کد خبر: ۹۷۶۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲ 05 July 2021

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: خشکسالی و کم آبی سبب خشک شدن زود هنگام تالاب آق گل شهرستان ملایر شد.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از ایرنامهدی صفی خانی خشک شدن تالاب آق گل را با توجه به فصلی بودن آن امری طبیعی دانست و افزود: البته خشک شدن تالاب در شرایط عادی اواخر تیرماه رخ می داد که امسال به علت کاهش بارندگی یک ماه زودتر این تالاب خشک شد.

وی اظهار داشت: همدان دارای ۲۲ منبع آبی از جمله سدها و آب بندها بوده که از همه آنها می توان به عنوان تالاب یاد کرد با این وجود از این تعداد منبع آبی سه تالاب «چم شور» و «پیرسلمان» در شهرستان اسدآباد و «آق گل» در ملایر طبیعی هستند.

صفی خانی اضافه کرد: تالاب پیرسلمان به واسطه فعالیت های صورت گرفته در پنج سال گذشته احیا شده و هم اینک نیز با وجود کاهش باران و خشکسالی در این تالاب فصلی و طبیعی آب وجود دارد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: تالاب چم شور اسدآباد مدت هاست که خشک شده هر چند در سال های پر بارش وضعیت خوبی داشت اما بارندگی ها تاثیری در احیای این تالاب نداشته است.

صفی خانی یادآوری کرد: آبگیری تالاب آق گل ملایر نیز از سال ۹۶ شروع و با توجه به بارندگی های مناسب سال ۹۷ در این سال احیا شد و این تالاب تا پایان سال گذشته آب داشت.

وی افزود: اما کاهش بارندگی و مشکلات موجود در مدیریت منابع آبی سطحی و زیرزمینی موجب شد که این تالاب حداکثر تا پایان خرداد آب داشته باشد و هم اینک به طور کامل خشک شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: تالاب آق گل ملایر با توجه به شرایط خاص و فصلی بودن همواره در فصل بهار پر آب می شود.

صفی خانی درباره مرگ گونه های جانوری ساکن در این تالاب از جمله کپور ماهی ها که تصاویر آن نیز منتشر شد توضیح داد: ماهی های موجود در این تالاب گونه بومی نبوده بلکه برخی نهادها به صورت غیرمجاز اقدام به رها سازی ماهی در این تالاب کردند و کپور ماهی ها از منابع غیرطبیعی وارد تالاب شدند.

تالاب آق گل ملایر زودتر از موعد خشک شد

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان خاطرنشان کرد: بررسی پیشینه تالاب بیانگر این است که ارتفاع تالاب حتی در سال های پر آب از نیم متر تجاوز نمی کرد اما به دنبال دستکاری آن و ایجاد دیواره در حوالی تالاب ارتفاع و عمق آب افزایش اما وسعت و ماندگاری آب کاهش یافت.

صفی خانی کارکرد های منفی خشک شدن زودهنگام تالاب آق گل را تاثیر بر روی حیات وحش منطقه و ایجاد گرد و غبار محلی دانست و افزود: تداوم بی توجهی به مدیریت منابع آب زیر زمینی سبب شوری و خشک شدن آب چاه ها شده و آب شور نیز غیر قابل استفاده بوده بنابراین علاوه بر مشکلات زیست محیطی بحران بزرگ اجتماعی را در پی دارد.

وی اضافه کرد: بیشتر ساکنان حاشیه تالاب آق گل در حرفه کشاورزی فعالیت دارند و کشاورزان به شدت اقدام به برداشت منابع آبی برای کشت های پر آب بر می کنند در حالیکه آینده نزدیک به طور حتم آبی حتی برای کشت های کم آب بر، هم نخواهیم داشت.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان یادآوری کرد: زمانی کسی مکان تالاب های این استان از جمله آق گل را هم نمی دانست اما با توجه به حساسیت های ایجاد شده هم اینک سمن ها و جوامع محلی پیگیر وضعیت تالاب بوده همچنین استانداران ۲ استان همدان و مرکزی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان مجلس در نوبت های مختلف با حضور و بازدید از این تالاب وضعیت آن را پیگیر بودند.

صفی خانی مدیریت صحیح منابع آبی زیرزمینی حاشیه تالاب، مدیریت کشاورزی و پیشگیری از کشت های پُر آب بر را در اکوسیستم منطقه تاثیرگذار و سبب جلوگیری از بروز آسیب به تالاب در آینده دانست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار