یک نشریه آمریکایی به نقل از منابع مطلع مدعی شد که احتمال دارد کانال ویژه مالی اروپا با ایران (اینستکس) امروز از سوی واشنگتن تحریم شود.
کد خبر: ۷۵۶۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹ 24 June 2019

 

تابناک / یک مقام نزدیک به خزانه‌داری آمریکا به نشریه «وال‌استریت ژورنال» گفت که در بین محدودیت‌هایی که قرار است امروز (دوشنبه) آمریکا علیه اعلام کند، احتمالا تحریم کانال ویژه مالی اروپا با ایران موسوم به «اینستکس» نیز وجود داشته باشد.

ترامپ طی پیامی در صفحه شخصی توئیتر خود گفت روز دوشنبه (امروز) تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال می‌کند. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز روز گذشته با تایید این خبر، گفت واشنگتن در تلاش است تا از رشد اقتصاد ایران جلوگیری کرده و راه‌های دور زدن تحریم‌ها را مسدود کند.

علی‌رغم اینکه ترامپ یا دیگر مقامات آمریکایی جزئیاتی از تحریم‌های ادعایی امروز اعلام نکرده‌اند اما این نشریه احتمال می‌دهد که این محدودیت‌ها بیشتر به‌صورت ثانویه و به‌شکل جریمه کردن بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های تجاری خارجی باشد که هنوز هم در هر حوزه‌ای با ایران در ارتباط هستند.

اینستکس سرواژه‌ای است که از قرار گرفتن حروف ابتدایی عبارت «Instrument in Support of Trade Exchange» به معنای «ابزاری برای حمایت از مبادلات تجاری» تشکیل شده است. سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس روز ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۷ بود که رسماً ثبت این کانال را اعلام کردند.

با اینکه خزانه‌داری آمریکا به سوال این نشریه درباره ماهیت تحریم‌ها پاسخی نداد اما وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع احتمال می‌دهد که دیگر بخش‌های اقتصاد ایران که هنوز تحریم نشده‌اند، مانند تولید کالاهای صنعتی یا مصرف‌کننده هدف قرار بگیرند.

بر این اساس، دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا اخیرا (شنبه یا یکشنبه) درخواست دیپلماتیک رسمی به تهران مبنی بر لزوم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهد برجامی مرتبط با سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده ارسال کرده‌اند.

مقامات اروپایی همچنین در گفت‌وگو با این نشریه هشدار دادند که عدم پایبندی ایران به تعهداتش می‌تواند عواقب جدی برای آنها داشته باشد اما در عین حال توانایی اروپا برای اثرگذاری بر ایران نیز محدود است.

روزنامه «واشنگتن‌پست» نیز چندی پیش در گزارشی با بیان اینکه از نظر اروپا، آمریکا مقصر تنش‌های کنونی در روابط با ایران است، به نقل از مقامات کاخ سفید نوشته بود که احتمال دارد هر نهاد اروپایی که برای دورزدن تحریم‌ها ایجاد شود، تحت تحریم‌های واشنگتن قرار بگیرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار