ريیس واحد میانجیگری و خانواده دادگستری ميبد با اشاره به شكل‌گيري اين واحد براي اولين بار در اين شهرستان، از موفقيت آن در كاهش آمار طلاق ميبد با ارائه آموزش‌ مهارت‌هاي زندگي و ارائه تسهيلات به زوجين خبر داد.
کد خبر: ۷۱۹۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ 27 February 2019

«علیرضا آقایی»  مهمترين هدف از تشكيل اين واحد را کاهش آمار طلاق در شهرستان ذكر كرد و گفت: اين مهم با توجه به روند افزايشي آمار طلاق در شهرستان از سال ۹۴ به دستور امام جمعه شهرستان و با حمایت ريیس وقت دادگستری و فرمانداری محقق شد.

وي ادامه داد: واحد میانجیگری در میبد پرونده‌های کیفری ارجاعي از دادسرا در بخش خانواده مانند توهین، تهمت، تخریب و ترک نفقه را قبل از ارسال براي صدور حكم مورد کنکاش، تحقیق و تفحص قرار مي‌دهد تا پس از ریشه‌یابی و قبل از صدور حکم قاضی به صلح و صلاح خاتمه دهد.

آقايي با اشاره به موفقيت اين واحد در کاهش آمار طلاق شهرستان، تصريح كرد: این واحد كه براي اولين بار در شهرستان ميبد پايه‌گذاري شد، در سال جاري و بنا به تصميم ستاد ملی با عنوان «صبر» که مخفف سه واژه «صلح»، «بخشش» و «رضایت» است، ايجاد شد و استان یزد به عنوان پایلوت این ستاد معرفی شده تا طلاق در جامعه را کاهش و بنیان خانواده را محکم‌تر کند.

ريیس واحد میانجیگری میبد اظهار كرد: بررسی پرونده‌های طلاق در اين واحد بيانگر اين است كه بسیاری از مشکلاتی که زوجین به عنوان عامل طلاقشان به آنها اشاره مي‌كنند، جهل و نداشتن مهارت زندگی است.

وي ادامه داد: البته با بررسی‌های کارشناسی پرونده‌های کیفری دادسرا، ۲۶ نکته در زندگي زوجين استخراج شد كه اگر زوجين 26 مورد از آنها را مورد توجه قرار دهند، آرامش خوبی در زندگی آنها حكمفرما خواهد شد.

آقايی اين موارد را مربوط به مهارت‌هاي زندگی خواند و بیان كرد: در همين راستا با تعامل محضرداران شهرستان مقرر شد تا جواننا در شرف ازدواج قبل از ثبت پيوند زندگي در محضرخانه‌ها به واحد میانجیگری ارجاع داده شوند تا در یک کارگاه آموزشی یک ساعته و با حضور مشاور حقوقی اين نكات کلیدی را فراگيرند.

وي افزود: در اين كارگاه در بازه زماني 10 دقيقه‌اي یکي از اساتيد اخلاق نيز در مورد نقش عبادت در زندگی و تاثیر مثبت آن در روح و روان به زوجین آموز‌ش‌هايي را ارائه مي‌دهد و با اهدای جوایز نظیر قرآن کریم، کتاب روانشناسی و ۲۶ نکته زندگی در قالب لوح یادبود، زوجین را براي یک زندگی سراسر با معنویت بدرقه می‌کنند.

وی خاطرنشان كرد: اين واحد علاوه بر آموزش، تسهیلات 3 میلیون تومانی قرض الحسنه به زوجینی که در این کلاس‌ها شرکت کنند، اعطا می‌کند و اگر زوجین هم مشاغل خانگی داشته باشند مبلغ سه میلیون تومان دیگر به این مبلغ افزوده خواهد شد تا بتوانند مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.

اين مقام قضايي اظهار كرد: تاکنون 1200زوج در کلاس‌های واحد میانجیگری شهرستان شرکت كرده‌اند و اين زوج‌ها به صورت مرتب با واحد میانجیگری در تماس هستند تا اگر در خانه به مشکل برخوردند، به صورت رايگان مشاوره بگیرند و مشكل خود را قبل از تشکیل پرونده در دادگاه برطرف كنند.

وي با بیان این که بیشترین پرونده‌ها در مورد طلاق توافقی، الزام به تمکین و ترک نفقه است، اظهار كرد: البه بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه بیشتر دعواهای زوجین سوءتفاهم یا ناشي از خبرهای نادرست و ضد و نقیض به آنان است كه در قالب مشاوره‌هاي تك نفري براي جلوگيري از بالا گرفتن دعواي بين طرفين مرتفع مي‌شود.

آقایي قريب 50 درصد از پرونده‌های اين واحد را غیر بومی عنوان كرد و گفت: در ۲۰ درصد موارد نيز یکي از طرفين غیربومی هستند.

اين مسئول پرونده‌های مربوط به اعتیاد را بالاترین آمار مرتبط با پرونده‌هاي خانواده ذكر كرد و افزود: اين موضوع بيانگر اين است كه اعتیاد در شهرستان یک مسئله جدی است که بايد مسئولان بيشتر در این رابطه ورود كنند و با توجه به پايين امدن سن اعتياد آموزش‌ها و اقدامات پيشگيرانه را در مدارس دنبال كنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار