قرارگیری قله شاهوار در فهرست میراث طبیعی ملی کشور، مهر تاییدی بر رویکرد مثبت دولت نسبت به حفظ این اثر ارزشمند و شنیدن ندای دوست داران طبیعت و محیط زیست است.
کد خبر: ۹۶۷۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷ 30 May 2021
 
شنیدن ندای دوست‌داران طبیعت با قرارگیری شاهوار در میراث طبیعی کشور

 

به گزارش  تابناک سمنان  در هفته گذشته ثبت قله شاهوار شهرستان شاهرود در فهرست میراث طبیعی ملی کشور از سوی وزیر میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی به استاندار سمنان ابلاغ شد. اقدامی که خرسندی همه ساکنان شاهرود و بسطام به ویژه دوست‌داران محیط زیست و منابع طبیعی را در پی داشت.

کوه شاهوار با سه هزار و ۹۴۵ متر ارتفاع، در مرز بین استان های گلستان و سمنان بلندترین قله در شرق رشته کوه البرز است. شاهوار برای اهالی شاهرود نه فقط یک کوه بلکه مهمترین عامل برای شکل گیری حیات در این خطه است. شاهوار آب مورد نیاز برای آشامیدن و کشاورزی را در این منطقه تأمین می کند و سبب شکل گیری تمدن در دشت بسطام و شاهرود به عنوان یکی از خوش آب و هواترین بخش های استان سمنان شده است.

تلاش دوست‌داران و علاقه‌مندان به محیط زیست در این شهرستان در دهه ۹۰ به منظور حفظ این اثر طبیعی از تخریب و جلوگیری از برداشت های بی رویه معادن به خصوص معدن بوکسیت تاش در دامنه شاهوار سبب شد تا از سال گذشته قرارگیری این قله در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به یکی از خواسته های مردم شاهرود تبدیل شود. اکنون نیز با گذشت کمتر از یک سال این مورد تحقق یافته است.

یک فعال حوزه گردشگری در گفت و گو با ایرنا تاکید دارد که ثبت این اثر طبیعی در فهرست میراث ملی کشور نشان دهنده اهمیت و منحصر به فرد بودن آن از دیدکارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. محسن شریعتی می افزاید: قله شاهوار و دامنه های پیرامونی شامل مناطق بسیار خوش آب و هوا و خوش گردشی است و مسیرهای صعود آن برای کوهنوردان و علاقه مندان به گردشگری ورزشی جذاب است.

 

ظرفیت های منحصر به فرد شاهوار سبب ثبت آن در فهرست میراث ملی شد

شریعتی اظهار داشت: شاهوار به عنوان بلندترین قله البرز شرقی با دارا بودن مسیرهای صعود و پیمایش متنوع، پذیرای کوهنوردان سراسر کشور است.

وی با اشاره به نقش کوه شاهوار در تأمین آب منطقه شمال شهرستان شاهرود یادآور شد: شاهوار از شمال با کمی فاصله به جنگل های هیرکانی می رسد و کانون آب‌ساز این جنگل ها در محدوده خود در قسمت شمالی است و در قسمت های جنوبی و شرقی و تا حدودی هم بخش غربی به عنوان یک کانون ۲۰۰ میلیون ساله مرکز تولید آب و ایجاد یک تمدن بزرگ در دشت شاهرود و بسطام است.

این فعال گردشگری همچنین از دامنه های جنوبی شاهوار با عنوان مناطق پرظرفیت گردشگری یاد کرد و گفت: روستای نگارمن، قطار زرشک، دره اقبالیه و آبشارهای آن، آبشارهای دره اوستا که در فصل زمستان یخی هستند، آبشار ابرسج و کمی آن طرف‌تر منطقه فرحزاد و مجن با شاهوار مرتبط هستند.

شریعتی با تأکید بر اینکه این مناطق جدا از خوش آب و هوا و خوش گردش بودن از نظر تنوع گیاهی نیز غنی هستند، افزود: در شاهوار چند گونه گیاهی بومی وجود دارد که مشابه آن در هیچ کجای دنیا پیدا نمی شود و بر روی آن ها نیز مطالعاتی درحال انجام است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در چشمه هفت رنگ نیز آب به دلیل خروج از مسیر کانی های متنوع، علاوه بر چند رنگ بودن و زیبایی منحصر به فرد، کاربرد درمانی نیز دارد.

این فعال بخش گردشگری در ادامه به تنوع گونه های جانوری در کوه شاهوار نیز اشاره و ابراز کرد: در محدوده روستای تاش و قسمت های شمالی آن، به جز منظره های چشم نواز و زیبا، امکان برگزاری تورهای حیات وحش  وجود دارد چرا که تنوع جانوری و حیاتی پویا دارد.

 

معدن بوکسیت شاهوار را از شرایط آرمانی دور کرد

شریعتی با بیان اینکه تنوع جانوری این منطقه به دلیل قرار گیری و فعالیت معدن بوکسیت از حالت آرمانی خود فاصله گرفته است، افزود: با این حال وجود کل و بز، قوچ ومیش، خرس قهوه ای، دسته های گراز و پرندگان شکاری ظرفیت بی نظیر و بکری در حوزه گردشگری در دامنه های شاهوار ایجاد کرده است.

حمیدرضا حسنی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود نیز در گفت وگو با ایرنا، ضمن تبریک ثبت قله شاهوار در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به دلسوزان و علاقه مندان شاهرود، اظهار داشت: دارا بودن بیشترین ارتفاع در بخش شرقی رشته کوه البرز، حیات وحش متنوع، گونه های گیاهی خاص و تأمین آب دشت بسطام و شاهرود و تغذیه سفره های زیرزمینی برای انجام کشاورزی در منطقه موهبت هایی خدایی است که در این کوه شکل گرفته ست.

 

شاهوار میزبان جشنواره های گردشگری می شود

حسنی از برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره گردشگری در شاهوار پس از پایان کرونا خبر داد و گفت: نخستین جشنواره گردشگری سفر به دامنه های شاهوار پس از عادی شدن شرایط کرونایی در شاهرود برگزار می شود تا بتوان برای شناساندن بیش از پیش ظرفیت های گردشگری این منطقه به هموطنان گام برداشت.


ضوابط خاص بر قله و حریم اثر ثبتی حاکم می شود

وی با تاکید بر اینکه باید ظرفیت های طبیعی و مناظر زیبای این کوهستان را برای آیندگان حفظ کرد، افزود: ثبت ملی سبب می شود ضوابطی بر قله و نیز مناطق پایین دست حریم اثر ثبتی حاکم شود و اجازه بهره برداری بیش از حد به بهره برداران بخش معدنی هم داده نشود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود با تأکید بر ضرورت محدودکردن بهره برداری معادن در کوه شاهوار ابراز کرد: زمانی که فعالیت های مخرب در شاهوار رخ ندهد و محیط زیست و حیات وحش منطقه در معرض آسیب قرار نگیرد می توان میزبان دوستداران طبیعت، کوهنوردان وگردشگران بسیاری برای بازدید از این اثر طبیعی ملی بود.

با ثبت این اثر طبیعی ارزشمند وقت آن رسیده است که با برنامه ریزی صحیح از این فرصت به وجود آمده بیشترین بهره را برد و برای رونق صنعت گردشگری در کنار دور نگه داشتن شاهوار از تخریب گام برداشت.

 چند روز پیش بر اساس ابلاغ علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور این اثر ارزشمند به شماره ۸۸۵ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور جای گرفت و نامه ثبت آن نیز خطاب به علیرضا آشناگر استاندار سمنان ارسال شد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار