کد خبر: ۸۹۰۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 23 August 2020

بنا به اعلام‌مسوولان محلی از ۱۱ شهرستان استان اردبیل، تنها اصلاندوز مغان دارای وضعت سفید بوده و مابقی شهرستانها در وضعیت زرد، نارنجی و قرمز قرار دارند.

بر اساس آخرین آمارها، ۲۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در استان اردبیل بستری هستند که از این تعداد ۶۴ نفر بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۴۰ بیمار در مراکز درمانی استان بستری شدند که از این تعداد ۲۲ نفر در اردبیل، چهار نفر در پارس‌آباد، پنج نفر در مشگین‌شهر، یک نفر در بیله‌سوار، ۲ نفر در گرمی و ۶ نفر در خلخال بستری شده‌اند و ۲۲ نفر هم با بهبودی نسبی مرخص شده‌اند.

همچنین در این مدت سه بیمار مبتلا به کرونا نیز در استان جان باخته‌اند.

به گفته مسوولان بهداشتی استان اردبیل با توجه به افزایش تماس‌های اجتماعی در روزهای اخیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان برای گریز از ویروس کرونا و مهار بیماری بیشتر از همیشه ضروری است.

دکتر شهرام حبیب زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اشاره به برگزاری آیین‌های عزاداری محرم در استان تاکید کرد که بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا، برگزاری مراسم عزاداری صرفا در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر است.

دکتر رضایی‌بنا ،معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هم ضمن تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در آیین های مراسم عزاداری گفت: توصیه اکید این است افراد مسن، کودکان و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند در این مراسم حضور پیدا نکنند.

بهروز ندایی معاون سیاسی ، امنیتی استاندار اردبیل نیز با تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) اظهار کرد: گر چه نسبت به ایام پیک، میزان بستری‌ها و فوتی‌ها در بیمارستان‌های استان کاهش یافته اما و نباید از حساسیت موجود کاسته شود.

وی با بیان اینکه در برگزاری مراسم عزاداری وضعیت قرمز و سفید فرقی ندارد، گفت: بنا به ابلاغ ستاد ملی کرونا، پروتکل‌های بهداشتی برای کل کشور لازم الاجراست و نباید کاری کنیم که زحمات تیم سلامت اعم از کادر پرستاری و پزشکی هدر رود.

ندایی با تاکید بر اینکه مراسم عزاداری در بیرون از مسجد و محل مسقف برگزار می شود، افزود: کاهش میزان بستری‌ها و فوتی‌ها نسبت به هفته‌های گذشته نشان از رعایت و توجه مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی در نقاط مختلف استان است و باید ادامه داشته باشد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل فرهنگ استفاده از ماسک و ضدعفونی در خانواده‌ها و عزاداری‌ها را ضروری دانست و گفت: خوشبختانه مردم استان به اهمیت و حساسیت موضوع پی برده‌اند و اکثر مردم در نقاط مختلف استفاده از ماسک را الگوی پیشگیری از ویروس کرنا می‌دانند.

وی ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز اقلام مورد نیاز هیات‌ها و عزداران را تامین و با نرخ مصوب در اختیار مردم قرار می‌دهد.

ندایی با بیان اینکه کارهای میدانی اطلاع رسانی خوبی بین مردم انجام شده و نباید اتفاقی بیافتد که بعد از اتفاق دنبال مقصر بگردیم، اضافه کرد: باید قبل از وقوع هر اتفاق ناگوار پیشگیری انجام شود.

معاون سیاسی استاندار اردبیل تصریح کرد: همکاری عزاداران خوب بوده و بیشتر آنها پایبند به اصول بوده و به پروتکل بهداشتی ابلاغ شده اعتماد دارند.

در عین حال در برخی از شهرستانها مسوولان شهروندان را به رعایت بیشتر موارد بهداشتی در عزاداری‌ها توصیه می کنند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ،درمانی خلخال گفت: هرگونه بی‌توجهی به هشدارهای بهداشتی و جدی مقابله با کرونا در مناطق شهری و روستایی این شهرستان منجر به بحران خواهد شد.

دکتر سجاد رحیمی با انتقاد از بی‌توجهی برخی از هیات‌های مذهبی و عزاداری به دستورالعمل‌های بهداشتی افزود: برگزاری مراسم شاه حسین در یکی از روستاهای خلخال بدون دریافت مجوز از اداره تبلیغات اسلامی بصورت جمعی و بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نمونه‌ای از این گونه بی‌توجهی‌ها به هشدارهای بهداشتی مقابله با کرونا در ماه محرم است.

وی با بیان اینکه مسوولیت هرگونه حوادث ناشی از برگزاری آیین‌های عزاداری غیرمجاز و ممنوع در مناطق روستایی شهرستان متوجه اشخاص و دست‌اندرکاران برگزارکننده این مراسم خواهد بود، گفت: کرونا همچنان در این منطقه حضور دارد و شهروندان باید بیشتر از این مراقب اوضاع باشند.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار