«یاهو نیوز» فاش کرد:
سالهاست که یک و راز حمله ویروس و بدافزار «استاکس نت» علیه تاسیسات هسته ای ایران ذهن بسیاری از کارشناسان امنیتی را به خود مشغول کرده است
کد خبر: ۷۷۷۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵ 03 September 2019

سالهاست که یک و راز حمله ویروس و بدافزار «استاکس نت» علیه تاسیسات هسته ای ایران ذهن بسیاری از کارشناسان امنیتی را به خود مشغول کرده است.

به گزارش تابناک و به نقل از یاهو نیوز، همچنان این سوال مطرح می شود که  چگونه ایالات متحده و اسرائیل بدافزار خود را روی سیستم های رایانه ای در تاسیسات غنی سازی اورانیوم بسیار امن نصب کردند؟

یاهو نیوز در ادامه فاش کرد که چهار کشور فرانسه، آلمان، هلند و انگلیس برای حمله ویروس استاکس نت به تاسیسات هسته ای ایران با اسراییل همکاری کردند.

ویروس استاکس نت در نمونه اول آن، به منظور خرابکاری در برنامه هسته ای ایران در سال 2007 راه اندازی شد و به طور موثر آغازگر جنگ سایبری و دیجیتالی در قرن 21 بود.

براساس گزارش ها، شخصی که چنین بدافزاری را به تاسیسات هسته ای ایران انتقال داد جاسوسی بود که از سوی سازمان سیا و موساد استخدام شده بود.

بنا به ادعای چهار منبع اطلاعاتی، یک مهندس ایرانی استخدام شده از سوی سازمان اطلاعات هلند(AIVD ) به دولوپرهای آمریکایی تا کدهای هدف مورد نظر را به سیستم های سایت نطنز از طریق یک فلش USB منتقل کنند.

در سال 2004 از هلندی ها خواسته شد که به موساد و سیا برای ورود به تاسیسات کمک کنند. سه سال زمان برد تا یک مهندس مکانیک شاغل در نطنز این سلاح دیجیتالی را به سیستم های هدف منتقل کند.

نه سیا و نه موساد به سوالات یاهو نیوز درباره این اطلاعات پاسخ ندادند. سازمان اطلاعات هلند (AIVD ) نیز از اظهار نظر درباره دخالت خود در این عملیات خودداری کرد.

این عملیات مخفی که تحت عنوان عملیات «بازهای المپیک» مشهور است، نه برای نابود کردن برنامه هسته ای ایران، بلکه برای اخلال در آن برای مدتی جهت خرید زمان تحریم ها و دیپلماسی انجام شد. این استراتژی در کمک به ورود ایران به میز مذاکره موفقیت آمیز بود و در نهایت منجر به توافق با این کشور در سال 2015 شد.

عملیات بازیهای المپیک عمدتاً یک مأموریت مشترک آمریكا و اسرائیل بود که طبق گفته منابع آگاه، سه کشور دیگر نیز در آن نقش داشته اند. از این رو نام رمز پنهانی که به نماد پنج حلقه مشهورترین رویداد ورزشی بین المللی در جهان گره خورده است. دو بازیگر از سه بازیگر شرکت کننده دیگر هلند و آلمان بودند. اعتقاد بر این است که بازیگر سوم فرانسه است. اگرچه سرویس اطلاعاتی انگلیس نیز احتمالا نقش ایفا کرده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار