کد خبر: ۸۸۶۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳ 13 August 2020

وِرس از دلایل افزایش هزینه برداشت برنج در تالش  

تابناک/ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تالش گفت: ۳۰ درصد از شالیزارهای این شهرستان دچار وِرس شدند و این امر موجب بر افزایش هزینه برداشت محصول شده است.

علی موسوی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه شهرستان تالش ۱۶ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که ۴۸۰۰ هکتار  این اراضی دچار وِرس شده‌اند، گفت: به طور میانگین ۷۶ تا ۷۹ هزار تن برنج سفید در این شهرستان تولید می شود و امسال نیز انتظار محصول بسیار خوبی داریم. البته وِرس یا خوابیدگی ساقه‌های برنج که در اثر بارش پیش آمد، موجب افزایش هزینه تمام شده برداشت برنج برای کشاورزان شده است.

وی افزود: کشاورزان این شهرستان آنطور که باید برای بیمه‌کردن شالیزارهایشان اقدام نمی‌کنند و یکی از دلایل نبود استقبال لازم، این است که پوشش‌های حمایتی بیمه در حد انتظارشان نیست.

موسوی خاطرنشان کرد: معمولا بیمه بسیار کمتر از میزانی که کشاورزان در بروز حادثه خسارت می بینند، پول پرداخت می‌کنند و این امر موجب می‌شود که شالیکاران نسبت به بیمه کردن شالیزارشان رغبت چندانی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت حمایتی بیمه محصول کیوی بسیار خوب شده است، اما کشاورزان برای بیمه محصول برنج نیاز دارند که دست کم یک چهارم خسارتی که متحمل می‌شوند را دریافت کنند، که متاسفانه اینگونه نیست.  

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تالش یکی دیگر از دغدغه های شالیکارن تالشی را مجهز نبودن سردهنه ها این شهرستان عنوان کرد و گفت: از آنجایی که این شهرستان تحت پوشش سد سفیدرود برای آبیاری برنج نیست، ضروری است برای حفاظت از سفره‌های زیرزمینی شهرستان حتما سردهنه‌ها تجهیز شوند.

وی افزود: درصورتی که کشاورزان دغدغه تامین آب نداشته باشند، طبق تقویم زراعی پیش می‌روند و هنگام برداشت برنج  با بارندگی مواجه نمی‌شوند.

موسوی گفت: تاکنون ۱۵ درصد برنج این شهرستان برداشت شده است و ۹۰ درصد نیز رسیده ست.

وی با اشاره به اینکه ورس موجب شد که کشاورازن مجبور شوند تعداد کارگرهای مورد نیاز برای برداشت برنج را افزایش دهند، گفت: کمباین‌ها نیز در شالیزارهایی که ورس رخ داده است کندتر از روش معمول پیش می‌روند و همه این موارد موجب می‌شود که برداشت برنج این شهرستان زمان بیشتری را طی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار