کد خبر: ۶۹۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵ 01 August 2015
صنعت با توجه به توانمندی‌های موجود در عرصه‌های معدنی، بازرگانی و موقعیت ژئواستراتژیک گیلان بستر مطمئن ایجاد اشتغال پایدار در این استان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، صنعت و معدن گیلان دارای پیشینه تاریخی است و طبق اسناد و مدارک موجود عصر جدید آن با احداث کارخانه ابریشم‌کشی رشت در 120 سال گذشته آغاز شده و به مرور با تکیه به مزیت‌های طبیعی به‌ویژه کشاورزی در زمینه ابریشم، چای، کنف، برنج، زیتون و نساجی گسترش پیدا کرده است.

در عصر جدید واحدهای متعددی در صنایع دارویی، فولادی، محصولات کانی غیر فلزی، بهداشتی، الکترونیک، غذایی و آشامیدنی و سلولزی در گیلان احداث شده به طوری که اکنون تعداد واحدهای فعال صنعتی استان به 2 هزار و 600 واحد رسیده و اشتغال مستقیم در حوزه صنعت و معدن به 87 هزار نفر می‌رسد.

اکنون صدها پروژه صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری 80 هزار میلیارد ریال در زمینه‌های مختلف در نقاط مختلف گیلان در حال احداث است و استان را به کارگاه عمرانی تبدیل کرده ضمن اینکه برآورد مجموع اشتغال طرح‌های مذکور که در سال‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد، 40 هزار نفر است.

استان گیلان به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک و وجود آزادراه، راه‌آهن در دست احداث با ظرفیت حمل 10 میلیون تن کالا و مسافر در سال که در آینده به راه‌آهن جمهوری آذربایجان متصل می‌شود، شرایط آب و هوایی معتدل و مناسب به‌ویژه در زمینه صنایع غذایی، نساجی و دارویی، نیروی انسانی ماهر و تحصیلکرده و همچنین زیربناهای اساسی آب، برق و گاز جزو مستعدترین استان‌های کشور برای جذب سرمایه‌گذاری است.

*فعالیت 34 شهرک و ناحیه صنعتی در گیلان

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به وجود 34 شهرک و ناحیه صنعتی در مناطق مختلف استان اظهار کرد: گیلان در زمینه تولید برخی محصولات مهم صنعتی دارای جایگاه ویژه‌ای در کشور است.

محمدحسین اصغریان به تولید سالانه 2 میلیون و 250 هزار تن سیمان در گیلان اشاره کرد و افزود: سالانه چهار میلیون تن محصولات فولادی، 800 هزار تن فولاد خام و 9 میلیون متر مربع کاشی در استان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه گیلان دارای بیشترین محصولات دخانی در کشور است، تصریح کرد: گیلان در زمینه تولید محصولات دارویی، قطعات خودرو و محصولات نساجی جزو استان‌های برتر کشور است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان از تولید سالانه یک میلیون و 100 هزار تن میلگرد فولادی در استان خبر داد و بیان کرد: گیلان رتبه ششم تولید میلگرد فولادی در کشور را کسب کرده است.

اصغریان به تولید سالانه 2 میلیون و 500 هزار تن ورق‌های فولادی در استان اشاره کرد و گفت: گیلان رتبه پنجم تولید ورق‌های فولادی در کشور را دارد.

وی با اشاره به تولید سالانه 800 هزار تن شمش فولاد در استان، خاطرنشان کرد: گیلان جزو چهار استان برتر تولید شمش فولادی در کشور است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان به فعالیت 30 واحد در حوزه تولید قطعات خودرو در استان اشاره کرد و یادآور شد: گیلان دارای 10 واحد بزرگ و 20 واحد متوسط و کوچک تولید قطعات خودرو است و جایگاه قابل توجهی در کشور کسب کرده است.

اصغریان با بیان اینکه سه هزار نفر در واحدهای تولید قطعات خودرو در گیلان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: دیسک و صفحه کلاچ، کمک فنر، قطعات جلوبندی، اجزای الکترونیکی و پلاستیکی خودرو و محصولات شیمیایی مربوط به خودرو در واحدهای مذکور تولید می‌شود.

وی از فعالیت 240 واحد کوچک، متوسط و بزرگ نساجی در گیلان خبر داد و افزود: الیاف پلی‌پروپیلن، انواع نخ پنبه‌ای، پارچه آکریلیک، پارچه پنبه‌ای، الیاف مصنوعی و انواع پوشاک در واحدهای مذکور تولید می‌شود و گیلان جزو شش استان برتر کشور در عرصه نساجی است.

*افتتاح نخستین کارخانه آنتی‌بیوتیک ضد سرطان خاورمیانه در گیلان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس این استان را از مهم‌ترین استان‌های کشور در حوزه داروسازی عنوان کرد و گفت: نخستین کارخانه تولید آنتی‌بیوتیک ضد سرطانی خاورمیانه در گیلان احداث و راه‌اندازی شده است.

علی منتظری به وجود واحدهای سبحان‌دارو، کاسپین تامین، بهورزان و ... در گیلان اشاره کرد و افزود: واحدهای دارویی مذکور استان را به قطب تولید انواع قرص، محلول‌های دارویی، شربت دارویی، ژل دارویی، انواع پماد، کرم و قطره‌های دارویی تبدیل کرده است.

وی با اشاره به قابلیت‌های بسیار تولید محصولات غذایی در استان، بیان کرد: گیلان با وجود توانمندی‌های بسیار در کشاورزی از استان‌های مطرح کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از وجود ده‌ها واحد تولید و فرآوری چای، برنج، زیتون، فرآورده‌های لبنی، ماءالشعیر، آب‌معدنی و کنسروها در استان خبر داد و تصریح کرد: از سال‌های گذشته گیلان به عنوان قطب شیرینی به‌ویژه کیک و کلوچه در کشور مطرح است و اکنون این محصولات استان را به قطب اصلی تولید و صادرات انواع کیک و کلوچه در منطقه تبدیل کرده است.

منتظری با بیان اینکه توسعه صنایع مربوط با بخش کشاورزی ضرورت توسعه تولید ماشین‌آلات در این زمینه را بیشتر کرده است، خاطرنشان کرد: گیلان در راستای توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی در زمینه ساخت ماشین‌آلات این صنایع به‌ویژه ماشین‌آلات کیک و کلوچه، آرد و ادوات و قطعه‌های لازم در زمینه کارخانه‌های چای و برنجکوبی از مهم‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود.

وی به فعالیت واحدهای متعدد در زمینه تولید نئوپان، ام.دی.اف، برش انواع چوب و کابینت در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: گیلان جزو استان‌های برتر در صنایع چوبی و سلولزی است.

*ایجاد 10 واحد تولید ام.دی.اف در گیلان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از ایجاد 10 پروژه معتبر در زمینه تولید ام.دی.اف و روکش در این استان خبر داد و اظهار کرد: سال 95 تعداد پنج طرح صنایع سلولزی در گیلان راه‌اندازی می‌شود و ظرفیت تولید طرح‌های مذکور سالانه در مجموع به یک‌میلیون و 200 هزار متر مکعب می‌رسد.

منتظری متذکر شد: در کنار ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار در بخش صنعت و معدن گیلان مشکلات مختلفی در بررسی توسعه صنعتی استان وجود دارد و نیازمند اتخاذ تدابیر مناسب و تلاش مضاعف است.

وی به وجود بدهی معوق واحدهای تولیدی در گیلان اشاره کرد و افزود: نرخ بالای تسهیلات و برخی مشکلات دیگر در حوزه امور بانکی و مشکلات موجود در زمینه مقررات مالیاتی که موجب هزینه سربار بر تولید می‌شود، از مشکلات صنعت استان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به مشکلات موجود در قانون کار که موجب عدم توازن در حمایت از کارگر و کارفرما می‌شود، بیان کرد: تاثیر نامطلوب افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر هزینه‌های تولید، تامین منابع برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام و دانش‌بنیان و عدم ایجاد پنجره واحد موضوع تبصره چهار ماده 24 قانون معدن از جمله مشکلات صنعت گیلان است.

منتظری خواستار اختصاص تسهیلات مورد نیاز برای احداث انبار، سردخانه و فروشگاه‌های بزرگ و چندمنظوره در گیلان شد و تصریح کرد: ناهماهنگی و تقابل برخی وظایف دستگاه‌های اجرایی در زمینه صدور پروانه کسب برای برخی رسته‌های صنفی از دیگر مشکلات صنعت استان محسوب می‌شود و امیدواریم با تلاش مضاعف و همت والای تمام دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و تولیدکنندگان و بازرگانان به‌ویژه تشکل‌های مربوطه مشکلات صنعت گیلان برطرف شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار