یک کارشناس اقتصادی حامی دولت گفت: من چیزی به عنوان برنامه اقتصادی مشخص در دولت نمی‌شناسم.
کد خبر: ۷۳۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳ 08 April 2019
روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

فرشاد مؤمنی در گفت‌وگو با روزنامه ایران اظهار داشت: در دوره آقای احمدی‌نژاد موضوع واردات به بی‌سابقه‌ترین سطح تاریخی تجربه شده خودش در تاریخ اقتصادی ایران رسیده بود. به‌طوری که از متوسط سالانه ۲۹/۵ میلیارد دلار به متوسط سالانه ۷۹/۵ میلیارد دلار رسید. با کمال تأسف در دوره آقای روحانی هم این رکورد شکسته شد و شاهد این هستیم که متوسط واردات سالانه در دوره اخیر از مرز ۸۲ میلیارد دلار هم عبور کرده است. آنجایی که این واردات شامل واردات کالاهای لوکس و تجملی شد. متأسفانه واردات این انواع کالاها در دوره اخیر رشد چشمگیری پیدا کرده است، واردات در واقع هم شکاف اجتماعی بین داراها و ندارها را به صورت عریان به نمایش می‌گذارد و یک سلسله آثار سوء اقتصادی و اجتماعی دارد.


استاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌افزاید: موضوعی که بسیار حیاتی است این است که دولت برای تصمیم‌گیری‌های خود سبک و سیاق دولت قبل را اتخاذ کرده است. یعنی اول تصمیمات خود را اعلام می‌کند و بعد کارشناسان واکنش نشان می‌دهند. در حالی که قاعده‌ای که انتظار می‌رفت و باید امیدوار بود که از الان به بعد با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد این است که تصمیمات کلیدی و مهمی که قرار است اتخاذ شود ابتدا با اهل نظر در میان بگذارند و بعد از اینکه پخته‌تر و کامل‌تر شد به اجرا دربیاید. اکنون اول تصمیم گرفته و اجرا می‌شود و بعد کارشناسان می‌گویند اگر آن تصمیم ادامه داشته باشد آثار سوء به همراه خواهد داشت. این رویه نادرستی است که باید اصلاح اش کرد که زحمت زیادی ندارد.


برآیند تصمیم‌ها نشان‌دهنده این است که ضعف بنیه علمی شدیدی وجود دارد.


مومنی همچنین درباره واگذاری ارز ۴۲۰۰ تومانی و ادعای رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه من موافق نبودم، گفت: از روز اول بر سرکار آمدن دولت در سال ۱۳۹۲ بخش بزرگی از کارشناسان به آنها گوشزد کردند که چون تعداد گرفتاری‌ها و مشکلات اقتصادی کشور به طرز غیرمتعارفی زیاد شده است و بین این گرفتاری‌ها تعامل و تأثیرات متقابل وجود دارد امکان حل و فصل جزیره‌ای و موردی مشکلات وجود ندارد. برای برون‌رفت از این مشکلات دولت باید یک برنامه داشته باشد چیزی که تا به امروز از آن طفره رفته است. به همین خاطر تمام تلاش‌هایی که دولت به صورت جزیره‌ای و انتزاعی در مورد هر مشکلی کرده، با شکست مواجه شده است. آقای رئیس‌جمهوری به کسانی که ادعاهای مسئولیت‌گریزانه‌ای دارند باید این نکته را گوشزد کنند که چه کسانی گفتند اگر قیمت ارز افزایش پیدا کند ایران گلستان می‌شود. با نهایت احترامی که برای رئیس‌جمهوری قائل هستم ای‌کاش به‌جای استفاده از این عبارت می‌فرمودند برآیند نظرات دوروبری‌های من به ارز ۴۲۰۰ تومانی ختم شد.


وی می‌گوید: حداقل ۱۲ بار به رئیس‌جمهور پیشنهاد کردم که در مورد مسائلی که به‌شدت در حیطه اقتصادی سرنوشت‌ساز است گفت‌وگوهای با ضابطه و ملی انجام دهند و طرفین صاحب دیدگاه‌های متفاوت ادله و شواهد خودشان را مطرح کنند که در نهایت یک تصمیم سنجیده‌تری درباره آن گرفته شود. وی در پاسخ این سؤال که آیا تفکر اقتصادی دولت را قبول دارید؟ گفت: من چیزی به عنوان یک تفکر اقتصادی منسجم مبتنی بر یک سندی به نام برنامه که جهت‌گیری‌های مشخص و اهداف مشخص ارائه کرده باشد نمی‌شناسم. برخی اوقات هم سخنانی که از مسئولان دولتی شنیده می‌شود مایه تأسف است. چندی پیش یکی از مقام‌های دولتی اعلام کرد برنامه ما در مواجهه با شرایط این است روزی یک بنگاه اقتصادی دولتی را به فروش برسانیم تا اموراتمان را بگذرانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :