کد خبر: ۷۲۷۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷ 22 March 2019

 

واکنش آیت‌الله مکارم به تبدیل کردن قم به واتیکان!، روایت ترقی از شنود جلسات خصوصی خاتمی، دستگیری «مرتضوی» کنار دریا!، «کاوه مدنی» چرا استعفاء کرد و از ایران رفت؟، سخنگوی سپاه: اسنپ برای سپاه نیست، توهین رائفی‌پور به باقری و مهدوی‌کیا!، جزئیاتی از تیراندازی در کاخ ولی‌عهد عربستان، ۳ پیام‌رسان بومی وام ۵ میلیاردی دریافت کردند، پاسخ احمد خمینی به انتقادات درباره مراسم عمامه‌گذاری...
 
مرور مهمترین اتفاقات و رویدادهای سالی که گذشت در ایام نوروز یکی از سبک های مرسوم در رسانه هاست که «تابناک» هم از این قاعده مستثنی نیست. در گزارش پیش رو مروری خواهیم داشت بر مهمترین اتفاقات دومین ماه سال 1397 یعنی اردیبهشت که در دومین روز سال 98 پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت. همچنین در گزارش های جداگانه برای ایام خلاصه ای از مهمترین رویدادهای خبری و اتفاقات سال 97 را منتشر خواهیم کرد.

به گزارش «تابناک»، واکنش آیت‌الله مکارم به تبدیل کردن قم به واتیکان!، روایت ترقی از شنود جلسات خصوصی خاتمی، دستگیری «مرتضوی» کنار دریا!، «کاوه مدنی» چرا استعفاء کرد و از ایران رفت؟، سخنگوی سپاه: اسنپ برای سپاه نیست، توهین رائفی‌پور به باقری و مهدوی‌کیا!، جزئیاتی از تیراندازی در کاخ ولی‌عهد عربستان، ۳ پیام‌رسان بومی وام ۵ میلیاردی دریافت کردند، پاسخ احمد خمینی به انتقادات درباره مراسم عمامه‌گذاری، تخلف تحصیلی «حسین فریدون» محرز شد، روحانی مسئول فیلتر شدن تلگرام را معرفی کرد، روایت ضرغامی از دیدارش با احمدی‌نژاد، عذرخواهی «حاتمی کیا» از اتفاقات برنامه تبلیغاتی «به وقت شام» و.... مهمترین اخبار اردیبهشت ماه سال 97 بود

واکنش آیت‌الله مکارم به تبدیل کردن قم به واتیکان!

در روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه یکی از روحانیون که ریاست جامعه المرتضی را بر عهده دارد سخن از تبدیل قم به واتیکان اسلامی بر زبان جاری کرده بود و خواستار اعطای چند کارخانه و چاه نفت برای اداره آن شده بود. این موضوع با واکنش های مختلفی به ویژه از سوی مراجع و روحانیت همراه شد. آیت الله مکارم شیرازى در درس خارج خود با بیان اینکه قم واتیکان نیست گفت : صحبت های شنیده شده اخیر را هرگز حمل بر اغراض و سوء نیت نمى‌کنیم، بلکه صرفاً ناآگاهى بوده است ولى در فضاى مجازى به آن دامن زده‌اند. آیت الله مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: در زمان شاه هنگامى که بحث‌هاى انقلابى اوج گرفت از سوى دولت به حوزه علمیه پیشنهاد شد که ما قم را به عنوان یک کشور مستقل مانند واتیکان در اختیار علما و مراجع مى‌گذاریم و آن را به رسمیت مى‌شناسیم. براى خود مجلس قانونگذارى داشته باشد، پول آن مستقل و نماینده به تمام کشورهاى جهان بفرستد. وی افزود: هدف آن‌ها چه بود؟ این بود که مرجعیت و حوزه را به کلى منزوى کنند و لذا این پیشنهاد شدیداً رد شد. این مرجع تقلید ادامه داد: اگر چنین چیزى صورت مى‌گرفت، مفهومش این بود که علما و مراجع، حق ندارند درباره ایران نظرى بدهند، زیرا از قبیل دخالت یک کشور بیگانه در امور داخلى ایران است. آنها نمى‌توانند از افراد خود کسى را به مجلس بفرستند یا علماى قم در خبرگان و شوراى نگهبان دخالت کنند، چراکه تعلق به یک کشور دیگر دارند نه کشور ایران و نیز ائمه جمعه و مسئولین سیاسى عقیدتى و قضات و اساتید دانشگاه هیچ کدام نمى‌توانستند از حوزه علمیه قم انتخاب شوند، چون جزء کشور ایران نبودند. اگر مردم قم مى‌خواستند به تهران و اصفهان و مشهد بروند باید گذرنامه بگیرند و مردم قم نمى‌توانستند از آب و برق و گاز سراسرى نمى‌توانند استفاده کنند چون یک کشور بیگانه‌اند. عجب پیشنهاد خطرناکى بود. آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: متأسفانه اخیراً زمزمه این سخن از سوى بعضى شنیده شد که هرگز حمل بر اغراض و سوء نیت نمى‌کنیم، بلکه صرفاً ناآگاهى بوده است ولى در فضاى مجازى به آن دامن زده‌اند.

روایت ترقی از شنود جلسات خصوصی خاتمی

حمیدرضا ترقی، عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی تلویحا اعلام کرد که جلسات خصوصی رئیس دولت اصلاحات شنود می‌شود.او در مصاحبه‌ای ویدئویی در پاسخ به این سوال که «اصلاح‌طلبان انتقاد می‌کنند که احمدی‌نژاد ساختارشکنی می‌‌کند اما محدودیت‌های آقای خاتمی بیشتر می‌شود. آیا این انتقاد را قبول دارید؟»، می‌گوید: «نه قبول ندارم. این طور نیست که آقای خاتمی حرف نزند. آقای خاتمی تصور نکند اگر در جلسات خصوصی حرفی می‌زند، کسی حرف‌های او را نمی‌فهمد یا نمی‌شنود! موضع‌گیری‌هایش و تمام مسائلی که بیان می‌‌کند همه به گوش نظام می‌رسد! هر برخوردی با ایشان صورت می‌گیرد متناسب با اعمال و رفتار خودش است و ربطی به احمدی‌نژاد ندارد. احمدی‌نژاد پرونده‌اش جداست، وصل کردن پرونده این دو به هم فرار به جلوست.»

دستگیری «مرتضوی» کنار دریا!

از پخش و تکذیب شایعه دیده‌ شدن مرتضوی در گیلان تا انتشار خبر دستگیری او در مازندران خیلی نگذشت. حوالی ظهر یکشنبه، دوم اردیبهشت، بود که خبرگزاری‌ها، خبری را که همگان منتظر شنیدش بودند روی خروجی خود قرار دادند؛ «سعید مرتضوی بالاخره بازداشت شد.» منابع رسمی محل دستگیری او را «سرخرود» اعلام کردند؛ شهری در ۶ کیلومتری غرب فریدونکنار و ۱۵کیلومتری شرق محمودآباد، در کنار دریای خزر؛ شهری در انتهای مسیری که رودخانه هراز از آنجا به دریای خزر می‌ریزد. سرخرود تا همین اواخر بافتی محلی و تا حدودی روستایی داشته اما در سال‌های گذشته، چهره‌اش مانند سایر مناطق ساحلی خزر تغییر کرده و با ساخت‌و‌سازهای گسترده برای جذب گردشگر دگرگون شده است.

یک شاهد عینی روایت خود را از لحظه شناسایی و دستگیری «سعید مرتضوی» که برای فرار از اجرای حکم زندانش به یکی از نقاط شمالی کشور متواری شده بود، اینگونه بیان می کند:

- افرادی آمدند و در خانه ای که او در آن پنهان شده بود را زدند. در را می‌زدند و می‌گفتند: «در را باز کن!» کسی حرف نمی‌زد. در می‌زد و می‌گفت: «در را باز کن!» بعد دید کسی جواب نمی‌دهد، گفت: «آقا سعید ما می‌دانیم شما تویی، در را باز کن!» یک ربع تمام صداش زد. بعد گفت: «آقا سعید اگر در را باز نکنی، ما مجبوریم در را بشکنیم و بیاییم تو» این را که گفتند در را باز کرد. در که باز شد، یک ربعی با هم جروبحث کردند.

- چه می‌گفتند؟

- می‌گفتند که ما حکم داریم و اینها... که [نهایتا] این آقاهه [مرتضوی] حکم را پاره کرد.

-‌‌ حکم را پاره کرد؟! از کجا متوجه شدید؟

- حکم را پاره کرد، چون من قشنگ صدایش را شنیدم. بعد {مأمور دستگیری} گفت: «برای من حکم پاره می‌کنی؟» این را که گفت، صدای یک خانمی را شنیدم که گفت: «آقا توروخدا نبریدش!» این خانم این چند روز را در خانه بود اما صدایش درنمی‌آمد. این خانم چند روز توی خانه بود، چون کسی از صبح نرفت توی خانه. گفت: «توروخدا نبریدش!» که دیگه دست‌‌وپایش را گرفتند و بردنش. فکر کنم دستش را زنجیر کردند و بردنش.

- دستبند؟

- بله دستبند.

«کاوه مدنی» چرا استعفاء کرد و از ایران رفت؟

معاون سابق آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برخی زیادی دلواپس هستند و بر همین اساس این حلقه خودی را آن قدر تنگ می‌کنند که در نهایت خودشان هم از آن خارج می‌شوند. مدنی همچنین گفت: طی ۷ ماهی که در ایران بودم، فشارهای زیادی را تحمل کردم. باید تأکید کنم که برای چهار قطعه عکس استعفا نداده‌ام؛ چرا که من گذشته شفافی دارم.

معاون سابق آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست به روزنامه ایران گفت، رفتنش به خارج از کشور از ترس نبود، بلکه به خاطر فشار برخی از مخالفان بود که به او اجازه کار ندادند.

کاوه مدنی درباره علت بازگشتش گفت: من از همان ابتدا با عشق و برای کمک به کشورم بازگشتم، از آقای کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم تشکر می‌کنم که در این حوزه یک پنجره جدید برای کشور باز کردند. همچنین از دکتر ستاری که با باز کردن این فضا، زمینه جذب نخبگان را فراهم کردند تا دانش، انرژی و خون جدیدی به مدیریت کشور تزریق شود، سپاسگزارم اما برخی زیادی دلواپس هستند و بر همین اساس این حلقه خودی را آن قدر تنگ می‌کنند که در نهایت خودشان هم از آن خارج می‌شوند.

کاوه مدنی با بیان این‌ که طی ۷ ماهی که در ایران بودم، فشارهای زیادی را تحمل کردم، افزود: من در این مدت هرگونه تخریب و فشاری را تحمل کردم، اما اهانت و تحقیر خانواده‌ام را به هیچ وجه نمی‌توانم تحمل کنم.

سخنگوی سپاه: اسنپ برای سپاه نیست

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه در پاسخ به سؤالی پیرامون شایعات مطرح شده درخصوص ارتباط سامانه هوشمند حمل و نقل "اسنپ" به این نهاد، اظهار کرد: برغم شایعاتی که از مدت ها پیش زمزمه شده است، برای تنویر افکار عمومی و آگاهی ملت عزیز ایران تأکید می کنیم، نه تنها" اسنپ" ، بلکه هیچ یک از سامانه های هوشمند حمل و نقل شهری، ارتباطی با سپاه نداشته و ندارند. وی افزود: از آحاد مردم شریف به ویژه رانندگان زحمتکش و اداره‌کنندگان آژانس ها که در ارائه خدمات به شهروندان عزیز با مشکلاتی هم مواجه شده اند، انتظار می رود به این شایعات توجهی نکنند و عوامل آن را که در تلاش برای تشویش افکار عمومی و تاثیرگذاری بر نگاه جامعه نسبت به سپاه هستند، ناکام گذارند.

توهین رائفی‌پور به باقری و مهدوی‌کیا!

علی‌اکبر رائفی‌پور در یک سخنرانی به مهدی مهدوی‌کیا و کریم باقری توهین کرد. خبرآنلاین نوشت: «رائفی‌پور در یکی از سخنرانی‌های خود درباره مهدی مهدوی‌کیا و کریم باقری گفت: یکی از آنها در حال تبلیغ خمیردندان است و دهانش را بسته. یعنی لب‌ها را می‌توان با آن شست. آن یکی در حال تبلیغ ماست و دوخ است؛ ماست و دوخ، با خ! در حال خندیدن است. گفتم خب جای این‌ها را عوض می‌کردید. خمیردندان را می‌دادی دست اون، ماست و دوغ را می‌دادی دست این!او ادامه داد: بابا این‌ها مشاور رسانه‌ای ندارند؟ این همه پول‌ها را می‌گیرند و پورشه سوار می‌شوند، ماهی دو میلیون تومان بده به یک نفر که بیاید مشاور رسانه‌ای‌ات بشود تا شرکت‌ها این طوری از شما استفاده نکنند. بعد این‌ها در حوزه‌های امنیت ملی کارشناس می‌شوند. می‌گویند کاش این قدر پول که در سوریه و لبنان خرج کردیم را ورزشگاه می‌ساختیم. برو دوغت را تبلیغ کن بابا!»

جزئیاتی از تیراندازی در کاخ ولی‌عهد عربستان

یک فعال توئیتری معروف در عربستان سعودی، جزئیاتی جدید از حادثه پرماجرای تیراندازی در ریاض، فاش کرد.

فعالان معارض سعودی در صفحه‌های توئیتری خود، دلایل وقوع حادثه تیراندازی اخیر در کاخ الخزامی در ریاض را تشریح و اظهارات مقامات سعودی درباره این حادثه را «غیر منطقی» عنوان کردند.

در همین راستا، «بوغانم» معارض و فعال توئیتری معروف عربستان سعودی به نقل از منابع ویژه در ریاض فاش کرد که «در حادثه تیراندازی در کاخ الخزامی، ۸ نفر کشته و ۱۱ نفر از نیرو‌های گارد دربار سلطنتی زخمی شدند».

از سوی دیگر، «مجتهد» فعال معروف سعودی در صفحه توئیتر خود جزئیات جدیدی را درباره حادثه تیراندازی در کاخ، ولی عهد سعودی فاش کرد و نوشت: حمله به کاخ الخزامی با توپ ۵۰ میلیمتری صورت گرفت.

مجتهد گفت که در این حادثه، هفت نفر کشته شدند و عاملان آن از اعضای خاندان حاکمه آل سعودی هستند.

«سعد الفقیه» دیگر معارض معروف عربستان گفت: درگیری‌ها در کاخ الخزامی حدود ۵۰ دقیقه ادامه داشت و منطقی نیست که برای هدف قرار دادن یک هلی‌شات، حدود یک ساعت تیراندازی صورت بگیرد و از طرف دیگر، تیراندازی به سمت آسمان نبود، بلکه افقی انجام گرفت.

الفقیه در یک سخنرانی تصویری به نقال از منابع وابسته به دستگاه حاکمه آل سعودی گفت که «محمد بن سلمان» هدف عاملان حادثه بود.

او گفت: دربار سلطنتی عربستان به اعضای خاندان آل سعود دستور داد که از موبایل استفاده نکنند و به هیچ پیامکی پاسخ ندهند.

۳ پیام‌رسان بومی وام ۵ میلیاردی دریافت کردند

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مدل حمایتی این وزارتخانه از پیام‌رسان‌های بومی گفت: طبق آخرین بررسی‌ها،سه پیام‌رسان بومی موفق به دریافت وام ۵ میلیاردی از این وزارتخانه شدند. سرائیان گفت: طبق آخرین بررسی‌ها و گزارش‌های دریافتی، سه پیام‌رسان بومی وام ۵میلیارد تومانی به عنوان تسهیلات دریافت کرده‌اند. همچنین یک پیام‌رسان نیز در مرحله پایانی دریافت این تسهیلات قرار دارد و تنها یکی از پیام‌رسان‌ها به دلیل مشکل ضمانتنامه، هنوز موفق به دریافت این تسهیلات نشده است.

پاسخ احمد خمینی به انتقادات درباره مراسم عمامه‌گذاری

در پی بیان برخی نقد‌ها نسبت به مراسم روز نیمه شعبان در حسینیه جماران، سید احمد خمینی در صفحه اینستاگرام خود نکاتی را در باره این آیین بیان کرد. وی نوشت: دیروز به لطف خدا در حسینیه جماران رسماً عمامه گذاشتم. به لطف فضاى مجازى که باعث شده خبر‌ها از هر سوى برود و همگان از پیدا و پنهان هم دیگر مطلع باشیم، محبت دوستان آشنا و نا آشنا شامل حالم شد و بزرگوارى شان، جان و روحم را صفا داد. خواستم در درجه اول از همه محبت‌ها و الطاف دوستان، صمیمانه تشکر کنم و برای یکایک ایشان آرزوى بهروزى و سلامت داشته باشم. اما در درجه دوم اجازه بدهید به گروه دومى هم اشاره کنم که به نوعى دیگر به برادر کوچکشان نگریستند. می گویند روزى کسى به داروخانه اى رفت و پرسید آیا میخ دارید؟ صاحب داروخانه با تعجب جواب منفى داد. مشترى هم سنگى را به شیشه مغازه زد و گفت: باید داروخانه اى را که میخ ندارد، خراب کرد. فرداى آن روز باز همان مرد به داروخانه رفت و پرسید که آیا داروخانه میخ دارد؟ صاحب داروخانه که پیش بینى این سوال را کرده بود، پاسخ داد: آرى داریم، مرد مشترى این بار هم با سنگ ترازو به شیشه مغازه زد و گفت: باید داروخانه اى را که میخ مى فروشد، خراب کرد. روز سوم شد و مشتری خاص به مغازه وارد شد و باز همان سؤال را تکرار کرد که آیا میخ دارید؟ مغازه دار این بار با آرامش گفت: عزیز دلم، تو شیشه ات را بشکن. چکار به میخ دارى!حالا حکایت من است. برخى براى هجمه، خیلى بهانه لازم ندارند.

تخلف تحصیلی «حسین فریدون» محرز شد

عضو کمیته پیگیری پرونده تحصیلی برادر رئیس‌جمهور اعلام کرد که تخلف تحصیلی وی محرز شده و مستندات آن به رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه شده است. سیدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند بررسی پرونده تحصیلی برادر رئیس‌جمهور در کمسیون آموزش مجلس، اظهار داشت: روند بررسی پرونده تحصیلی «حسین فریدون» برادر رئیس‌جمهور در کمیته سه نفره‌ای در کمیسیون آموزش مجلس پایان یافته است. وی با بیان اینکه براساس مستندات و مدارک موجود، تخلف در روند تحصیلی «حسین فریدون» محرز شده است، افزود: در بین اعضای کمیته بررسی پرونده تحصیلی «حسین فریدون»، اختلافی وجود دارد مبنی بر اینکه درباره این پرونده چشم‌پوشی شود، بنابراین، طبق تصمیم اعضای کمیته، گزارش در اختیار آقای زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس قرار گرفته است.

روحانی مسئول فیلتر شدن تلگرام را معرفی کرد

رئیس جمهور در صفحه رسمی خود در اینستاگرام نوشت: که فیلتر تلگرام توسط دولت اجرا نشده و مورد تایید نیست.

رئیس جمهور در صفحه اینستاگرامش نوشت:

سیاست دولت یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ایجاد فضای امن مجازی بوده و نه امنیتی. و تاکنون هیچ شبکه اجتماعی و یا پیام‌رسان "توسط این دولت" مسدود نشده و نخواهد شد. فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نیز نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت است.

‌برای مسدودسازی پیام‌رسان مذکور در تاریخ ۹۷/۲/۱۰ حکم قضایی صادر و به همه اپراتورهای موبایل و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ابلاغ کردند تا آن‌ها رأساً اقدام به اختلال در ارتباط نمایند. (مشابه این اقدام نیز سال گذشته و در دوران انتخابات ریاست جمهوری، برای امکان تماس صوتی تلگرام انجام شده بود.

‌عدم طی مراحل قانونی امور اجرایی که با استفاده از ابزار قهریه و قضاییه صورت بگیرد، در تعارض با شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» و در نقطه مقابل دموکراسی قرار دارد.

‌اگر در عالی‌ترین سطح نظام، تصمیمی برای محدود کردن یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته شده است، باید صاحبان واقعی این کشور که مردم هستند در جریان امور قرار بگیرند.

روایت ضرغامی از دیدارش با احمدی‌نژاد

عزت الله ضرغامی رئیس پیشین صداوسیما در مصاحبه ای درباره دیدارش با محمود احمدی نژاد رئیس دولت های نهم و دهم گفت: سه هفته قبل منزل آقای احمدی‌نژاد بودم. ایشان به ما شام هم دادند که این دیدار در حدود چهار ساعت به طول انجامید. دو نفر دیگر هم بودند که از ذکر نام آنها معذورم. بحث‌های ما در فضای سیاسی کشور بود. دغدغه‌هایی که ما در این دیدار مطرح کردیم بیشتر دلسوزی‌هایی بود که نسبت به یکدیگر داشتیم. نکته دیگر اینکه من دوست داشتم دیدگاه‌های آقای احمدی‌نژاد را پس از دستگیری آقای مشایی و بقایی بشنوم و به همین دلیل نیز در این زمینه صحبت کردیم. مطالبی هم بنده با ایشان درمیان گذاشتم که احساس می‌کردم ایشان نسبت به آنها اشراف ندارند. این مسائل بیشتر درباره فضای رسانه‌ای جهانی بود. بنده تلاش کردم در این دیدار شرایط مصالحه و برطرف کردن برخی از سوءتفاهم‌ها را مهیا کنم. در این دیدار مانند همه دیدارهایی که انجام می‌دهم نه همه استدلال‌های ایشان را پذیرفتم و نه ایشان چنین رویکردی داشت. با این وجود استدلال‌هایی که برای یکدیگر مطرح می‌کردیم می‌توانست برای هم مفید باشد و راهی برای جلوگیری از واگرایی‌های که هم می‌توانیم خودمان عامل آن باشیم و هم اینکه از بیرون به ما تحمیل شود. من دلم برای هاشمی دهه 60 و احمدی نژاد 83 تنگ شده است.

عذرخواهی «حاتمی کیا» از اتفاقات برنامه تبلیغاتی «به وقت شام»

ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم سینمایی «به وقت شام» بعد از واکنش‌های مختلف به تبلیغات جنجالی فیلمش در پردیس سینمایی کوروش با انتشار متنی از مردم عذرخواهی کرد. حضور یک فرد با گریم داعشی و اسب و شمشیر در پردیس سینمایی کوروش و ترساندن مردم از سوی او با هدف جذب مخاطب برای فیلم «به وقت شام» واکنش‌های منفی بسیاری را به همراه داشته است. در پی این واکنش‌ها ابراهیم حاتمی‌کیا متنی را به این شرح منتشر کرد: «یا حق، بچه‌های گروه تبلیغاتی فیلم «به وقت شام»، من شاهد زحمات مومنانه و شبانه‌روزی شما در این چند ماه بودم؛ ولی این نمایش کوروش در شان "به وقت شام" نبود. خستگی دو ماه سفر به شهرهای ایران بر تنم ماند. من تصورم آن بود که قرار است کسی به شکل ریش قرمز در فضای بیرونی کوروش بایستد و مردم با او عکس بیندازند. نه اسبی و نه جمعی و نه فریادی، آن هم داخل مجتمع در مخیله‌ام نبود و من بی‌خبر بودم. عزیزانِ آزرده‌خاطر در مجتمع کوروش، اعم از مردم و کسبه‌ی محترم، اگر دلی لرزید، اگر وحشتی ایجاد شد، بر ما ببخشید و حلال‌مان کنید.

ذوالنور: آثاری از پشیمانی در چهره کروبی ندیدم

25 آبان سال گذشته بود که خبر دیدار حجت‌السلام مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی با مهدی کروبی در حصر، بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. او در همین زمینه به رسانه‌ها گفته بود که در دوران حصر حدودا 14 ساعت بحث خصوصی دو نفره با کروبی داشته است. این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با تسنیم، اظهار داشت: «در چند وقت گذشته ندیده‌ام که سران فتنه از گذشته خود به صورت علنی اظهار ندامت کنند و تا زمانی که این اتفاق رخ نداده، باید حصر ادامه پیدا کند. » حجت الاسلام ذوالنور با بیان اینکه «ممکن است در پشت پرده سران فتنه اظهاراتی داشته یا اظهار ندامت کرده باشند»، ادامه داد: «گناه علنی، عمومی و اجتماعی سران فتنه نیاز به توبه علنی دارد که این اتفاق هنوز نیفتاده است. » نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه «بنده آثار متنبه شدن در چهره سران فتنه را ندیدم»، گفت: «سران فتنه 88 باید در تریبون رسمی از اقداماتی که انجام داده‌اند اظهار پشیمانی کنند تا به دامن مردم بازگردند. »

علم الهدی و رئیسی با روحانی دیدار نکردند

سفر استانی حسن روحانی رئیس جمهوری به خراسان رضوی و مشهد مرکز این استان، مورد پسند مخالفان او قرار نگرفته است تا جایی که بعد از گذشت یک نصف روز از حضور روحانی در مشهد خبری از دیدار و یا استقبال سید احمد علم‌الهدی امام جمعه این شهر با رئیس جمهوری منتشر نشده است و همزمان با این سفر تولیت آستان قدس رضوی هم ترجیح داده از نمایشگاه کتاب در تهران بازدید کند. در سفرهای استانی قبلی حسن روحانی رئیس‌جمهوری به مشهد، علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی به استقبال و دیدار او رفته بود اما امسال بعد از گذشت یک روز از حضور روحانی در خراسان رضوی و همچنین یک نصف روز در مشهد خبری از دیدار و مهمان‌نوازی رئیسی از رقیب انتخاباتی خود و علم‌الهدی از رئیس‌جمهوری نیست. به نظر می‌رسد سایه شکست خردادماه سال گذشته رئیسی بر وضعیت سیاسی مشهد سایه افکنده است. رئیس‌جمهوری صبح امروز مترو مشهد را بدون حضور دو مقام مهم مشهد افتتاح کرد و بعد در جلسه شورای اداری، توسعه و برگزیدگان و افتتاح پروژه‌های اقتصادی و زیربنایی استان خراسان رضوی سخنرانی کرد درحالی‌که رئیسی و علم‌الهدی ترجیح دادند حضوری نداشته باشند. اما نکته مهم‌تر این است که حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از صبح امروز در مشهد مقدس حاضرشده است اما تا ظهر امروز به حرم امام رضا(ع) نرفته است. سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی ترجیح داده که بی‌اعتنا به سفر رئیس جمهوری در تهران از نمایشگاه کتاب بازدید کند.

آمریکا با دستور ترامپ از برجام خارج شد

رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی ضمن طرح ادعاهای بی‌اساس علیه ایران، خروج آمریکا از برجام را اعلام كرد.

ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در کاخ سفید رسما خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد.وی در ابتدای سخنرانی خود بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم و تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد و در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد ایران پیشتاز اصلی حمایت از تروریسم در جهان است.

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در موعد تعیین سرنوشت برجام در ادامه ادعاهای خود گفت: ایران همچنان به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای و ساخت وسایل پرتاب آنهاست.

ترامپ با بیان اینکه برجام به پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای ایران کمک کرد و در عین حال از فعالیت‌های ایران در منطقه نیز جلوگیری نکرد، مدعی شد توافق ایران قرار بود آمریکا و متحدانش را در برابر بمب هسته‌ای ایران محافظت کند، اما این توافق نمی‌تواند مانع دستیابی ایران به خطرناکترین سلاح‌ها شود.

وی گفت توافق هسته‌ای به ایران اجازه داد تا غنی‌سازی را ادامه دهد و میلیون‌ها دلار پول به این کشور اعطا شود. رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گزافه‌گویی‌های خود ادعا کرد: ما شواهد غیرقابل انکاری داریم که نشان می‌دهد ایران درباره برنامه هسته‌ای خود دروغ گفته است؛ مانند مدارکی که نخست‌وزیر اسرائیل ارائه کرد.

ترامپ مدعی شد حتی اگر ایران به برجام پایبند هم باشد باز هم به دلیل محدود بودن زمان این توافق و سایر ایرادات آن، باعث دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای و مسابقه تسلیحاتی در منطقه خواهد شد. وی تصریح کرد: ما اجازه نمی‌دهیم کشوری که "مرگ بر آمریکا" می‌گوید به مرگبارترین سلاح روی زمین دست پیدا کند!

وی همچنین با بیان اینکه برجام جلوی برنامه موشکی بالستیک ایران را هم نگرفت، ادعا کرد ایران پس از امضای برجام بودجه نظامی خود را 40 درصد افزایش داد.

تأیید رسمی دفن مومیایی رضا شاه

پس از مدت‌ها اظهارات مبهم و کلی‌گویی درباره سرنوشت مومیایی کشف‌شده در شهر‌ری و خبرهای تأییدنشده از دفن آن، روز گذشته فرماندار ویژه شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، از دفن بقایای جسد مومیایی کشف‌شده در طرح توسعه حرم حضرت عبد‌العظیم (ع) توسط مسئولان حرم خبر داد. هدایت‌الله جمالی‌پور درباره اخباری که به‌تازگی در شبکه‌های اجتماعی درباره جسدی مومیایی که چندی پیش در محوطه حرم عبدالعظیم (ع) کشف شد، گفت: مسئولیت دفن اجساد در اماکن عمومی با شهرداری‌ها و در اماکن متبرکه با هیأت امنا و مسئولان این اماکن است و فرمانداری در‌این‌باره هیچ‌گونه نقش و مسئولیت مستقیمی ندارد.

پیش‌بینی زیباکلام از رأی 20 میلیونی اصولگرایان در 1400

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران در واکنش به تحلیل برخی اصلاح طلبان که می گویند مردم تجربه رأی به دولت احمدی نژاد را تکرار نمی کنند، گفت: دولت احمدی نژاد تکرار نمی شود اما کسر قابل توجهی از 24 میلیونی که به روحانی رأی دادند، در انتخابات ریاست جمهوری 1400 شرکت نخواهند کرد، در عوض آن 16 میلیون نفری که به آقای رئیسی رأی دادند به حسب تکلیف شرعی همچنان در انتخابات شرکت می کنند و حتی 3-4 میلیون از آرای روحانی نیز به آن سبد اضافه می شود بنابراین در سال 1400 نامزد جریان اصولگرا با 20 میلیون رأی پیروز انتخابات خواهد شد.

احتمال حذف علی مطهری از کرسی نایب رئیسی مجلس

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس درباره میزان جدی شدن پیشنهاد رقابت بر سر کسب کرسی ریاست مجلس در این فراکسیون گفت: نظراتی وجود دارد اما این نوع نظرات ضعیف است.وی درباره احتمال رأی ندادن برخی اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی به نامزد فراکسیون برای کسب کرسی ریاست مجلس بیان کرد: اگر در نهایت روی مسئله رقابت برای کسب کرسی ریاست به تفاهم برسیم، رأی گیری می شود و اگر به تصویب برسد اعضا تمکین می کنند.این نماینده اصولگرای مجلس درباره میزان اقبال در فراکسیون نمایندگان ولایی به پیشنهاد رقابت مستقل بر سر کسب کرسی ریاست گفت: باید مقداری صبر کرد چون جهت گیری ها هنوز کاملا روشن نیست، در مجموع به نظرم اقبال به این دیدگاه ضعیف است.وی درباره استدلال گروه حامی رقابت مستقل بر سر کسب کرسی ریاست مجلس در فراکسیون نمایندگان ولایی یادآور شد: مجلس دهم نسبت به دوره های قبل اُفت دارد، نمونه اش هم این است که سه وزیر پایان اسفند 96 استیضاح شدند اما هر سه دوباره رأی اعتماد گرفتند در حالیکه باید از ترکیب کابینه بیرون می رفتند. دلیل دیگر ضرورت تصویب برخی طرح ها همچون برگرداندن اموال نامشروع در مجلس است.کوچکی نژاد اضافه کرد: حامیان رقابت مستقل برای کسب کرسی ریاست مجلس معتقدند مماشت ریاست مجلس با دولت بیش از حد است و استقلال مجلس را زیر سئوال برده بنابراین دنبال رقابت با آقای لاریجانی هستند.وی درباره میزان تغییرات هیأت رئیسه مجلس برای سال سوم افزود: معتقدم تغییرات زیاد خواهد بود حتی در نواب رئیس هم تغییر را شاهد خواهیم بود. البته آقای پزشکیان می ماند اما احتمال تغییر آقای مطهری خیلی زیاد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار