با به کارگیری صحیح سرمایه و ترکیب آن با دیگر عوامل تولید و استفاده بهینه از منابع محدود می‌توان ظرفیت تولید را به مقدار قابل توجهی افزایش داد
کد خبر: ۸۵۹۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷ 07 June 2020
همدان استانی مستعد برای حضور سرمایه گذاران بخش کشاورزی است، اما برای موفقیت در این حوزه باید نیازها، اولویت‌ها و استعداد‌ها را شناسایی و با مطالعه مناسب فعالیت در این زمینه را آغاز کرد.

به گزارش مهر،کشاورزی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در اقتصاد و اشتغال نقش دارد و در این میان شناخت ظرفیت‌ها و بهره گیری از آن می‌تواند زمینه تحقق شعار امسال باشد چراکه بخش کشاورزی ظرفیت‌های فراوانی برای تقویت زیرساخت اقتصادی کشور در اختیار دارد.

با به کارگیری صحیح سرمایه و ترکیب آن با دیگر عوامل تولید و استفاده بهینه از منابع محدود می‌توان ظرفیت تولید را به مقدار قابل توجهی افزایش داد

گذشته از بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی کشاورزی که می‌تواند زمینه‌ساز جهش تولید در کشور و به تبع آن استان همدان باشد در این گزارش به موضوع سرمایه‌گذاری و شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی می‌پردازیم چرا که سرمایه به لحاظ قابلیت تبدیل آن به دیگر عوامل تولید نقش ممتازی در مقایسه با دیگر عوامل برخوردار دارد به طوری که با به کارگیری صحیح سرمایه و ترکیب آن با دیگر عوامل تولید و استفاده بهینه از منابع محدود می‌توان ظرفیت تولید را به مقدار قابل توجهی افزایش داد.

به اعتقاد کارشناسان سرمایه گذاری و توسعه فعالیت‌های تولیدی در بخش کشاورزی می‌تواند باعث ایجاد فرصت‌های شغلی جدید شده و نرخ بیکاری را کاهش دهد، اما با این وجود باید در نحوه سرمایه گذاری‌ها دقت لازم را داشت.

ضرورت توجه به انتخاب صحیح برای ورود به عرصه سرمایه گذاری از آنجا مورد تاکید است که طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاران به عرصه‌های مختلف این بخش ورود پیدا کرده‌اند، اما پس از آنکه چند صباحی در این عرصه حضور داشتند ناچار و یا به دلیل آنچه نبود متقاضی برای محصول تولیدی عنوان می‌شود پا پس از کشیده‌اند و واحد تولیدی به تعطیلی رسیده است.

کارشناس بخش کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی باید به سایر بخش‌های اقتصادی کمک کند، اظهار کرد: افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی رشد اقتصادی را سرعت می‌دهد، اما باید در نحوه سرمایه گذاری دقت صورت گیرد.

نسرین دانشمند با بیان اینکه سرمایه گذاری در این بخش به صورت غیرمستقیم بهبود وضعیت اشتغال را رقم می‌زند، گفت: تأمین سرمایه در بخش کشاورزی برای رسیدن به آنچه جهش تولید عنوان می‌شود لازم است، اما باید در خصوص هزینه کرد این سرمایه نیز دقت نظر داشت.

سرمایه گذاران به سمت فرآوری محصول سیب زمینی هدایت شوند

دانشمند با بیان اینکه همدان به عنوان یکی از قطب‌های تولید سیب زمینی کشور به ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی نیاز وافر دارد و در حالی که بار‌ها بر این موضوع تاکید شده، اما تغییرات چشمگیری در این بخش ایجاد نشده است، گفت: این در حالی است که مهمترین و پر سر و صداترین محصول کشاورزی استان همدان سیب‌زمینی است و سرمایه گذاران باید به سمت فرآوری این محصول هدایت شوند.

وی با بیان اینکه گاه ورود سرمایه گذاران به بخش‌هایی که سوددهی ندارد موجب دلسردی آنان می‌شود، گفت: باید با علم و آگاهی در بخش کشاورزی سرمایه گذاری کرد تا شاهد به بار نشستن زحمات بود.

وی گفت: کسانی که می‌خواهند تجارت در این بخش را شروع کنند نیازمند آموزش و تجربه هستند و برای موفقیت در این حوزه باید نیازها، اولویت‌ها و استعداد‌ها را شناسایی و با مطالعه مناسب فعالیت خود را آغاز کرد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در بحث سرمایه گذاری پیشنهاد می‌کنیم سرمایه گذاران احساسی عمل نکنند چرا که نمی‌توان با مقوله سرمایه‌گذاری به این صورت برخورد کرد، گفت: پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران از بازار به مجوز برسند.

حسن محمدی با بیان اینکه باید از بازار به ایجاد یک واحد صنایع تبدیلی یا یک واحد صنعتی رسید، گفت: متأسفانه برخی سرمایه‌گذاران در زمان مراجعه برای ورود به عرصه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی شناختی از بازار آن محصول ندارند و تحقیقات بازاری لازم را انجام نداده‌اند.

وی با بیان اینکه این قبیل افراد بدون اینکه اطلاعات کاملی از صنعت مورد نظر و قیمت ماشین آلات داشته باشند تصمیم می‌گیرند مجوزی بگیرند، اما لازمه ورود به تولید تنها داشتن سرمایه نیست، گفت: متأسفانه برخی سرمایه‌گذاران پس از دریافت مجوز واحد را به بهره برداری می‌رسانند و از این موضوع هم خوشحال هستند در حالی که بهره‌برداری رساندن یک واحد ۳۰ درصد کار است و ۷۰ درصد دیگر موضوع بازار فروش، بازرگانی و مواردی از این قبیل است.

سرمایه‌گذاران اگر اطلاعات کافی ندارند از شرکت‌های مشاوره‌ای استفاده کنند و با اطلاعات کامل وارد این عرصه شده و مجوز‌های لازم را دریافت کنند
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه امروز بازار ما بازاری بسیار متلاطم و رقابتی است و با گذشته کاملاً متفاوت است، گفت: پیشنهاد می‌کنیم در زمینه شناخت بازار و بازاریابی کار بیشتری انجام شود و سرمایه‌گذاران اگر اطلاعات کافی ندارند از شرکت‌های مشاوره‌ای استفاده کنند و با اطلاعات کامل وارد این عرصه شده و مجوز‌های لازم را دریافت کنند.

محمدی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در زمینه‌های مختلف مجوز فعالیت صادر می‌کند و به نوعی در ۱۵۰۰ عنوان فعالیت امکان صدور مجوز دارد، گفت: در حال حاضر میوه‌های خشک بازار صادراتی خوبی دارند کمااینکه در بازار روسیه طرفداران خاص خود را دارد.

وی به مشاغل خانگی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه تولید میوه‌های خشک هم به صورت مشاغل خانگی و هم به صورت صنعتی پیشنهاد می‌شود، اظهار کرد: اگر کسی قصد سرمایه‌گذاری در این بخش را دارد حمایت خواهد شد.

وی تولید میوه‌های خشک با تکنیک‌های جدید و تکنولوژی‌های متفاوت را مورد اشاره قرار داد و گفت: با صدور مجوز برای واحد‌های تولید میوه‌های خشک می‌توان با تکنولوژی‌های متفاوت و سرمایه گذاری‌های متفاوت به سود رسید.

محمدی با بیان اینکه بسته بندی‌های جدید محصولات نیز باید مورد توجه باشد و در این زمینه کار صورت گیرد، گفت: بسته بندی‌های جدید و مدرن امکان بازاریابی به خصوص در کشور‌های همسایه را ایجاد می‌کند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه بسیاری از محصولات تولیدی اگر در بسته بندی‌های متنوع صادر شوند در زمینه ارزش افزوده چه در داخل و چه در خارج از کشور ارزآوری خوبی خواهد داشت، گفت: زمانی خیارشور را در دبه‌های ۱۸ کیلویی صادر می‌کردیم، ولی امروز این محصول با این بسته بندی خواهان چندانی ندارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر محصول شور و ترشی استان همدان در ۷۰ تا ۸۰ مدل بسته‌بندی و در ۱۳۰ تا ۱۴۰ نوع محصول تولید می‌شود که همین تنوع محصول باعث گسترش بازار این محصولات شده است.

محمدی به بسته فرآوری سیب زمینی و تولید فرنچ فرایز و تولید پودر پوره سیب زمینی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه پتانسیل خوبی در این زمینه در استان همدان وجود دارد، افزود: البته به خاطر تکنولوژی‌های گران قیمت ورود به این عرصه سرمایه‌گذاری کلان نیاز دارد و کسانی که می‌خواهند بیش از ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته باشند پیشنهاد این است در بحث فرآوری سیب زمینی وارد عمل شوند.

سیر همدان از برند‌های سیر ایران و جهان است، ولی متأسفانه به جز یک واحد تولید ترشی سیر و یک واحد تولید پودر سیر نیمه فعال چندان اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و واحد فعالی نداریم
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به وضعیت سیر همدان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه سیر همدان از برند‌های سیر ایران و جهان است، ولی متأسفانه به جز یک واحد تولید ترشی سیر و یک واحد تولید پودر سیر نیمه فعال چندان اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و واحد فعالی نداریم، گفت: پیشنهاد می‌کنیم با توجه به زمینه مناسبی که در استان همدان وجود دارد و فراوانی مواد اولیه در این استان در خصوص تولید پودر سیر و روغن سیر و انواع محصولات تولیدی سیر سرمایه گذاری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران فرآوری محصول سیر را مورد توجه قرار دهند ضمن اینکه سرمایه چندانی هم در این زمینه نیاز نیست، گفت: با آورده‌ای از ۲ تا ۱۰ میلیارد تومان می‌توان به این بخش وارد شد.

محمدی واحد‌های تولیدی تعطیل شده بخش کشاورزی استان همدان را نیز مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه این واحد‌های راکد به هر دلیلی از جمله مشکلات شرکایی یا مدیریتی تعطیل شده‌اند، اما امکاناتی دارند که با تزریق اندکی سرمایه امکان فعال کردن مجدد آن‌ها وجود دارد، گفت: پیشنهاد می‌شود افرادی که قصد راه اندازی یک واحد تولیدی در بخش کشاورزی را دارند از این واحد‌ها خریداری و آن‌ها را راه‌اندازی کنند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در بعضی شهرستان‌های استان همدان مانند اسدآباد، فامنین و تویسرکان از نظر صنایع تبدیلی هنوز جای کار بسیار است و در بسیاری از زمینه‌ها قابلیت سرمایه‌گذاری وجود دارد، گفت: کسانی که در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند از تسهیلات و حمایت‌های لازم برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه با بهره مندی از تکنولوژی‌های جدید در زمینه بسته بندی‌های جدید و مدرن و خیلی موارد دیگر می‌توان فرصت سرمایه‌گذاری را فراهم کرد، گفت: سرمایه‌گذاران طرح‌های خود را ارائه دهند چراکه از طرح‌های جدید حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد.

محمدی گفت: در چند ماه گذشته روال صدور مجوز آسان شده به این صورت که سرمایه‌گذار باید در سامانه پنجره سازمان جهاد کشاورزی عضو شده و ثبت نام را انجام و سپس درخواست مجوز را ثبت کند.

مجوز یک روزه صادر می‌شود

وی با بیان اینکه مجوز یک روزه صادر و به شرکت شهرک‌های صنعتی معرفی و پس از تأیید نقشه‌ها سرمایه گذار می‌تواند شروع به فعالیت کند، گفت: این فرآیند حداکثر ۲۰ روز طول خواهد کشید.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: پرداخت تسهیلات سال ۹۹ و بند الف. تبصره ۱۸ ادامه خواهد داشت و تا ۷۵ درصد مبلغ سرمایه گذاری در صورتی که طرح توجیه داشته باشد از طریق بانک قابل تأمین است و مابقی آورده متقاضی خواهد بود.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه سرمایه و دانش دو عامل اساسی برای تحقق جهش تولید در کشاورزی است که در این زمینه افزایش دانش سرمایه گذاران از بازار محصول تولیدی باید بیش از پیش مورد تاکید قرار گیرد تا سرمایه گذار با دقت بیشتری وارد این عرصه شود و زمینه را برای اشتغال پایدار فراهم کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار