رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها تورم سال آینده زیر ۲۰ درصد است، گفت: بعید است که ایران وارد لیست سیاه FATF شود؛ با این حال، حتی اگر این اتفاق نیز رخ دهد، تاثیری در نرخ ارز نخواهد داشت.
کد خبر: ۸۲۳۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹ 18 February 2020

 

تابناک / عبدالناصر همتی در حاشیه همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در جمع خبرنگاران افزود: رشد نقدینگی تا بهمن امسال حدود ۲۸ درصد بوده است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه میانگین ۵۰ ساله رشد نقدینگی حدود ۲۵ درصد بوده است که تلاش می کنیم آن را کنترل کنیم، ادامه داد: افزایش سه درصدی رشد نقدنگی امسال در مقایسه با میانگین ۵۰ ساله به دلیل بالا رفتن خالص ذخایر ارزی کشور بوده است.

وی تاکید کرد:‌ بانک مرکزی چند میلیارد دلار ارز برای افزایش ذخایر ارزی صرف کرده است.

همتی خاطر نشان کرد: برخی به اشتباه گفته اند که رکورد ۵۰ ساله شکسته شده که درست نیست و در برخی سال ها بیشتر از این رقم نیز بوده است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هدف ما کنترل تورم است، اضافه کرد: هیچ کدام از پیش‌بینی‌های ما برای سال آینده، تورم بالای ۲۰ درصد را نشان نمی دهد.

وی گفت: نوسانات اخیر نرخ ارز به دلیل این است که برخی به بهانه برگزاری جلسه FATF تلاش می‌کنند در بازار ارز التهاب ایجاد کنند این در حالی است که بارها اعلام کرده‌ایم این موضوع تاثیری بر این بازار نخواهد داشت.

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: برخی می‌گویند که سطح مقاومت ۱۴ هزار تومان نرخ ارز شکسته شده است اما باید به یاد داشت که در یک سال گذشته حدود سه بار این سطح شکسته شده اما بانک مرکزی توانست بازار را کنترل کرده و قیمت‌ها متعادل شود.

همتی ادامه داد: درخواست من این است افرادی که وارد این بازار می‌شوند ریسک آن را بپذیرند، اما باید توجه داشت که بانک مرکزی مراقبت لازم را برای بازار ارز دارد.

رییس کل بانک مرکزی درباره احتمال تصویب نشدن اف ای تی اف و قطع همکاری بانک های کشورهای دوست با ایران گفت: هر کسی یک نظری دارد اما اینکه چه اتفاقی بیفتد مشخص نیست.

وی افزود: یک احتمال وجود دارد که وارد لیست سیاه شود اما یک احتمال دیگر نیز است که در این لیست قرار نگیرد.

همتی ادامه داد: هر اتفاقی که رخ دهد باید توجه داشت که مبادلات تجاری و ارزی ما از طریق مسیرهای تحریم ناپذیر انجام می شود.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۵ میلیارد دلار تامین ارز برای واردات کالا در کشور انجام شده که همین روند را ادامه خواهیم داد.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: به نظر من اتفاق بدی که برخی فکر می‌کنند رخ نخواهد داد.

وی گفت: البته فکر نکنم که این تصمیم اشتباه را اتخاذ کرده و ایران را در لیست سیاه قرار دهند.

رییس کل بانک مرکزی درباره ادعای سوداگران بازار ارز برای رسیدن افزایش نرخ ارز به مرز ۲۰ هزار تومان نیز گفت: آنها می‌تواند همچین آرزویی را داشته باشند آرزو بر جوانان عیب نیست

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار