عربستان سعودی و امارات منتظر حمله نظامی آمریکا به ایران بودند اما از اینکه چنین حمله‌ای صورت نگرفته، عصبانی هستند.
کد خبر: ۷۵۶۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲ 24 June 2019

 

 

تابناک / پس از گذشت پنج روز از ساقط شدن پهپاد پیشرفته جاسوسی آمریکایی بر فراز خلیج فارس توسط ایران، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت قصد سفر به ریاض و ابوظبی را دارد.

به نوشته الجزیره، این سفر با هدف کسب رضایت و دلجویی از امارات عربی متحده عربی و عربستان سعودی صورت می‌گیرد. دو کشوری که به نظر می‌رسد از واشنگتن عصبانی هستند و انتظار داشتند که آمریکا در ازای ساقط شدن پهپاد خود، پاسخ ایران را بدهد.

«لقاء مکی» پژوهشگر مرکز پژوهش‌های الجزیره نیز در میزگردی در این شبکه گفت که امارات و عربستان سعودی بشدت از دولت ترامپ عصبانی هستند و پامپئو با هدف مرتب کردن اوضاع قرار است وارد این دو کشور شود.

«داگلاس پاندو» پژوهشگر اندیشکده «کیتو» نیز گفت که ریاض و ابوظبی خواهان موضع شدیدتری از سوی آمریکا در قبال ایران هستند و می‌خواهند که واشنگتن به نیابت از آن‌ها با ایران وارد جنگ شود؛ بنابراین از لغو دستور حمله به ایران از سوی ترامپ عصبانی هستند.

سناریوی احتمالی برای حل بحران

«لقاء مکی» در ادامه به سفر یک مقام عالی‌رتبه اطلاعاتی از عربستان به سرزمین اشغالی اشاره کرد و گفت که این سفر در راستای تأثیرگذاری بر نشست سه‌گانه آمریکا، روسیه و اسرائیل صورت گرفته است. نشستی که به ادعای وی موضوع آن «ایران» خواهد بود.

این پژوهشگر عراقی گفت که نشست سه‌گانه آینده امنیتی منطقه را مشخص خواهد کرد و سناریوی احتمالی به ادعای وی این است که رژیم صهیونیستی از یک منطقه امن در داخل سوریه و مشرف به سرزمین اشغالی بدون حضور ایران بهره‌مند می‌شود و در مقابل نیز این اجازه به ایران داده می‌شود تا در عراق آزادی عمل داشته باشد و در عین حال نیز منافع آمریکا حفظ شود. توافق هسته‌ای جدیدی نیز امضاء می‌شود که رضایت همه طرف‌‌ها را داشته باشد.

او همچنین مدعی شد که در صورت به واقعیت پیوستن این سناریو، همپیمانان آمریکا بیش از همه زیان خواهند دید و دهها میلیارد دلاری که به واشنگتن داده‌اند بی اثر خواهد شد. بعلاوه در پی این توافق مناسبات ژئوسیاسی جدیدی ایجاد خواهد شد که کشورهای عربی همپیمان واشنگتن باید با آن مقابله کنند.

در ادامه «داگلاس پاندو» پژوهشگر اندیشکده «کیتو» به بحران و اختلاف نظر درون دولت آمریکا اشاره کرد و گفت، در حالی که ترامپ می‌گوید که خواهان عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است؛ اطرافیان او به دنبال تغییر نظام هستند.

او مدعی شد که تا زمانی که سخنان مقامات آمریکایی یکپارچه نشود، ایران نیز در خصوص احتمال مذاکره مردد خواهد بود.

«لقاء مکی» نیز با تأیید سخنان پاندو گفت که آمریکا بحران با ایران را بدون یک استراتژی قوی آغاز کرده است و همزمان اختلافاتی نیز درون دولت آمریکا وجود دارد؛ علاوه بر این ترامپ به تأثیر تصمیماتش بر روی انتخابات ریاست‌جمهوری آتی نیز فکر می‌کند.

دونالد ترامپ در حالی مدعی شده است که در دقایق نهایی دستور حمله به مواضع ایران را لغو کرده است که روایت وی از ماجرا مورد شک و تردید بسیاری از محافل حتی سیاستمداران آمریکایی قرار گرفته است. در این خصوص روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به تصمیمات اخیر رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران نوشته است که تصمیمات دمدمی مزاج ترامپ متحدان این کشور را گیج و مبهوت کرده است. 

منبع: فارس
برچسب ها: پهباد آمریکایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار