احیای پخت نان کامل در جزیره کیش

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از استفاده تمامی نانوایی‌های این جزیره از آرد کامل برای پخت نان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۵۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۸ 10 July 2024

به گزارش«تابناک جزیره» به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، آیین رونمایی از طرح نان کامل در جزیره کیش چهارشنبه 20 تیر با حضور رحیم سرهنگی مدیرعامل این سازمان ، مدیرکل هماهنگی آرد و نان شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و مدیرکل روابط عمومی این شرکت و مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان در سالن اجتماعات این سازمان برگزارشد.

احیای پخت نان کامل در جزیره کیش

رحیم سرهنگی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این آیین با اشاره به اقدامات اداره غله سازمان در خصوص تامین نان با کیفیت برای مردم و نظارت بر روند پخت نان و آموزش نانوایان کیش با حضور دو نفر از اساتید مطرح کشور گفت: استفاده از آرد کامل که ارزش بالای غذایی دارد در تمام نانوایی های کیش اجرایی می شود و از آنجایی که این منطقه در اغلب عرصه ها پیشتاز است. از اینرو طرح احیای پخت نان کامل در کشور، به صورت گسترده از کیش آغاز می شود.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی استفاده از نان کامل در میان اقشار مختلف مردم و نقش رسانه های گروهی در این خصوص اظهار داشت: امیدواریم این طرح با توجه به بهبودی که در نوع تغذیه ایجاد می کند؛ مورد استقبال کیشوندان قرار گرفته و به کل کشور تعمیم پیدا کند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: در مرحله نخست طرح، بواسطه ذائقه برخی از مردم مبنی بر استفاده از آرد سفید، برخی نانوایی ها به پخت آرد سفید ادامه می دهند ولی تعداد بسیاری از نانوایی ها اقدام به پخت آرد کامل می کنند.

همچنین محمد حسن جلالی مدیرکل هماهنگی آرد و نان شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در این آیین با بیان این که یک درصد از آرد کشور به آرد کامل اختصاص یافته است؛ گفت: برخی از استان ها پیشرو در زمینه تولید آرد کامل و توزیع آن هستند و1400 واحد نانوایی در سطح کشور نان کامل را پخت می کنند.

  وی با اشاره به روند قیمت گذاری آرد کامل اظهار داشت: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت آرد کامل را به وزارت کشور اعلام کرده است که بعد از اخذ قیمت، در سامانه بارگذاری و امکان خرید آرد برای تمام نانوایی ها فراهم می شود .

همچنین مسعود رمضان پور مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان با اشاره به مزایای استفاده از آرد کامل گفت: این طرح در مراحل ابتدایی است و باید برای مشارکت عامه مردم فرهنگ سازی شود .

وی با بیان این که از مجموعه شش کارخانه در سطح استان هرمزگان، 3 کارخانه برای تامین آرد کامل اعلام آمادگی کردند؛ افزود: یک کارخانه در استان هرمزگان به صورت ویژه بر روی تامین آرد کامل برنامه ریزی کرده است و توانسته است جواز تولید آن را دریافت کند.

رمضان پور از اعلام آمادگی 20 واحد نانوایی در سطح استان برای عرضه نان کامل خبرداد و افزود: با توجه به نظر رحیم سرهنگی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، این طرح به صورت کامل و به عنوان هدیه به کیشوندان آغاز می شود و امیدواریم با فرهنگ سازی مناسب، این طرح از این منطقه آغاز و به کل کشور گسترش یابد.

مهدی افشون رئیس اداره غله و تعزیرات آرد و نان کیش نیز در این آیین با ارائه گزارش عملکرد 8 ماهه این اداره و با اشاره به آغاز اجرای پایش سلامت در پایان سال گذشته گفت: در این طرح آرد، خمیر و نان را مورد پایش قرار دادیم تا سلامت آن را برای مردم تضمین کنیم و در مرحله نخست مشکلات را احصاء و در پایش دوم، همه را اصلاح کردیم.

وی ادامه داد: با رایزنی و مکاتباتی که با اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان داشتیم؛ توانستیم امتیاز پخت نان کامل را اخذ کنیم و از این پس آرد کامل به تمام نانوایی های کیش تحویل می شود؛ تا نان کامل در سبد غذایی خانوارها قرار گیرد.

رئیس اداره غله و تعزیرات آرد و نان کیش تاکید کرد: طرح پایش سلامت پایان پیدا کرده و نتایج کلی آن تا پایان هفته دیگر منتشر خواهد شد.لازم به ذکر است از 33 نانوایی فعال در جزیره کیش، 29 نانوایی سنتی و 4 نانوایی فانتزی است. 

نانوایی های سنتی شامل 10 نانوایی لواش، 2 نانوایی تافتون و به ترتیب 9 و 8 نانوایی بربری و سنگک است.

گفتنی است آرد گندم کامل که یا آرد گندم سبوس دار نیز نامیده می شود، حاصل از پودر شدن دانه های کامل گندم است که بدون فرآوری تولید شده و از فیبر بالایی برخوردار است.

 در این روش دانه های گندم را تهیه کرده و به طور کامل برای آسیاب آماده می سازند. این آرد از آن جهت آرد کامل نامیده می شود که هیچ یک از قسمت های آرد از دانه جدا نشده و به طور کامل آسیاب می شود. از خواص آرد کامل می توان به سبوس بالای آن اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار