گزارشی از وضعیت ازدواج و طلاق در قم:
کد خبر: ۹۶۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵ 16 September 2015
آمار ازدواج کشور در پنج سال گذشته روندی نامناسب داشته و در کنار آن افزایش چشمگیر طلاق در همین مدت نگرانی‌های فراوانی را ایجاد می‌کند.

ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهم‌ترین وقایع جوامع به شمار می‌رود به‌گونه‌ای که در تمام ادیان الهی بر آن تأکید شده است و رسول گرامی اسلام آن را سبب حفظ نیمی از دین فرد می‌داند و می‌فرمایند: «کسی که مجردی را تزویج کند و امکان ازدواج او را فراهم نماید از کسانی است که در قیامت خداوند به آنان نظر لطف می‌کند»؛ در مقابل اهمیت بالای ازدواج و تشکیل خانواده در آیات و روایات اسلامی، طلاق و از هم پاشیدگی کانون خانواده بسیار نکوهش شده است تا جایی که پیامبر اسلامی در این خصوص می‌فرمایند: «خداوند چیزی را که نزد او منفورتر از طلاق باشد، حلال نکرده است.»

مسئله ازدواج، تشکیل خانواده و طلاق از مباحث بسیار مهم در هر حکومت به شمار می‌آید و دانستن و داشتن یک تحلیل صحیح و به‌موقع از آن سبب می‌شود تا بتوانند سیاست‌های درستی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و غیره داشته باشد.

بر این اساس بر آن شدیم تا نگاهی کوتاه و آماری به وضعیت ازدواج و طلاق در استان قم داشته باشیم و وضعیت آن را با آمار کشوری مقایسه کنیم:

آمار ازدواج و طلاق در استان قم                              

در سال‌های اخیر وضعیت ازدواج با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده است به‌طوری‌که آمار 13706 ازدواج سال 90 در سال 91 از خود کاهش نشان داده و به عدد 13041 رسید اما در سال 92 آمار کاهش شدیدتر و نگران‌کننده‌تری از خود نشان می‌دهد به‌گونه‌ای که تعداد ازدواج‌ها در این سال به عدد 10611 می‌رسد.

بنابر آمار منتشرشده در سال 93 تعداد ازدواج‌ها با رشد اندکی به عدد 10937 رسید؛ آمار پنج ماه نخست امسال نشان از افزایشی بودن تعداد ازدواج‌ها در سال 94 دارد و اگر بر همین روال ادامه یابد امید می‌رود تا رشد قابل قبولی را به همراه خود داشته باشد.

اما نکته مهمی که در کنار آمارهای ازدواج وجود دارد، آمار تلخ طلاق است که متأسفانه در پنج سال اخیر به‌جز در سال 92 همواره افزایشی بوده است به‌طوری‌که تعداد طلاق‌ها در سال 90 عدد 2426 بوده و در سال بعد به عدد 2880 افزایش می‌یابد اما در سال 92 با یک عقب‌گرد امیدوارکننده به میزان 2239 می‌رسد.

برخلاف انتظارها این کاهش امیدوارکننده در سال 92 نه‌تنها در سال 93 ادامه نمی‌یابد بلکه به‌یک‌باره با افزایش چشمگیری به عدد 3007 می‌رسد و متأسفانه بر اساس آمارهای ارائه‌شده باید گفت که اگر روند پنج ماه گذشته ادامه یابد، امسال نیز شاهد افزایش میزان طلاق در استان خواهیم بود.

سرعت بالای طلاق در جاده ناهمواره ازدواجسرعت بالای طلاق در جاده ناهمواره ازدواج

آمار ازدواج و طلاق در کشور

متأسفانه آمار ازدواج در کشور نیز اوضاع خوبی ندارد به‌طوری‌که از سال 90 تا پایان سال 93 کاهش شدیدی از خود نشان داده و در مقابل آمار طلاق در همین مدت به‌شدت افزایش‌یافته است.

تعداد ازدواج‌ها که در سال 90 عدد 874792 را نشان می‌داد در یک شیب تند به عدد 724324 در سال 93 رسید؛ در همین زمان میزان طلاق در کشور از عدد 142841 به 163569 رسید که این یک آمار نگران‌کننده به‌حساب می‌آید.

متأسفانه آمار 297577 ازدواج و 69179 طلاق در پنج ماه نخست امسال در کشور نگران‌کننده است چراکه اگر به همین صورت تا پایان سال ادامه یابد شاهد کاهش ازدواج و افزایش طلاق نسبت به سال گذشته خواهیم بود.

سرعت بالای طلاق در جاده ناهمواره ازدواجسرعت بالای طلاق در جاده ناهمواره ازدواج


نتیجه مقایسه آمارهای استانی با کشوری

در آمارهای ارائه‌شده در بالا وضعیت ازدواج و طلاق در استان و کشور به‌وضوح قابل‌مشاهده است؛ در کنار این آمار باید به سطر نرخ ازدواج به طلاق نیز توجه ویژه‌ای داشت؛ عددی که هر چه میزان آن به صفر نزدیک‌تر باشد بهتر است.

در پنج سال اخیر همواره استان قم نسبت به شاخص کشور در آمار نرخ ازدواج به طلاق شرایط بهتری داشته است به‌طوری‌که در پنج ماه نخست امسال میزان ازدواج به طلاق در استان قم 3,79 بوده درحالی‌که شاخص کشوری در همین مدت برابر با عدد 4,30 است.

سرعت بالای طلاق در جاده ناهمواره ازدواج

 به‌هرحال با توجه به آمارهای پنج ماه نخست امسال شرایط خوبی برای ازدواج و طلاق در استان پیش‌بینی نمی‌شود به‌طوری‌که اگر این روند ادامه یابد، شاهد کاهش ازدواج و افزایش طلاق نسبت به سال 93 خواهیم داشت که این مسئله یک خطر به‌حساب می‌آید.

متأسفانه پدیده طلاق که از آن به‌عنوان تلخ‌ترین و منفورترین حلال خدا یاد می‌شود، در حال تبدیل‌شدن به امری عادی است به‌گونه‌ای که بر اساس آمارها منتشرشده از سوی نهادهای ذی ربط بیش‌ترین سن طلاق در کشور برای محدوده سنی 25-29 سال برای آقایان و 20-24 سال برای خانم‌ها است که کارشناسان مواد مخدر و حضور وسایلی مانند ماهواره و شبکه‌های اجتماعی را از مهم‌ترین عوامل آن می‌دانند.

سرعت بالای طلاق در جاده ناهمواره ازدواجسرعت بالای طلاق در جاده ناهمواره ازدواج

به‌هرحال مسئولان ذی‌ربط باید در خصوص ترویج ازدواج و جلوگیری از طلاق در جامعه تلاش‌های جدی، فوری و عملی‌تری از خود نشان بدهند تا نه‌تنها مسئله مهم حفظ کانون خانواده به نتیجه برسد، بلکه در کنار آن مشکلات فراوانی که به علت کاهش ازدواج و افزایش طلاق در جامعه پدید می‌آید، جلوگیری شود.

منبع:فرهنگ نگار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
بهترازهمه جیز اینکه نکاهی ب تربیت اخلاقی ودینی بجهای خودمون بکنیم تا ب عمق ماجرا بی ببریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
ازدواج های خیابانی و فیسبوکی و اینترنتی نتیجه اش این آمار طلاق رو در پی داره. احترام به سنت های قدیم و توجه به خانواده راه بیرون رفت از وضع موجوده
سما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
وقتی یه عده از والدین تو سنین دبیرستان فرزندانشونو مجبور به ازدواج میکنن درحالیکه فرد هنوز درک صحیحی از زندگی مشترک وبلوغ عاطفی واجتماعی نداره و اصلا فلسفه وهدف از تشکیل خانواده رو نمیدونه وانتظارات وایده آل های خودشو پیدانکرده حتی جنس مخالف و نیازهای جنسی و روانیشو نمیشناسه و والدین ونظام آموزشی کشور هم اطلاعات صحیح وکاملی دراختیارش قرارندادن درسایه این عدم آگاهی و ااز طرفی گرایش نسل جوان به ارتباط با جنس مخالف وافزایش دوستی ها ی خیابونی وروابط مجازی انتظاری جز افزایش طلاق نمیره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار