پیشکسوت و عضو کانون مداحان قم با بیان اینکه تمام مداحان قم بر رعایت دستورالعمل های ستاد ملی مبارزه با کرونا اتفاق نظر دارند،گفت: با توجه به اینکه قم همواره در حوزه مسائل دینی و فرهنگی در کشور و جهان اسلام الگو و جریان ساز بوده است امسال نیز در برگزاری عزاداری اباعبدالله(ع) با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی پیشگام خواهد بود.
کد خبر: ۸۸۸۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳ 18 August 2020

به گزارش تابناک قم، عباس حیدرزاده تاکید کرد: قم به عنوان پایگاه تشیع و مرکز حوزه علمیه و شهری که نقش مهمی در ترویج فرهنگ دینی در کشور و جهان اسلام دارد، امسال نیز در رعایت پروتوکل های ستاد ملی مبارزه با کرونا در عزاداری ها، پیش قدم است.

وی با تاکید بر اینکه متولیان هیات‌های عزاداری وظیفه سنگینی برای حفظ سلامتی مردم به عهده دارند، ادامه داد: با توجه به الگو و جریان ساز بودن قم در فضای دینی کشور و جهان اسلام، رعایت دقیق دستورالعمل ها و توصیه‌های بهداشتی در برگزاری عزاداری ایام محرم تکلیفی مهم بر عهده هیات‌های عزاداری این استان است.

وی با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا در کشور و جهان موجب شده تا محرم امسال متفاوت از سال‌های گذشته باشد، گفت: وظیفه همه هیات‌های عزاداری است تا با رعایت پروتکلهای بهداشتی سلامتی عزاداران و عاشقان اهل بیت(ع) را حفاظت کنند.

حیدرزاده، عزاداری در سوگ شهادت اباعبدالله(ع) را غیرقابل تعطیل دانست و افزود: عزاداری محرم باید برگزار شود ولی امسال با توجه به شرایط ناشی از شیوع کرنا باید نحوه عزاداری متفاوت از سال‌های گذشته باشد.

وی، با بیان اینکه مداحان استان از جمله مطالبه‌گران اصلی رعایت مسائل بهداشتی در هیات‌ها هستند گفت: به سهم خود به هیات های عزاداری که امسال برای مداحی از بنده دعوت کرده اند، اعلام کرده ام که اگر مسائل بهداشتی رعایت نشود از شرکت در مراسم معذور هستم و این رویه در میان سایر مداحان استان نیز وجود دارد.

حیدرزاده اظهار داشت: استفاده از فضاهای باز بوستان ها،‌ورزشگاه ها و صحن های مسجد مقدس جمکران و حرم کریمه اهل بیت(ع) به منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله موضوعاتی است که باید در محرم امسال مورد توجه هیات ها برای اقامه عزاداری در امسال باشد.

این مداح و ذاکر اهل بیت(ع) گفت: ترویج روضه‌های خانگی، استفاده از فضای مجازی و همچنین ‌تولید محتوای رسانه‌ای از دیگر اقدام هایی است که در این ایام مورد تاکید است تا کسی از عزاداری ایام محرم و صفر محروم نماند.

حیدرزاده با تاکید بر اینکه در برگزاری مراسم های عزاداری امسال نباید شتاب زده و احساسی عمل کرد، افزود: این بیماری شوخی بردار نیست و اگر دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا رعایت نشود و فرد یا افرادی به این بیماری مبتلا و خدای نکرده جان خود را از دست دهند، این خسارت قابل جبران نیست.

وی تاکید کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی ستاد مبارزه با کرونا باید به طور دقیق توسط هیات های عزاداری رعایت شود تا از سلامتی دلدادگان اهل بیت(ع) حراست و حفاظت شود.

عضو کانون مداحان قم، با بیان اینکه عزاداران حسینی در هیات های عزاداری که در آنها مسائل بهداشتی و پروتوکل های ابلاغی وزارت بهداشت رعایت نمی شود، شرکت نکنند، اظهار داشت: هیات‌های عزاداری که توان و یا فضای لازم برای رعایت مسائل بهداشتی را ندارند باید در برگزاری عزاداری در محرم امسال با توجه با شرایط کنونی شیوع این بیماری تجدید نظر کنند.

حیدرزاده ادامه داد: با توجه به اینکه ظرفیت و فضاهای مناسب برای برگزاری عزاداری سرور و سالار شهیدان با رعایت پروتوکل های بهداشتی وجود دارد، رعایت نکردن مسائل بهداشتی قابل قبول نیست.

کانون شاعران و مداحان استان قم که از سال ۸۴ تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرده است ۱۷۰۰ عضو دارد که از این تعداد۱۲۰۰ تن آقا و ۵۰۰ تن خانم هستند. امسال برای نخستین بار کانون شاعران و مداحان استان قم به دو کانون مجزا تقسیم شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار