رئیس جهاد کشاورزی یزد مطرح کرد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: استان یزد در کشت‌های گلخانه‌ای در جایگاه دوم تولید قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۷۳۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹ 28 October 2018

سیدجمال سجادی‌پور در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد که در سالن کوثر استانداری برگزار شد، گفت: درواقع با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در بخش کشاورزی استان یزد، رویکردمان به سمت کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای است؛ همچنین رویکرد دیگر ما به سمت دام‌پروری و آبزیان است.

وی افزود: از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولیدات استان، ۴۵۰ هزار تن کشت‌های گلخانه‌ای و ۳۸۰ هزار تن تولیدات دامی هستند و این امورات با پنج درصد آبی مصرفی بخش کشاورزی در حال اتفاق است که نشان از تغییر نگاه و رویکرد استان به سمت کشت گیاهان کم‌آب خواه و اصلاح الگوهای تولید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با تأکید بر اینکه استان در کشت‌های گلخانه‌ای در جایگاه دوم تولید قرار گرفته است، اظهار داشت: درواقع موضوع ماهی تیلاپیا از بدو حضور استاندار وقت پیگیری شده و اقدامات مجوز این مهم صورت گرفته است؛ چراکه موضوع ماهی تیلاپیا بیش از گلخانه‌ها در صنعت تولیدات می‌تواند تحول ایجاد کند.

سجادی‌پور، ماهی تیلاپیا را ضرورتی انکارپذیر دانست و عنوان کرد: تولید آن از ۹۷۰ تن در سال ۲۰۰۲ به ۴/۹ میلیون تن در سال ۲۰۱۴ رسیده است؛ همچنین تیلاپیا پس از کپور دومین ماهی پرورشی جهان به شمار می‌رود و این ماهی سالیانه بیش از شش میلیارد دلار در جهان گردش مالی دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تیلاپیا در ۱۴۰ کشور دنیا تولید می‌شود و کشور چین بزرگ‌ترین تولیدکننده این ماهی است، تصریح کرد: درواقع با آشکار شدن اهمیت مصرف آبزیان برای سلامت انسان‌ها، روند مصرف این ماده پروتئینی در رژیم خوراکی کشورها به‌ویژه کشورهای صاحب ثروت و درآمد، با شتاب در حال افزایش است.

وی بیان داشت: در حقیقت فائو در گزارش‌های خود اعلام کرده که تنها امید تأمین پروتئین جمعیت رو به رشد جهان صرفاً از طریق آبزی‌پروری است و مهم‌ترین گونه‌ای هم که می‌تواند این مشکل را حل کند، تیلاپیاست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه در گزارش سال ۱۳۹۳ فائو تصریح شده که علیرغم پتانسیل مناسب ایران برای تولید ماهی تیلاپیا، واردات آن ۱۷۱ درصد افزایش داشته است، تأکید کرد: در سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۶ هزار تن فیله منجمد وارد کشور شده که معادل خروج ده‌ها میلیون دلار ارز از کشور است.

سجادی‌پور با اشاره به تاریخچه ورود ماهی تیلاپیا به کشور، خاطرنشان کرد: این ماهی در سال ۱۳۸۷ به‌منظور مطالعه و تحقیق در مورد پروش آن و با موافقت سازمان محیط‌زیست وارد کشور شد و به مرکز ملی تحقیقات ماهیان آب‌شور شهرستان بافق منتقل گردید و تا به امروز طرح‌های مختلفی در خصوص شناسایی، تکثیر و پرورش این ماهی انجام گردیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور، تنها تکثیر و تولیدکننده بچه ماهی تیلاپیا در کشور به‌صورت رسمی است، ابراز داشت: توسعه آبزی‌پروری ماهی تیلاپیا علاوه‌بر توجه به چشم‌اندازهای موجود ازجمله وجود دانش فنی بومی‌شده، امکان تولید در سیستم‌های کم‌آبخواه، امکان توسعه پایدار چرخه کامل تولید در داخل کشور، نیاز کم سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی و تقاضای روزافزون، در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی در زمینه تولیدات کشاورزی نیز بسیار راهگشاست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار