رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه:
رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضائیه گفت:امروز تنگه احد را در عالم سیاست و در مقیاسی دیگر در اتحاد نظام استکبار و نظام کفر و نفاق می‌بینیم که مثلثی بین مدعیان اسلام، خوارج و مستکبران ایجاد شده است.
کد خبر: ۷۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۹ 02 August 2015
حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب،  در مراسم تودیع و معارفه رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان البرز با اشاره به مصادف شدن ایام کنونی با جنگ احد و شهادت حضرت حمزه(علیهم السلام) اظهار کرد: امروز تنگه احد را در عالم سیاست و در مقیاسی دیگر در اتحاد نظام استکبار و نظام کفر و نفاق می‌بینیم که مثلثی بین مدعیان اسلام، خوارج و مستکبران ایجاد شده و آن‌ها به نام اسلام دست به کشتار مسلمانان می‌زنند و با حمایتی که از جبهه بین‌المللی استکبار به رهبری آمریکا می شوند همه دست در دست هم داده‌اند و تنگه‌ای ایجاد کرده‌اند که با تنگه احد برابری می‌کند.
وی با اشاره به ایام پیش روی شهادت امام صادق(ع) رئیس مذهب جعفری که شیعه اثنا عشری به ایشان نسبت داده می‌شود، افزود: فقه، دین و اعتقادات ما و آنچه که بنیان و اساس مذهب جعفری را شکل می‌دهد توسط ایشان و پدر بزرگوارشان در اختیار ما قرار گرفته است.
رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضائیه خاطرنشان کرد: میزان احادیثی که از ایشان در اختیار شیعیان قرار گرفته با بقیه احادیث برابری می‌کند و همه این‌ها در شرایطی بوده که بنی‌امیه به پایان خود می‌رسید و عباسیان بر سر کار می‌آمدند ولی ایشان در چنین فضای پر از خشونت و خونریزی بیش از چهار شاگرد را تربیت کردند.
وی در ادامه با اشاره به عوامل زمینه ساز استقلال و عدم وابستگی دستگاه قضایی گفت: بیشترین فصلی که رهبری در آغاز بیاناتشان به آن اشاره کردند بحث استقلال قوه قضائیه است و ایشان با استعانت از این بیان امام صادق(ع) که فرموده‌اند «مومن، مومن نیست مگر اینکه بیمناک و امیدوار باشد و بیمناک و امیدوار نیست، مگر اینکه از آنچه از آن می‌ترسد، دوری گزیند و به آنچه امیدوار است، عمل کند» عوامل مخدوش کننده استقلال دستگاه قضا را چهار عامل تهدید، تطمیع، رودربایستی و فشار جو عمومی برشمردند.
حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب تصریح کرد: همیشه باید توجه داشته باشیم که در تمام مراحل کاری و زندگی به عنوان قضات و کارمندان دادگستری که پیگیر و مجری عدالت هستیم تهدید و تطمیع باعث می‌شود استقلال دستگاه قضایی مخدوش شود.
وی افزود: رهبر انقلاب علاوه بر اینکه بر عوامل آسیب زننده بر استقلال قضایی اشاره کرده‌اند چهار عامل تحقق استقلال دستگاه قضایی را نیز بیان داشته و فرموده‌اند که اقتدار، قاطعیت و ایستادگی دستگاه قضایی، قانون گرایی، سلامت کامل و تکیه بر روش و رفتار صحیح عوامل محقق کننده این استقلال هستند.
رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضائیه اظهار کرد: اگر مجموعه قضایی دادگستری استان بتواند این عوامل را از هر نوع آسیبی نگهداری و صیانت کند، می‌توانیم بگوییم که استقلال دستگاه قضایی را حفظ کرده است.
وی یادآورشد: باید عوامل تهدید کننده و تحقق بخش استقلال دستگاه قضایی را بشناسیم و با عمل به آن‌ها بتوانیم در جهت داشتن مجموعه‌ای سالم و موفق مورد نظر که بتواند عدالت اسلامی را محقق کند حرکت کنیم.
حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب لازمه  شناخت عوامل تهدید کننده و تقویت کننده دستگاه قضایی را حفاظت و اطلاعات در دستگاه قضایی برشمرد و گفت: لازم است از هریک از افراد مجموعه صیانت و حفاظت شود، اگر همه مجموعه دادگستری اعم از قضات و کارمندان دست در دست هم دهند می‌توانیم ادعا کنیم که در جهت تحقق اهداف قدم برداشته‌ایم.
وی با اشاره به اینکه آسیب‌ها از یک سری عوامل بیرونی و درونی نشات می‌گیرد گفت: اگر در تصمیم و رای قاضی، علم و عدالت و تسلط قاضی و همکاران وی به عنوان عامل درونی نقش دارد، عوامل بیرونی هم به صاحبان پرونده اعم از وکلا، شاکی و متشاکی مربوط می‌شود که باید در برابر تاثیر از آن‌ها نیز از خود مراقبت کنیم.
وی با اشاره به اینکه می‌توان با همکاری و مراقبت درونی و بیرونی و با کمک مجموعه حفاظت و اطلاعات، نظارت را محقق کرد، گفت: حفاظت موظف است در چارچوب قانون، شرع و اخلاق عمل کند.
این مسئول افزود: همانگونه که رهبری در بیاناتشان بر پیشگیری تاکید می‌کنند باید فردی که در امر حفظ و توسعه نیروی انسانی متصدی است توجه کند که مهمترین قدم یا اقدامی که می تواند نقش آفرینی کند و صیانت را محقق کند این است که به موقع در مورد نیروها تحرک، یادآوری و توجیه لازم را داشته باشیم.
وی در پایان یادآور شد: باید نظارت همگانی و امر به معروف و نهی از منکر شکل بگیرد و از همان ابتدا و پیش از شکل‌گیری رفتاری نادرست از آن پیشگیری کرد تا حیثیت افراد حفظ شود.
گفتنی است در این مراسم از تلاش‌ها و زحمات سید جلال موسویان در زمان تصدی چهارساله وی در حفاظت و اطلاعات دادگستری البرز تقدیر شد و سید مرتضی میرغفاری به عنوان رئیس جدید حفاظت و اطلاعات دادگستری استان البرز معرفی شد.
 
همچنین احمد فاضلیان رئیس دادگستری استان البرز نیز در این مراسم  اظهارکرد: نظارت امری الهی است و ریشه‌ای قرآنی دارد بنابراین جنبه الهی آن دارای سابقه بیشتری از جنبه قانونی آن است.
وی تصریح کرد: عالی‌ترین مرتبه نظارت که بر کل عالم هستی است متعلق به خداوند است و این تعبیر بزرگان که «عالم محضر خداست» عصاره همه مباحث اخلاقی است و اگر انسان احساس کند که در محضر ناظری قرار گرفته قطعا به خودش اجازه اشتباه نخواهد داد.
رئیس کل دادگستری استان البرز خاطرنشان کرد: مرحله بعدی نظارت، نظارتی است که بر پیامبر و ائمه اطهار داده شده و قرآن کریم می‌فرماید که پیامبر شاهد بر امت خویش است؛ در روایات اسلامی هم داریم که ائمه اطهار از احوال شیعیانشان آگاهند و همه احوال و اقوال ما به ایشان منتقل می‌شود.
وی مرحله بعدی نظارت را نظارتی دانست که امت اسلامی باید بر یکدیگر داشته باشند و ادامه داد: بارزترین مصداق این نوع نظارت، امر به معروف و نهی از منکر است.
فاضلیان نوع دیگر نظارت را نظارتی برشمرد که انسان باید بر خودش داشته باشد و گفت: امر نظارت تکلیفی الهی است و از جمله مسائل تاکید شده در فرهنگ دینی ما است که باید هر مومنی بر رفتار و افکارش نظارت مستمر داشته باشد برای اینکه لازمه تعالی انسان داشتن نظارت مداوم و عالیه بر رفتار خویش است.
وی افزود: در اسلام برای رسیدن به مقام و جایگاه اخروی و دنیوی تنها به کنترل بیرونی و قوه قهریه کفایت نشده بلکه به عامل درونی یعنی عدالت و تقوا هم تاکید شده است.
رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه نظارت در دو بعد حفاظت و بعد اطلاعاتی حائز اهمیت است، اظهار کرد: در بعد حفاظت، پیشگیری بحث بسیار مهمی است و نیروهای حفاظت باید به مانند گلبول‌های سفید خون عمل کنند که عوامل بیماری‌زا و هر آنچه که سلامت جسمانی را تهدید می‌کنند را محدود و تهدید می‌کنند؛ حفاظت و اطلاعات نیز باید مانع و دیواری غیرقابل نفوذ در برابر خطرات و آسیب‌ها ایجاد کند.
وی تصریح کرد: امر پیشگیری، باید سرلوحه برنامه دستگاه‌های نظارتی باشد و با پیش‌بینی‌های دقیق از ورود آسیب‌ها و خطرات به دستگاه قضا جلوگیری کند.
این مقام قضایی جلوگیری از تخلفات و ممانعت از رشد و تکرار عوامل بروز تخلف را هدف دستگاه نظارتی دانست و اظهارکرد: همانطور که در جامعه عده‌ای قانون‌گریز هستند عده‌ای نیز نظارت‌گریز هستند و باید با تدابیری زمینه‌های نظارتی را برای عموم فراهم کنیم تا از آسیب‌های بعدی پیشگیری شود.
وی یادآورشد: نظارت امری مقدس است و همه باید خودشان را در این امر مسئول بدانند؛ هدف اساسی ما صیانت از منابع انسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه هر دستگاهی است که باید با تکیه بر اصل برائت و عدم تجسس در احوال شخصی افراد پیگیری شود.
فاضلیان با تاکید بر اینکه در نظارت جایی برای مصلحت اندیشی وجود ندارد به فرازهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان در بیاناتشان فرمودند که «مسئولان خیرخواه در قوای سه گانه بیاموزید که تسامح در مبارزه با فساد، به نوعی همدستی با فاسدان و مفسدان است. اعتماد عمومی به دستگاههای دولتی و قضائی در گرو آن است که این دستگاهها در برخورد با مجرم و متخلف قاطعیت و عدم تزلزل خود را نشان دهند».
وی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی خیرخواه جامعه و مردم است تصریح کرد: وقتی خانه‌ای یا ویلایی به دلیل ساخت و ساز غیرمجاز تخریب می‌شود به عنوان دستگاه قضایی متاثر می‌شویم ولی آگاه هستیم که هیچ مصلحتی بالاتر از قانون نیست و با اجرای قانون خواهان ایجاد نظم هستیم لذا آنچه برای ما مهم است قانون است و در اجرای آن جای هیچ‌گونه مصالحه، تسامح و تساهلی وجود ندارد.
رئیس کل دادگستری استان البرز بعد دیگری که بر اهمیت حفاظت و اطلاعات اضافه می‌کند را بعد «اطلاعات» آن برشمرد و گفت: تولید اطلاعات یکی از وظایف مهم برای این مجموعه است که برای مدیریت تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز حائز اهمیت زیادی است و مدیر بدون اطلاعات به مانند غلاف بدون شمشیر است.
وی ادامه داد: مدیریت زمانی می‌تواند نقش محوری خود را ایفا کند که از اطلاعات دقیق و قابل اطمینان برخوردار باشد. بنابراین اطلاعات دقیق زمینه تحقق عدالت در تصمیم‌گیری‌ها و ارزش‌گذاری و به کارگیری نیروها را فراهم می کند و میزان خطا را به حداقل می‌رساند.
فاضلیان در پایان از تلاش‌های سید جلال موسویان رئیس سابق حفاظت و اطلاعات دادگستری استان البرز تقدیر و برای سید مرتضی میرغفاری در مسئولیت جدیدش آرزوی توفیق کرد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار