افتتاح واحد یوتیلیتی شهرک پتروشیمی مکران تا پایان امسال

کد خبر: ۱۱۷۰۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲ 18 July 2024
مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران گفت: تا پایان سال ۱۴۰۳ شاهد تکمیل مرحله اول طرح توسعه زیرساخت‌‌های یوتیلیتی شهرک پتروشیمی مکران برای تامین آب، برق و بخار موردنیاز و انتقال و انبارش محصول دو واحد تولید متانول در شهرک خواهیم بود.

علیرضا منیری در گفت‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه در پی نشست هیات وزیران درجلسه مورخ ۲۴فروردین ماه ۱۳۹۰ در مرکز سیستان و بلوچستان، منطقه چابهار به عنوان قطب آتی توسعه صنعت پتروشیمی (بعد از عسلویه و ماهشهر) انتخاب شد، افزود: اهم دلایل انتخاب چابهار به عنوان قطب سوم توسعه صنعت پتروشیمی شامل دسترسی مستقیم به اقیانوس و آب‌‌‌‌های آزاد و امکان تامین آب موردنیاز واحدهای پتروشیمی، نزدیکی به بازارهای هدف پتروشیمی و دوری از منطقه شلوغ و پرتنش خلیج‌‌فارس است.

وی تصریح کرد: دسترسی به خوراک موردنیاز (گاز متان) از طریق خط لوله هفتم سراسری، برخورداری از معافیت‌‌های مالیاتی مناطق آزاد تجاری و ایجاد جذابیت‌‌های سرمایه‌گذاری، وجود زیرساخت‌‌های صادراتی نظیر بندر شهید بهشتی و توسعه رونق منطقه و محرومیت‌‌زدایی نیز از دیگر دلایل انتخاب چابهار به عنوان قطب سوم توسعه صنعت پتروشیمی است.

منیری درخصوص برنامه بهره‌‌برداری از فازهای شهرک اظهار کرد: مطابق مصوبه ماده ۲ آیین‌‌نامه ارزیابی زیست محیطی طرح‌‌ها و پروژه‌‌های بزرگ تولیدی، خدماتی و عمرانی از مجموع ۱۷ واحد فرآیندی اعلام شده به آن سازمان، با احداث ۶ واحد فرآیندی بر پایه متان (Methane Based) با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن در سال و یک واحد یوتیلیتی موافقت شد.

وی ادامه داد: مطابق با مطالعات امکان‌سنجی و بررسی‌‌های اقتصادی و مطالعات بازار انجام شده توسط شرکت تویو ژاپن، فاز اول طرح توسعه شهرک پتروشیمی مکران شامل ۵ واحد GTO و یک واحد اوره-آمونیاک و همچنین یک واحد Mini LNG پیشنهاد و مورد تایید شرکت ملی پتروشیمی ایران قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران با تاکید بر اینکه اجرای فاز اول در چهار مرحله برنامه‌‌ریزی شد گفت: در مرحله اول آن ۴ واحد تولید متانول با ظرفیت هر کدام یک‌هزار و۶۵۰ کیلو تن در سال و یک واحد یوتیلیتی با ظرفیت موردنیاز واحدهای پتروشیمی مرحله اول احداث خواهند شد. طبق برنامه واحد یوتیلیتی مرحله اول تا پایان سال ۱۴۰۳ و واحدهای پتروشیمی اوایل سال ۱۴۰۴ به بهره‌‌برداری خواهند رسید.

به گفته منیری با تکمیل شهرک پتروشیمی مکران، واحد‌‌های GTO مستقر در شهرک پتروشیمی مکران، ابتدا گاز متان را به متانول که ظرفیت هر واحد یک‌هزار و۶۵۰ کیلو تن در سال (جمعا ۸.۲۵۰ میلیون تن) تبدیل و پس از آن با توسعه واحدهای پتروشیمی، متانول تولید شده به محصولات الفینی شامل پلی اتیلن، پلی پروپیلن و… تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: واحد تولید اوره و آمونیاک نیز با استفاده از گاز طبیعی (متان) ۱۰۷۳ کیلوتن اوره و ۶۷۷ کیلوتن در سال آمونیاک تولید و به بازار عرضه خواهد کرد. واحد Mini LNG نیز با ظرفیت ۳۰۰ کیلوتن در سال، گاز طبیعی (متان) را به صورت مایع درآورده و به بازار عرضه خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران با تاکید بر اینکه با وجود مصرف‌کننده‌‌های بزرگ متانول در دنیا مثل چین و هند و مطابق با مطالعات بازار انجام شده توسط شرکت تویو ژاپن، حدود ۳۵‌درصد از متانول تولیدی کشور در بازار داخلی مصرف شده و مابقی صادر می‌شود گفت: با توجه به اینکه چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده متانول در دنیا بوده و تولید داخلی آن جوابگوی نیاز نبوده، ظرفیت بزرگی برای صادرات متانول وجود دارد.

وی در خصوص موانع بر سر راه تکمیل فازهای شهرک پتروشیمی مکران تصریح کرد: مانند سایر طرح‌‌ها و پروژه‌‌های صنعتی کشور، طرح توسعه شهرک پتروشیمی مکران نیز به دلیل اعمال تحریم‌‌های ظالمانه علیه کشور عزیزمان، برای تامین تجهیزات خارجی پروژه‌‌‌‌ها با مشکلاتی روبه‌‌رو است، همچنین امکان جذب سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار