضلات گام برداریم و ضمن یافتن راهکارهای کوتاه مدت نگاه و برنامه ای برای آینده داشته باشیم.

وی با تاکید بر نیاز امروز جامعه به امید و نشاط خاطر نشان کرد: جزیره کیش با هوای سالم و مملو از اکسیژن، دریای زیبا، آسمان آبی، زمین سبز، قوانین و فرهنگ بالای مردمان آن و بسیاری داشته های دیگر، امروز نیازمند بهره گیری همگان از ظرفیت ها و توانمندی های موجود برای ترویج امید و نشاط به جامعه و ایجاد یک زبان و گفتمان مشترک است تا مسیر توسعه پایدار در کیش نهادینه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار