کد خبر: ۸۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵ 02 September 2015

به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد به نقل از مهر، شهرستان دنا در شمال استان کهگيلويه و بويراحمد واقع شده و داراي مساحتي بالغ بر 1821 کيلومتر مربع است. اين شهرستان به دليل واقع شدن در در دامنه دنا، بلند ترين کوه زاگرس نام دنا را بر خود گرفته است. شهرستان دنا را به وجود چشمه‌سارهاي فراوان و رودخانه‌هاي خروشان و باغستان‌هاي انگور، سيب و گردو و شاليزاهاي برنج مي‌شناسند و همين ظرفیتهاست که دنا را به يکي از مهمترين قطب‌هاي باغداري و گردشگري جنوب بدل ساخته است. با اين حال خشکسالي گرمسير و سردسير و دشت و کوه نمي‌شناسد و در آخرين ماه از تابستان سايه سياه خود را بر برخي از روستاهاي شهرستان دنا انداخته است. امسال ميزان بارندگي در کهگيلويه و بويراحمد 20درصد کمتر از سال گذشته بود اما در شهر سي سخت مرکز شهرستان دنا اين ميزان نه تنها کاهش نداشت بلکه 90ميليمتر بيشتر از سال گذشته بود با اين حال به نظر مي‌رسد در ديگر مناطق شهرستان دنا اين ميزان کمتر بوده است. فرماندار دنا به خبرنگار مهر مي‌گويد: امسال خشکسالي دامن روستاهاي اين شهرستان را گرفته و مشکلات عديده‌اي در بخش آب شرب و آب کشاورزي ايجاد کرده است. علي تاج اميري مي‌افزايد: در بسياري از روستاهايي که آب آنها از طريق چشمه تامين مي‌شود، با مشکل کمبود آب مواجه هستيم. وي بيان مي‌کند: هم‌اکنون چشمه‌هاي سه روستا در اين شهرستان به طور کامل خشک شده‌اند و روزانه با تانکر سيار به آنها آبرساني مي‌شود. تاج اميري ادامه مي‌دهد: چشمه‌هاي 17 روستا نيز دچار افت شديد شده و اين روستاها با کمبود آب شرب و کشاورزي مواجه هستند. وي مي‌گويد: برخي روستاها همچون کريک، دشت رز و دارشاهي هم با کمبود آب براي آبياري باغات و اراضي کشاورزي مواجه هستند. فرماندار دنا تصريح مي‌کند: در سال‌هاي گذشته باغات زيادي در اين شهرستان ايجاد شده اما اکنون کم آبي اين باغات را تهديد مي‌کند که لازم است تدابيري از سوي سازمان جهاد کشاورزي در اين خصوص اتخاذ شود.

وي دليل کم‌آبي در اين موقع از سال به‌رغم کوهستاني بودن اين منطقه و بارش خوب در سال گذشته را عدم بارش برف کافي مي‌داند و مي‌گويد: منبع تامين آب چشمه‌ها برف هستند و در سال گذشته برف کمتري نسبت به سالهاي قبل از آن باريد. تاج اميري مي‌افزايد: زمين‌ها در اين شهرستان شيبدار و صخره‌اي است و آب فرصت نفوذ پيدا نمي‌کند بلکه به صورت روان آب به رودخانه‌ها مي‌ريزد و جذب زمين نمي‌شود. وي اضافه مي‌کند: بر اين اساس سفره‌هاي آب زير‌زميني در اين مناطق مثل دشت‌ها نيست و آب کمي‌دارند. وي به مشکلات آب شرب شهر پاتاوه اشاره مي‌کند و مي‌گويد: با ساخت منبع ذخيره آب مشکل کمبود آب شرب اين شهر رفع شده اما نيازمند پمپاژ است. تاج اميري در پايان خواستار اختصاص اعتباري از اعتبارات بحران استان براي رفع مشکلات کمبود آب شرب و کشاورزي در اين شهرستان شد.

مدير آب و فاضلاب روستايي دنا وجود تعداد زياد انشعاب غيرمجاز در روستاهاي اين شهرستان را يکي از عوامل کمبود آب در برخي روستاهاي اين شهرستان عنوان مي‌کند. ايرج کريمي‌به خبرنگار مهر مي‌گويد: تاکنون 450 انشعاب غير مجاز در روستاهاي اين شهرستان شناسايي شده است. وي بيان مي‌کند: در حاليکه به دليل کم بارشي آب برخي روستاها به شدت کم شده و برخي از آن‌ها حتي خشک شده‌اند، استفاده از انشعابات غيرمجاز بر مشکلات افزوده است. کريمي‌ مي‌افزايد: برخي روستاييان هم متاسفانه آب آشاميدني را در مصارفي همچون باغداري و کشاورزي استفاده مي‌کنند. وي از برخورد با استفاده کنندگان غيرمجاز از آب شرب در روستاها خبر مي‌دهد و بيان مي‌کند: خود روستاييان نيز بايد در شناسايي اين افراد متخلف کمک کنند. کريمي‌تصريح مي‌کند: تا آغاز فصل بارش راهي جز صرفه جويي در مصرف آب نداريم و روستاييان بايد با مديريت و مصرف بهينه آب از اين شرايط عبور کنند. به گزارش مهر، در سالهايي که خشکسالي در دامنه‌هاي زاگرس مرکزي و جنوبي رخ نشان مي‌دهد و به جنگ آب و آبادي آمده، مسئولين بايد براي استفاده از آبهاي جاري استان چاره‌اي بينديشند تا مردمان اين ديار از کم آبي رنج نبينند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار