منصور ستوده اظهارکرد: در حال حاضر ۳۹ درصد از حجم مخزن سد اکباتان پر است درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته فقط ۲۸ درصد پربوده است.
کد خبر: ۷۰۷۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۴ 26 January 2019
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به بارش‌های خوب امسال، گفت: روند افت سطح آب‌های زیرزمینی دشت‌های استان ثابت شده و حتی در برخی دشت‌ها بالا آمده است.

به گزارش ایسنا، ستوده اظهارکرد: در سالجاری ۲۵۱ میلی متر بارش در استان همدان به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۶۸ میلی‌متر بوده، ۲۶۸ درصد افزایش دارد.

وی افزود: در آمار بلند مدت ۱۴۴ میلی متر بارش در استان همدان به ثبت رسیده است که بارش‌های امسال نسبت به بلند مدت نیز افزایش ۷۳ درصدی داشته است.

ستوده با بیان اینکه میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته خوب بوده است، یادآور شد: سال گذشته سال خشکی بود و وضعیت مخازن تغییراتی داشته، اما خوشبختانه امسال بارش‌ها خوب بوده و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای امسال وضعیت نرمالی اشته باشیم.

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۳ میلیون متر مکعب آب در سد اکباتان وجود دارد درحالیکه سال گذشته ۹.۵ میلیون متر مکعب آب در این سد وجود داشت.

ستوده با اشاره به اینکه ورودی سد در سالجاری ۱۲ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است، افزود: درحال حاضر ۱۱۵۰ لیتر در ثانیه آب وارد سد اکباتان می‌شود و ۷۷۵ لیتر در ثانیه از این سد برداشت صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: کل ورودی آب به سد اکباتان در سالجاری ۵.۵ میلیون متر مکعب بوده درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته ورودی این سد ۱.۳ میلیون متر مکعب بوده است.

ستوده با تأکید براینکه احتمال دارد در فصل بهار سد اکباتان سرریز کند، اظهارکرد: به دلیل بارش برف در بالاست سد اکباتان و سایر رودخانه‌ها پیش‌بینی می‌شود در بهار سال آینده سد اکباتان سرریز کند.

وی با اشاره به اینکه سد کلان ملایر در آستانه سرریز است، گفت: این سد در حال حاضر ۴۵ میلیون متر مکعب آب دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه در سالجاری ۵۶۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان پلمب شده است، خاطرنشان کرد: براساس برنامه اقتصاد مقاومتی باید در سال جاری ۵۳۰ حلقه چاه غیرمجاز پلمب می‌شد که استان همدان توانست ۵۶۰ حلقه چاه را مسدود و از برداشت غیرمجاز ۲۶ میلیون متر مکعب آب جلوگیری کند.

ستوده تصریح کرد: از سال ۹۳ تا کنون ۳۲۹۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان پر شده که از برداشت ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب جلوگیری شده است.

وی با اشاره به اثرات انسداد چاه‌های غیرمجاز در دشت‌های استان، عنوان کرد: نمودار هیدروگراف دشت‌ها نشان می‌دهد از سال ۹۳ تا کنون روند افت سطح آب‌های زیرزمینی دشت‌های استان ثابت شده و حتی در برخی چاه‌ها نیز بالا آمده است.

 وی بیان کرد: استان همدان ۱۳ دشت مستقل و مشترک دارد که از ۷ دشت مستقل استان که شامل دشت همدان، بهار، تویسرکان، رزن، قهاوند، ملایر و کبودراهنگ است ۴ دشت کبودراهنگ، رزن، قهاوند، اسدآباد و ملایر در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار دارند و ۳ دشت همدان- بهار، تویسرکان و نهاوند ممنوعه هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه سطح آب‌های زیرزمینی دشت‌های استان دائماً رصد می‌شود، یادآور شد: بیشترین میزان افت سطح آب‌های زیرزمینی استان در دشت کبودراهنگ با ۱۳۸ سانتی‌متر و کمترین مربوط به دشت نهاوند با ۴۷ سانتی‌متر بوده است.

ستوده گفت: طرح تعال بخشی و پلمب چاه‌های غیرمجاز باعث شده در دشت همدان-بهارکه سطح آب تا پایان سال ۹۳، ۲۰ متر افت داشت ثابت شود و در برنامه داریم که در افق ۲۰ ساله با اقداماتی که انجام می‌گیرد سطح آب را در دشت‌های استان بالا بیاوریم.

وی از نصب ۴۰۸۶ دستگاه کنتور حجمی در استان خبرداد و افزود: ۷۳ درصد از این کنتور‌ها در چاه‌های کشاورزی، ۱۰ درصد برای آب شرب روستایی، ۶ درصد برای آب شرب شهری و ۶ درصد در صنایع و ۴ درصد در بخش خدمات و دام و طیور نصب شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بیان کرد: در سال ۹۷ شرکت آب منطقه‌ای استان تعهد دارد ۳۸۰ دستگاه کنتور حجمی را نصب کند که تا کنون ۵۳۰ دستگاه نصب شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار