تابناک: همزمان با روز بزرگداشت خواجه نصرالدین طوسی فیلسوف و ستاره شناس بزرگ ایرانی نخستین ساعت آفتابی روستاهای ایران در روستای استرک (ESTARK) کاشان در آیینی رونمایی شد.
کد خبر: ۷۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۵ 24 February 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایرنا، سازنده این ساعت آفتابی اظهار داشت: این ساعت برای طول جغرافیایی 51 درجه و 14 دقیقه و 22 ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی 34 درجه و یک دقیقه و 11 ثانیه شمالی طراحی شده است.

ایرج صفایی هزینه ساخت این ابزار نجومی را افزون بر 60 میلیون ریال ذکر کرد و افزود: اسکلت ساعت از جنس فولاد با صفحه ای از جنس فلز استیل بر روی مربعی به طول ضلع یک متر و با حکاکی خطوط و نوشته ها بر روی آن طراحی شده است.

وی نمایش ساعت رسمی ایران، تعیین لحظه اذان ظهر به افق محل استقرار، قابلیت نمایش تقویم براساس گاه شماری ایرانی بصورت منحنی هایی بر روی صفحه ساعت و جهت نمای قبله را از کاربردهای این ساعت آفتابی ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه تزئینات روی صفحه ساعت از نقوش باستانی ایران مانند مفرغ های لرستان و تخت جمشید است،.گفت: با توجه به شهرت جهانی فرش کاشان در کناره ساعت از نقوش اسلیمی برگرفته از فرش این منطقه با فلز برنج بصورت مشبک استفاده شده است.

صفایی افزود: در حاشیه پایین صفحه نیز از تزئینات فولادی فرفوژه استفاده شده که در صفحه راهنمای این ساعت با توضیحاتی درباره کارکرد و جدول تعدیل زمان درون قابی در بین تزئینات فولادی قرار گرفته است.

سازنده این ساعت آفتابی مدت ساخت این ابزار نجومی را سه ماه اعلام و خاطرنشان کرد: در گذشته نمونه های ساده این ابزار نجومی در اکثر روستاهای ایران بصورت شاخص نیمروز استفاده می شده است.

وی با اشاره به پیشینه هفت هزار ساله کاشان اظهار داشت: بطور یقین نمونه هایی از ساعت آفتابی یا شاخص اذان ظهر در این شهر وجود داشته که بنا بر اسناد موجود میدان سنگ این شهرستان یکی از پیچیده ترین ابزارهای مکانیکی قدیمی ساخته محمد مخترع اصفهانی بوده که تعجب سیاحان اروپایی را برمی انگیخته است.

صفایی با بیان اینکه ساعت آفتابی روستای استرک نخستین و تنها ساعت آفتابی ساخته شده در شهرستان کاشان است، خاطرنشان کرد: باید با ساخت چنین نمادهای علمی جایگاه دانش و فرهنگ غنی کشور را به نسل های آینده یادآور بشویم.

ساعت آفتابی مستقر در روستای استرک کاشان از نوع افقی چهارمین ساخته ایرج صفایی کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان است.

ساعت های پیشین این مبتکر در میدان جلفای اصفهان، پارک ائل گلی تبریز و دانشگاه پیام نور آران و بیدگل نصب است.

ساعت آفتابی وسیله ای برای زمان سنجی است که زمان را با استفاده از مکان خورشید در آسمان و جابجایی سایه ها در طول روز نشان می دهد.

120 ساعت آفتابی در ایران وجود دارد که ساعت آفتابی استرک نخستین ساعت نصب شده روستاهای کشور است.

روستای استرک در 20 کیلومتری کاشان واقع شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :