تابناک: يكي از بزرگترين فقها و عالمان قرن 13 هجري قمري شيخ محمد تقي رازي است كه با نگارش كتاب"هداية المسترشدين" بهترين كتاب در علم اصول را نوشت به طوري كه امروزه بيشترين تحقيقات در اين علم از همين كتاب انجام مي‌شود.
کد خبر: ۸۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳ 30 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از ايسنا، شيخ محمد تقي رازي، فرزند "محمد رحيم ايوان كيفي" در سال 1185 قمري به دنيا آمد و در سال 1248 هجري قمري از دنيا رفت و در تخت فولاد اصفهان به خاك سپرده شد. اين عالم بزرگ معروف به صاحب حاشيه از بزرگترين فقهاي شيعه در قرن 13 هجري بود. وي مدت 15 سال در كربلا از محضر وحيد بهبهاني بهره برد و از شاگردان برجسته شيخ جعفر كاشف الغطاء بود و داماد وي نيز شد.

اصولى‌هاى بعدي از افكار محمد تقي رازي متاثر شدند

پدرش مرحوم بيك ( متوفاى 1217 قمرى) اهل "ايوان كى" يا "ايوان كيف" تهران و از بزرگان ايل استجلو يا استاجلو بوده و مدتى نيز والى آن منطقه بوده و سپس در اصفهان ساكن شده است. مادرش دختر "الله ويروى بيك بيگدلى" از خوانين كرمانشاه و خواهر زن آقا محمد على كرمانشاهى، ارشد پسران آقا محمد باقر وحيد بهبهانى است و خواهرش همسر آقا احمد نوۀ وحيد بهبهانى و صاحب كتاب "مرآت الأحوال" است. به همين مناسبت خانوادۀ مسجد شاهيان اصفهان با خانوادۀ امام جمعه‌هاى كرمانشاه خويشاوندى پيدا مى‌كنند.

شيخ محمد تقى از رؤساى علما و مجتهدين و بزرگان فقها و مدرسان و زاهدان زمان خود بود كه در فقه و اصول صاحب آرا و افكار مشهورى است. فقيهان و اصولى‌هاى بعد از او پيوسته پيرامون افكار و اقوال او به بحث و تحقيق پرداخته‌اند و از آن‌ها متأثر گرديده‌اند.

وى با همۀ علم و فضيلتى كه داشت در تمام عمر خود گرفتار ضعف و پريشانى و اختلال معاش بود، ولى با عفت و مناعت طبع زندگى مى‌كرد.

محمد تقي رازي همسري صاحب كمال اختيار كرد

نقل است كه روزي شيخ جعفر كاشف الغطاء در مجلس درس ناگهان از او پرسيد " آقا ازدواج كرده‌اي؟" و چون شيخ محمد تقي سر به زير انداخته و جواب منفي مي‌دهد، شيخ جعفر به او مي‌گويد" مرا دو دختر در خانه است كه يكي به كمال و ديگري به جمال امتياز دارد. هر كدام را اختياز كني زوجه تو مي‌تواند باشد".

شيخ محمد تقي دختر صاحب كمال را اختيار كرد. استاد فورا به اندرون رفته و باز مي‌گردد و در همان مجلس صيغه نكاح دائم جاري شد. وي به تمام معني عالمي محقق و پرهيزگار بود. در مقام علمي او همين بس كه كتاب حاشيه معالم وي به نام "هداية المسترشدين" كه بهترين كتب در علم اصول است را نگاشت و امروز بيشترين تحقيقات در علم اصول از همين كتاب است.

در كلاس‌هاي درس رازي، 300 نفر حاضر مي‌شدند

در فقه استدلالي شيخ محمد تقي رازي رساله‌اي به فارسي داشت كه اخيرا به نام "رساله صلاتيه" به چاپ رسيده و كتابي جامع و تحقيقاتي است. قدرت علمي و روش تدريس ممتاز او از موجبات ترقي ايشان بود. نقل است كه در مجلس درس او 300 نفر حاضر مي‌شدند كه از معروف ترين آن‌ها سيد محمد باقر صاحب روضات، ميرزا محمد حسن شيرازي، شيخ محمد حسين صاحب فصول، ملا هادي سبزواري صاحب منظومه را مي‌توان نام برد.

بسياري از علما آرا وي در حاشيه را دقيق و عميق دانسته و از وي تجليل كرده‌اند. چنانكه ميرزا محمد حسن شيرازي از وي به احترام ياد مي‌كند و در درس خصوصي وي حاضر مي‌شود. وي با كمال فقر و قناعت زندگي مي‌كرد و از مال دنيا غير از خانه محقر از خشت و گل و كتابخانه مختصر هيچ نداشت.

ماده تاريخ وفات وي را نيز ضيا اصفهاني چنين سرود" راهنماي امم كرد به جنت مقام".

تكيه شيخ محمد تقي رازي

يكي از تكاياي ارزشمند بازمانده از دوره قاجاريه تكيه شيخ محمد تقي رازي است كه به نام "تكيه مادر شاهزاده" نيز خوانده مي‌شود. علت اين نام آن است كه تكيه در اصل متعلق به مريم بيگم دايه محمد ميرزا سيف الدوله فرزند فتحعلي شاه و حاكم اصفهان بود. وي پيش از فوت، شيخ محمد تقي رازي را وصي خود اعلام كرد و وصيت كرد كه در اين تكيه دفن شود.

به اين ترتيب بود كه بناي تكيه و بقعه توسط شيخ محمد تقي رازي از فقهاي بزرگ اصفهان و جد خاندان نجفي اصفهان ساخته شد. اصل تكيه و سبك معماري آن از عهد صفوي است. همچنين زيباترين سبك معماري دوره قاجار و جلوه‌هاي برجسته هنري را در اين تكيه مي‌توان مشاهده كرد.

نخستين قسمت معماري تكيه، سر در ورودي آن در قسمت شمال شرقي با مقرنس كاري كتيبه‌هاي گچ بري است. پس از سر در، راهروي ورودي آن داراي دو سكوي سنگي است كه جاي خنكي براي شخص تازه وارد است كه خسته و تشنه از راه مي‌رسد. در كنار سكوها سنگابي است كه درون آن را پر از آب مي‌كردند تا افرادي كه وارد تكيه مي‌شوند از آب آن بياشامند. (در حال حاضر استفاده‌اي از اين سنگاب نمي‌شود.)

به محض ورود به تكيه بقعه هشت ضلعي تكيه، فرد زائر را به قسمت خود مي‌كشاند. پنجره‌هاي مشبك آجري منظره‌ بيروني بقعه را جالب و زيبا نشان مي‌دهد. با ورود به بقعه دو عنصر زيباي معماري مشاهده مي شود. ابتدا شاهكار معماري قاجار در سر ستون‌هاي سنگي حجاري شده كه در هيچ يك از تكاياي تخت فولاد وجود ندارد و ديگر سقف مقرنس كاري بقعه كه با گچ بري هنرمندانه و بي نظير تزيين شده است.

سنگ قبور برجسته و ممتاز از ويژگي‌هاي بارز تكيه

خارج از بقعه در ضلع جنوبي تكيه يك سرداب براي چله نشيني ايجاد شده است كه آيات قرآني و ادعيه بر ديوار آن نوشته شده است. چله خانه خصوصي ترين مكان عبادت افرادي بوده كه جهت تهذيب و تزكيه نفس خود به آن وارد مي‌شدند. از بهترين نمونه‌هاي هنري اين تكيه سنگ قبور برجسته و ممتاز آن است كه از شاهكارهاي هنري موجود در تخت فولاد به شمار مي‌رود.

سنگ مرمرهاي نفيسي با زيباترين هنر حجاري، بهترين يادگارهاي خط خوش نويسان بزرگ قرن 13 مانند خط ثلث "آقا زين العابدين اشرف الكتاب" و خط نستعليق "آقا محمد باقر سمسوري" و استاد "ميرزا عبدالرحيم افسر"، زيباترين اشعار "ضياء اصفهاني" را مي‌توان در داخل بقعه مشاهده كرد و از ديدن آن‌ها به آفرينندگان اين هنر آفرين گفت.

تكيه شيخ محمد تقي رازي از جنوب به تكيه آقا حسين خوانساري، از شمال و شرق به قبرستان عمومي و از مغرب به حسينيه تكيه خوانساري محدود است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار