کد خبر: ۹۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵ 03 March 2015
به گزارش تابناک،اندرز حکیمانه ای را اغلب شنیده ایم که مراقب افکارت باش که گفتارت می شود، مراقب گفتارت باش که رفتارت می شود، مراقب رفتارت باش که عادتت می شود، مراقب عادتت باش که شخصیتت می شود، مراقب شخصیتت باش که سرنوشتت می شود.

سوم مارس مقارن با 12 اسفند روز جهانی حیات وحش است ؛ اما قصد آن نیست که به سیاق معمول مناسبتی از وضعیت رفتارهای نامناسب انسانی بگوییم که هنجار حیات وحش را از بین برده است.

هنجاری که گونه های بسیاری را منقرض کرده ، برخی را در تهدید به انقراض قرار داده و در یک کلام در زنجیره حیات انقطاع و اختلال ایجاد کرده است.

این بار می خواهیم به بهانه این روز نگاهی بیاندازیم به گفتارهایمان در رسانه ها در باب مخلوقات خداوند .

از مدتها پیش رسانه های مختلف به فراخور امکان و چهارچوب کاریشان به مسایل گوناگون محیط زیست می پرداختند، مسئله ای که به وضوح با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید پر رنگ تر شد.

نقش رسانه ها در انعکاس صدای کنشگران محیط زیست موجب شد تا نگاه ها عمیق تر شود و مطالبات محیط زیستی به مطالبات عمومی بدل شود ، از جمله در مسئله ممنوعیت شکار توانست تا حدود زیادی نگاهها به این مسئله را تغییر و تعدیل دهد.

اگرچه چگونگی انجام یا چند و چون برنامه راهبردی برای شکار ، خود محل گفتگوی بسیار دارد، اما قصد این مجال پرداختن به چیزی است که از دست ما بر می آید.

مقام معظم رهبری بارها فرموده اند مسائل مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست امری تجملاتی نیست و باید به معارف عمومی بدل شود.

وقتی هرکدام از ما بعنوان رسانه هنوز برای واحدهای شمارش حیات وحش در نوشتارمان از واژگانی چون راس برای حیوانات اهلی، قلاده برای حیوانات وحشی ، قطعه برای آبزیان و برخی پرندگان اهلی و بهله برای پرندگان غیر اهلی استفاده می کنیم ، آیا نادانسته در اشاعه همان فرهنگ شکار و شکارگری و انسانهای هنجارشکن ظاهر نمی شویم؟!

جای آن دارد با توجه به پویایی زبان ها و نیز تغییر واژگان و کاربردی کردن آنها در گذر زمان در راستای معنای بهتر ، اینبار از خودمان شروع کنیم .

حمایت از حیات وحش بهانه خوبی است تا از بکار بردن لغات غیر ضرور منفی در عدد و معدود ، دست بکشیم و پیراستگی زبان پارسی را ارج گذاشته وبا نگاه طبیعت دوستانه واژگان مناسب را جایگزین ادبیات خشن گذشته کنیم.

در سال 2013 در نشست اعضای کنوانسیون منع تجارت جهانی گونه های در معرض انقراض (سایتیس) با هماهنگی سازمان ملل متحد ، سوم مارس مقارن با 12 اسفند که سالروز تاسیس و پذیرش کنوانسیون سایتیس نیز هست، به عنوان روز جهانی حمایت از حیات وحش اعلام شد.

این نامگذاری معنای گسترده حیات وحش اعم از گونه های گیاهی و جانوری را شامل می شود و محتوای اعلامیه صادره کنوانسیون درخواست از همه دولتها و کنشگران اجتماعی برای تبیین اهمیت اقتصادی ، علمی بوم سازگان های طبیعی و تاثیرات متقابل آن بر حیات انسانها و اقدام عملی برای کاستن از تنشهای تحمیلی موجود بر این منابع است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار