کد خبر: ۹۹۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹ 23 September 2015
رییس کل دادگستری استان البرز با اشاره به هماهنگی های موجود بین دستگاه های قضایی و اجرایی در این استان و ظرفیت های بالای موجود در استان، گفت: برغم همه اینها بارهای سنگینی بر دوش استان است که باید به گونه ای برداشته شود تا استان با شتاب بیشتری در مسیر توسعه حرکت کند.

احمد فاضلیان در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز البرز با خبرنگاران ایرنا به گفت و گو نشست و به بیان دیدگاه های خود در زمینه برخی از مسایل استان پرداخت.

وی بیش از همه به ضرورت تداوم همراهی و همدلی مسوولان استان برای فائق آمدن بر مشکلات این استان اشاره کرد و گفت که رسانه ها نیز در این مسیر نقش تعیین کننده دارند و با اطلاع رسانی درست از اقدامات صورت گرفته و مشکلات موجود، می توانند مسوولان را در خدمت رسانی بهتر به مردم یاری رسانند.

** هماهنگی بین دستگاه های استان نقطه قوت البرز

رییس دستگاه قضا در استان البرز با بیان اینکه تعامل دستگاه های استان با دادگستری برای بهبود امور مطلوب است، گفت: در شرایط فعلی رابطه خوبی میان دادگستری و دستگاه های اجرایی استان برقرار است.

وی تصریح کرد: استاندار محترم البرز با دلسوزی و در کنار دادگستری استان البرز ایستاده است و با حمایت های خود ما را در انجام دقیق تر کارها همراهی می کند.

فاضلیان ادامه داد: دستگاه های امنیتی و انتظامی نیز ارتباط بسیار خوبی با دستگاه قضا دارند و در اجرای سیاست ها هماهنگ هستند، نماینده ولی فقیه در استان نیز همراه و همگام، در راس هرم مجموعه استان قرار دارد.

وی افزود: در شرایط فعلی مجموعه استان را همدل و همراه می بینم و با وجود مشکلات عدیده زیر ساختی تلاش می کنند با سرعت بیشتری تحولات مثبت در البرز اتفاق بیفتد.

** البرز و عقب ماندگی های تاریخی

رییس کل دادگستری استان البرز با اشاره به عقب ماندگی استان البرز نسبت به سایر استان های کشور، گفت: برای جبران این عقب ماندگی به یک کار جهادی نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت های لازم استان البرز در بسیاری از بخش ها با مشکلات عدیده ای روبرو است که برای حل آنها باید کل مجموعه مدیران استان دست به دست هم دهند.

وی یادآور شد: تمامی استان ها از سال ها پیش در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته اند و استان البرز با وجود ظرفیت های بالقوه ای که در اختیار دارد، تازه در ابتدای این راه قرار دارد.

فاضلیان با اشاره به اینکه البرز می تواند به استانی نمونه در کشور تبدیل شود، گفت: با تعامل، همدلی و همراهی می توانیم به استانی نمونه در کشور تبدیل شویم و مشکلات و موانع موجود را روز به روز کمرنگ تر کنیم.

وی تاکید کرد: با کارهای عادی نمی توانیم به رشد و توسعه دست یابیم و باید با این نگاه که البرز نیازمند شتاب در همه عرصه ها است، عقب ماندگی موجود را در کوتاه ترین زمان ممکن رفع کنیم.

رییس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه مدیران بدون توجه به زیرساخت های لازم به استان شدن البرز اقدام کردند، یادآور شد: امیدوارم از این پس اگر قرار است استان جدیدی ایجاد شود، ابتدا پیش بینی های لازم صورت گرفته و زیر ساخت های لازم فراهم شود.

وی بیان کرد: به اعتقاد من در استان شدن البرز عجله صورت گرفت و امروز می بینیم که این تعجیل ضربه مهلکی به استان البرز وارد ساخته است.

فاضلیان ادامه داد: در شرایط فعلی امکانات برخی ادارات کل ما در حد شهرستان هم نیست که این موضوع در عقب ماندگی بیشتر البرز موثر بوده است.

** زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز معضل جدی استان

رییس کل دادگستری استان البرز زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز را یکی از معضلات جدی در این استان ذکر کرد و اظهار داشت: برخی اعمال نفوذها نیز این موضوع را تشدید کرده است. برخی از دستگاه ها نیز اراضی را در اختیار دارند که به آن نیاز ندارند.

فاضلیان با اشاره به فعالیت تعاونی های مسکن نیز گفت: در برخی تعاونی های مسکن استان البرز نیز این مشکل وجود دارد که در چندین مرحله زمین گرفته و ساخته اند و آن را در چندین مرحله در اختیار کسانی قرار داده اند که پیش از این نیز ساختمان دریافت کرده اند.

فاضلیان یادآور شد: کار برخورد با زمین خواران به هر نحو از آن، آغاز شده و برخی مصوبات آنان نیز ابطال شده است، به برخی نیز مهلت داده ایم تا هر چه سریعتر اقدامات انجام داده خود را لغو کنند که اگر در مهلت مقرر این کار را انجام ندهند، نام آنها را اعلام خواهیم کرد.

**اقدامات در زمینه حفاظت از محیط زیست

رییس کل دادگستری استان البرز گفت: دستگاه قضا اقدامات بسیار ارزشمندی در حوزه محیط زیست استان البرز انجام داده که مهمترین آنها، برخورد با نیروگاه منتظر القائم فردیس بود.

فاضلیان بیان کرد: دادگستری استان البرز در برخورد با تخلفات زیست محیطی بسیار مصمم است و برخورد با یکی از مهمترین نیروگاه های برق کشور نیز به دلیل همین تفکر بود. یک کار تاریخی در برخورد با این نیروگاه انجام شد که رسانه های استان به سادگی از کنار آن عبور کردند.

فاضلیان یادآور شد: این نیروگاه به معضل زیست محیطی استان تبدیل شده بود و جان شهروندان را تهدید می کرد که دستگاه قضا با شجاعت در مقابل آن ایستادند. با اقدامات صورت گرفته این نیروگاه مجبور شد برای ادامه فعالیت های خود مازت را کنار بگذارد که این موضوع نقش زیادی در کمک به بهبود محیط زیست استان البرز خواهد داشت.

فاضلیان افزود: قاضی این پرونده یکی از دادیاران جوان دادگستری استان البرز بود که با جسارت بالا موفق شد در عین جوانی، مسوولیت به این بزرگی را به خوبی و با موفقیت به انجام برساند.

رییس کل دادگستری استان البرز همچنین با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص فاضلاب های شهرک های صنعتی استان نیز گفت: برخورد با شهرک صنعتی اشتهارد به دلیل آثار مخرب زیست محیطی فاضلاب آن و دادن مهلت برای اصلاح آن، از دیگر اقداماتی است که دستگاه قضا استان برای بهبود محیط زیست البرز انجام داده است.

وی بیان کرد: دستگاه قضا در موضوع آلودگی های زیست محیطی با جدیت اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

** چاه های غیرمجاز تشدید کننده مشکل کم آبی و خشکسالی استان

رییس کل دادگستری استان البرز در ادامه به وجود بیش از 12 هزار چاه غیرمجاز در استان اشاره کرد و اجرای حکم برخورد با چاه های غیرمجاز البرز را به دلیل پر هزینه بودن زمان بر دانست و گفت: با توجه به شرایط آبی استان البرز حفر چاه های غیر مجاز یکی از تهدیدات اصلی استان البرز به شمار می رود که در این خصوص برخورد دادگستری البرز با این پدیده سخت و جدی خواهد بود.

وی بیان کرد: تعداد چاه های غیر مجاز در استان البرز به هیچ عنوان قابل مقایسه با استان های دیگر نیست که تنها دلیل آن غفلت مسوولان در گذشته ای نه چندان دور بوده است.

رییس کل دادگستری استان البرز ادامه داد: با هر ساخت و ساز غیرمجازی که انجام گرفته یک چاه غیر مجاز نیز حفر شده است که این استان البرز را با خطری بسیار جدی روبرو کرده است.

فاضلیان گفت: به طور قطع برخورد با چاه های غیرمجاز استان البرز هزینه بسیار سنگینی دارد که در شرایط فعلی یکی از دلایل عدم اجرای احکام این چاه ها نیز همین موضوع است.

وی افزود: دادگستری استان البرز این آمادگی را دارد که در کمترین زمان ممکن احکامی برای تمامی چاه های غیر مجاز استان البرز صادر کند، اما باید بدانید که به دلیل هزینه بر بودن برخوردها، دستگاه های اجرایی نمی توانند به سرعت اقدامات لازم را انجام دهند.

رییس دستگاه قضا در استان البرز گفت: البته در برخورد با چاه های غیر مجاز نقص قانونی هم داریم که باید در آن تجدید نظر شود، اگر بتوانیم این تبصره را بگنجانیم که هر فردی که اقدام به حفر چاه غیرمجاز می کند، خودش نیز باید نسبت به پر کردن آن اقدام کند، هزینه های برخورد با این اقدام غیرقانونی نیز کاهش می یابد.

فاضلیان یادآور شد: در شرایط فعلی اگر بتوانیم در سال سه تا چهارهزار چاه غیر مجاز را نیز از بین ببریم با وجود دوازده هزار چاه در استان البرز، روند برخورد با تمامی آنان چهار سال طول خواهد کشید.

رییس دستگاه قضا همچنین گفت: دادگستری البرز در بخش صدور احکام چاه های غیر مجاز هیچ مشکلی ندارد و می تواند در کمترین فرصت احکام را صادر کند، کاری که بخش عمده ای از آن نیز انجام شده، اما در اجرای احکام با مشکلاتی مواجه هستیم که امیدوارم با حمایت دولت و مسئولان این موانع نیز برطرف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار