معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شيراز از شناسايي ٣٢١ هزار بيمار مبتلا به فشار خون به در استان فارس خبر داد و گفت: فارس با شناسايي اين تعداد بيمار، رتبه اول در اجراي طرح ملي كنترل فشار خون را به خود اختصاص داده است .
کد خبر: ۷۵۸۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷ 30 June 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:عبدالرسول همتي يكشنبه ٩ تير در نشست خبري به اجراي طرح ملي كنترل فشار خون اشاره و بيان كرد: ايستگاه ‌ هاي ثابت و سيار در استان از ٢٧ ارديبهشت همگام با اجراي اين مهم در ساير دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در ٢٠٠ پايگاه راه‌اندازي شد .

وي با بيان اينكه جمعيت هدف اجراي اين طرح گروه سني بالاي ٣٠ سال، زنان باردار و بيماران كليوي بودند، افزود : 50 درصد از جمعيت فارس بالای30 سال و حدود دو ميليون و ٢٠٠ هزار نفر تخمين زده شده است .

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شيراز با بيان اينكه از زمان اجراي اين طرح يك ميليون و ٥٤٤ هزار نفر فشارخون خود را ثبت كرده‌اند، عنوان كرد: تاكنون ١٤٠ درصد جمعيت هدف استان در اين طرح شركت كرده‌اند .

همتي تصريح كرد: پيش‌بيني مي‌شود كه حدود ٤٨٠ هزار بيمار مبتلا به فشار خون در فارس با شماره فشار ١٤٠ روي ٩٠ داشته باشيم .

وي همچنين به شهروندان توصيه كرد كه اگر تاكنون موفق به حضور در پايگاه‌هاي بهداشت براي گرفتن فشار خون خود نشده اند، هرچه سريعتر اقدام كنند .

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شيراز تاكيد كرد كه در اجراي طرح ملي كنترل فشار خون بيش از آمار به دنبال كيفيت هستيم .

همتي اضافه كرد: ٦٠ درصد افرادی که توسط ایستگاه‌ها فشار خون آنها گرفته شد، آقایان بودند .

محمدرضا كريمي سخنگوي طرح ملي كنترل فشار خون در دانشگاه علوم پزشكي شيراز نيز در ادامه اين نشست با بيان اينكه سالانه دو هزار و ٥٠٠ نفر به دليل سكته قلبي در فارس فوت مي‌كنند، گفت: همچنين سالانه هشت هزار نفر دچار سكته مغزي مي‌شوند كه يكهزار و ٢٠٠ نفر از آنها جان خود را از دست مي‌دهند .

وي ادامه داد: سالانه ٧٠٠ نفر در استان دچار نارسايي كليه مي‌شوند .

كريمي افزود: حدود پنج هزار نفر سالانه در فارس به دليل فشار خون سكته مغزي مي‌کنند و ٧٠٠ نفر به دليل سكته مغزي ناشي از فشار خون فوت مي‌كنند .

وي با تصريح بر اينكه يك سوم افرادي كه دچار نارسايي كليه مي‌شوند به دليل فشار خون بالا به اين عارضه مبتلا شده‌اند، گفت: فشار خون بيماري قابل پيشگيري با سبك زندگي سالم و دارو است .

كريمي تاكيد كرد: در وضعيت تحريم بايد آرايش دفاعي بگيريم و از وابستگي به خارج كم كنيم و با داروي داخلي نيازها را رفع كرد. اگر فشار خون كنترل نشود و در يك برهه نياز به دياليز باشد، وابستگي به خارج ايجاد مي‌شود، چرا كه دستگاه‌هاي آن را بايد از كشور آلمان وارد كرد .

فريبا مرادي، دبير اجراي طرح ملي كنترل فشار خون در دانشگاه علوم پزشكي شيراز نيز با بيان اينكه تاكنون فشار يك ميليون و ٥٠٠ هزار نفر در فارس ثبت شده است، يكي از علل اصلي مرگ و مير بيماري‌هاي قلب و عروق را فشار خون بالا عنوان کرد.

وي با بیان اینکه بیماری غیرواگیر اصلی ترین علت مرگ و میر است، عنوان کرد: از این رو از سوی وزارت بهداشت استارت بسیج ملی فشار خون با هدف غربالگری ۵۰ درصد افراد جامعه زده شد .

به گفته مرادي استقبال از این طرح افزایش اگاهی از خطر ابتلا به این بیماری را نشان می‌دهد که با پایان طرح بسیج ملی این اطلاع رسانی‌ها به پایان نمی‌رسد.

وي خاطرنشان کرد: همچنین پوشش خوبی از غربالگری سالمندان، پاکبان‌ها، عشایر و افراد حاشیه نشین در اجرای طرح فوق ایجاد شده است.

 

برچسب ها: شناسایی ، بیمار ، فشار خون
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار