اجرای طرح بازآفرینی شهری با رویکرد ورود دولت، شهرداری و سایر سازمان های دولتی به موضوع احیای بافت فرسوده و ایجاد مسکن امید، یکی ازظرح هایی بود که نه تنها رئیس جمهور از آن حمایت کرد، بلکه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت نیز اجرای آن را تنها راهکاری موثر در بهبود وضعیت بحران بافت فرسوده در تهران و سایر شهرها و کلانشهرهای کشور دانست. هر چند شروع این طرح در زمانی که محمد علی نجفی شهردار تهران بود انجام شد و دو طرح ساخت مسکن امید با مشارکت بخش خصوصی، دولت، شهرداری و بانک ها نیز در منطقه 12 و سایر مناطق جنوبی شهر تهران کلنگ آن به زمین زده شد، اما آنطور که رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت عنوان می کند، هنوز شهرداری ها برای استفاده از بودجه بازسازی بافت فرسوده شهرها و کلانشهرها از این بودجه مصوب استفاده نکرده اند.
کد خبر: ۶۵۱۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷ 06 September 2018

به گزارش تابناک : طرح مسکن امید همان نسخه تجویزی دولت برای احیای بافت فرسوده بود. هر چند در زمانی که این طرح بدون مشخص شدن ابعاد و نحوی اجرای آن برای مردم اجرایی شد، برخی از تحلیلگران حوزه شهری و بافت فرسوده بر این باور بودند که هر زمان دولت یا شهرداری برای احیای بافت فرسوده مداخله مستقیم داشتند؛ طرح نوسازی با شکست روبه رو بوده است. تجربه هایی که شهرداری تهران در دوره های گذشته در استفاده از شیوه های مختلف برای ترغیب و تشویق شهروندان به احیای بافت های فرسوده و ناپایدار امتحان کرد، نشان می دهد مشارکت شهروندان و ارائه تسهیلات مالی به آنها تنها راه حل ممکن جهت تشویق سرمایه گذاران و مالکان به نوسازی املاک فرسوده است.

بودجه بازسازی بافت فرسوده کلانشهرها بلااستفاده مانده است!/ احیای بافت فرسوده؛ معضل حل نشده شهر تهران


هر چند دولت تدبیر و امید در زمانی که با رای اکثریت مردم انتخاب و کار خود را آغاز کرد؛ در همان زمان وزیر راه و شهرسازی طرح مسکن اجتماعی را که در کشورهای متخلفی در نیم قرن اخیر اجرایی شده بود؛ راه حلی برای بسته شدن پرونده مسکن مهر از یک سو و از سوی دیگر احیای بافت فرسوده پیشنهاد داد.


طرحی که در دولت یازدهم فرصت تشریح و اجرایی شدن پیدا نکرد. اما در دولت دوازدهم دولت تصمیم به اجرای طرح بازآفرینی شهری یا همان مسکن امید گرفت که در این طرح تمامی دستگاه های دولتی و عمومی به ویژه شهرداری ها با معرفی سرمایه گذار اقدام به ساکن مسکن با هدف احیای بافت فرسوده گرفت.


این طرح در سال گذشته به صورت همزمان در تهران و چند کلانشهر کشور اجرایی شد و قرار بود تا شهرداری ها با مطالعه روی مناطقی که بیشترین میزان بافت فرسوده را دارند از یک سو و از سوی دیگر معرفی سرمایه گذاران با همراهی دولت و سازمان های وابسته این طرح را در سطح کلان اجرایی کند.

بودجه بازسازی بافت فرسوده کلانشهرها بلااستفاده مانده است!/ احیای بافت فرسوده؛ معضل حل نشده شهر تهران


بعد از استعفای محمد علی نجفی شهردار سانزدهم شهر تهران ومتعاقب آن استعفای مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری و همچنین رئیس سازمان نوسازی شهر تهران عملا این طرح مسکوت باقی ماند.


البته در این میان افزایش مشکلات اقتصادی کشور و افزایش تورم را در بی میلی سرمایه گذاران و مالکان در مشارکت در این طرح با دولت می توان از جمله دلایل تاثیرگذار دانست.


از سوی دیگر وام 80 میلیون تومانی ای که دولت وعده پرداخت آن را به تهرانی ها داده بود نیز با گرانی سرسام آور مسکن نتوانست تهرانی ها را ترغیب به نوسازی خانه های فرسوده خود کند.

 

بودجه بازسازی بافت فرسوده کلانشهرها بلااستفاده مانده است!/ احیای بافت فرسوده؛ معضل حل نشده شهر تهران


اما در این میان رئیس سازمان برنامه و بودجه ادعا کرده؛ باگذشت نیمی از سال هنوز از ظرفیت اقتصاد شهری و بودجه شهرداری ها برای طرح های بازسازی محلی و بافت های فرسوده استفاده نشده است.


محمدباقر نوبخت در همایش شهرداران کلانشهرها و مراکز استان ها اعلام رکده است: باتوجه به اینکه در حال تدوین بودجه سال ۹۸ هستیم، این جلسه در زمان مناسبی برگزار می شود و من می توانم بیشتر در جریان مسائل شهرداری ها و مطالبات آنها قرار گیرم تا در صورت لزوم برای تخصیص مواردی در بودجه بسترسازی حقوقی و تقدیری در لایحه بودجه انجام شود.


به اعتقاد وی؛ شهرداری ها باید از ظرفیت های موجود و آماده ای که در اختیار سازمان برنامه و بودجه است بهره برداری کنند.


نوبخت همچنین با اشاره به موضوعاتی که به اقتصاد شهر می تواند کمک کند، عنوان کرده است: در بودجه امسال سهم عوارض شهرداری ها و دهیاری ها، بودجه سنواتی شهرداری ها، یارانه حمل و نقل و مترو، کمک به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، نوسازی ناوگان تاکسی ها، مشارکت در قطارهای شهری، کاهش آلودگی و ساماندهی پسماندها دیده شده است.


به گفته معاون رئیس جمهور؛ ظرفیتی در تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۷ برای ایجاد اشتغال و برنامه هایی تعریف شده است که برخی از آنها به شهرداری ها مرتبط می شود و اعتبارات آن مهیا است. این تبصره ظرفیتی برای اقتصاد شهری و بودجه شهرداری ها بوده که طرح های بازسازی محلی بافت های فرسوده از جمله برنامه های آن است. این در حالی است که باگذشت نیمی از سال هنوز از این ظرفیت برای توسعه و بهبود اقتصاد شهری استفاده نشده است.


نوبخت تاکید دارد؛ دولت به ظرفیت مدیریت شهری برای توسعه ملی باور دارد. همچنین الگوی مدیریت استراتژیک را نیز طراحی کرده ایم که مدیریت واحد شهری به عنوان یک مدل تئوریزه شده است. ما نمی توانم از سازمان برنامه و بودجه اختیاراتی به شهرداران تفویض کنیم اما می توانیم ترتیباتی انجام دهیم تا دفاتر برنامه و بودجه در استانها به شهرداران کمک کنند تا بتوانند با اختیارات محلی تصمیم گیری کند.


اینکه به رغم انتخاب مدیرعامل جدید سازمان نوسازی شهر تهران اما بعد از گذشت چند ماه تا کنون وی حتی گزارشی پیرامون ادامه اجرای طرح مسکن امید و میزان مشارکت سرمایه گذاران و مردم نسبت به این طرح ارائه نکرده است خود جای سوال دارد که چرا سازمان به این مهمی تمایل دارد تا چراغ خاموش به فعالیت های خود در حوزه احیای بافت فرسوده ادامه دهد.

 

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار