به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اولین همایش ملی «اقتصاد هنر ایران» در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان فارس با حضور دکترعلی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی برگزار خواهدشد.
کد خبر: ۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۳ 27 February 2015

اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان فارس، همایش اقتصاد هنر ایران را یکشنبه دهم اسفندماه جاری همراه اجرای زنده سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت قرآن آغاز و در ادامه دکتر بهزاد مریدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس، دکتر سید محمد احمدی، استاندار فارس، دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمدرضا مریدی، دبیر علمی همایش به ایراد مطالب و موضوع های مرتبط خواهند پرداخت.

در این راستا پروفسور هانس ابینگ؛ با رویکرد این مقوله که چرا هنرمندان فقیرند؟ مباحثی را مطرح و پس از آن دکتر میثم موسایی؛ رابطه دولت و اقتصاد هنر در ایران، دکتر خلیل ارجمندی؛ نقش اقتصاد خلاق در اقتصاد ملی، دکتر محمد رضا مریدی؛ سازوکار قیمت گذاری آثار هنری در ایران و مساله عدم تقارن اطلاعاتی در بازار هنر را مورد بحث و بررسی قرار می دهند.

این آیین با مطالب فرانسوا بنهامو؛ در باره بازار نسخه های کپی به صورت ویدیو کنفرانس ، فرنازکربلایی حسن؛ با تحلیلی بر نقش اقتصادی تئاتر در ایران، زهرا شاکری؛ نظریه اولین فروش آثار ادبی و هنری روزنه ای به فروش رقابت و مصرف کننده، مژده دالایی؛ تجارت غیر قانونی میراث فرهنگی ایران و سازوکارهای کنترل آن و پس از آن نشستی برای پرسش و پاسخ ادامه می یابد.

برپایه این گزارش، نظام بانکی و رونق بخشی به بازار هنر: با حضور نماینده بانک ها و نهادهای مالی، دکتر علی حسین صمدی؛ نگرشی سیستمی بر موانع و مشکلات بازار کالاهای هنری: کاربرد رهیافت پویایی شناسی سیستم، دکتر رضا صمیم؛ شناخت فضای اجتماعی تولید و مصرف هنر در ایران، زینب پوراسکندریان؛ با عنوان مقاله مزیت نسبی و توان رقابتی گبه ی دستباف ایران را ارائه می دهد و پس از آن نیز نوشین خانی قریه گپی؛ تحلیل اقتصادی المان ها و یادمان های هنری شهری، و در انتها جلسه پرسش و پاسخ اجرا می شود.

نخستین همایش ملی«اقتصاد هنر ایران» که فراخوان آن آبان ‌ماه امسال منتشر شد، با استقبال گسترده پژوهشگران مواجه و 136 مقاله از میان آثار ارسالی به دبیرخانه پذیرفته شد که تعدادی از آثار پذیرفته شده، گزینش و در دو روز همایش ارائه می‌شود.

فرهنگستان هنر تهران در پیش همایش این آیین، میزبان علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر و علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد که به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

پس از آن محمدرضا مریدی، دبیر علمی این همایش گزارشی از روند برگزاری همایش ارائه می‌دهد و رییس کمسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، سخنران بعدی همایش است.

درادامه این همایش پروفسور «هانس ابینگ» عکاس، نقاش و استاد هنر دانشکده فرهنگ و هنر دانشگاه اراسموس روتردام در مورد کار با درآمد پایین هنرمندان به ایراد سخنرانی می‌پردازد.

لطفعلی عاقلی استاد دانشگاه تربیت مدرس روندها و گرایش و دورنمای اقتصاد هنر در ایران را بررسی می‌کند و سخنران بعدی همایش سعید حبیبا دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه تهران است که به بحث در حوزه کپی رایت و حقوق مالکیت هنری خواهد پرداخت و حمیدرضا ششجوانی در زمینه ساختار و منطق بازار درهنرهای معاصر مطالبی را ارائه می دهد.

در انتهای روز اول همایش نیز نشست«هنرگردانی و مجموعه‌داری در ایران» با سخنرانی ناصر فکوهی انسان‌شناس هنر و مظفر رویایی برگزار می‌شود که در آن گالری‌های فعال تهران و مجموعه‌داران حضور خواهند داشت.

یادآور می شود؛ همایش ملی «اقتصاد هنر ایران» یکشنبه دهم اسفندماه جاری در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان فارس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی برگزار خواهدشد، که پیش همایش آن نیز روز شنبه 9 اسفند در فرهنگستان هنر تهران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار