معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش:
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه «ایران مهارت» یکی از برنامه‌های خاص در دوره اول متوسطه است، گفت: باید در مدارس متوسطه انسان‌ساز باشیم.
کد خبر: ۶۴۶۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹ 23 August 2018

علی زرافشان در جلسه با مدیران، روسای آموزش‌وپرورش مناطق و شهرستان‌ها، کارشناسان، معاونین و مدیران دوره اول و دوم متوسطه نواحی یک و دو یزد با اشاره به آیه‌ی مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُون، گفت: این آیه الهام‌بخش تغییر تحول در سند تحول است.

وی سرلوحه سند تحول را این آیه دانست و به معنی آیه پرداخت و افزود: کسی که عمل صالح انجام دهد و مؤمن باشد، ما او را به زندگی پاک و حیات طیبه زنده می‌گردانیم و دستیابی به حیات طیبه لازمه آن عمل صالح است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش مقدمه عمل کردن را مستلزم علم، آگاهی، دانایی و معرفت دانست و اظهار داشت: چنانچه فردی علم و معرفت نداشته باشد، عمل آن ممکن است او را به سرمنزل مقصود نرساند و رسیدن به سرمنزل مقصود، طی کردن مسیر علم و آگاهی است.

زرافشان با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق (ع) که می‌فرمایند: عمل‌کننده‌ای که بدون بصیرت، شناخت و آگاهی دست به عملی بزند، به‌مانند رونده‌ای است که درراه حرکت نمی‌کند و به بیراهه می‌رود و این فرد هر چه سرعت حرکت خود را افزایش دهد، این افزایش سرعت فاصله او را از مسیر دورتر می‌کند، ابراز داشت: در سند تحول یادگیرنده باید عامل، فاعل و اقدام کننده باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: هدف از نظام تعلیم و تربیت این است که دانش آموزان در مسیر، حرکت کردن را بیاموزند، بتوانند عمل صالح را انجام دهند و مؤمن باشند و در این صورت است که نظام تعلیم و تربیت توفیقی را به دست می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه ما باید در مدارس متوسطه پیش و بیش از هر چیز، انسان‌ساز باشیم، یادآور شد: رشد ابعاد انسانی یادگیرنده باید اولویت اول ما باشد و معلم باید تأثیر آن در شکل‌گیری شخصیت و جهت دادن به آینده زندگی بچه‌ها بسیار بیشتر باشد.

به گفته‌ی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش همه‌کسانی که در مدرسه فعال هستند، باید وجهه آن‌ها انسان‌سازی باشد و همچنین ما وظیفه تربیت را به عهده‌داریم و آموزش بخشی از تربیت است؛ لذا چنانچه تربیت به‌خوبی محقق نشود، آموزش نیز به‌خوبی تحقق پیدا نمی‌کند.

زرافشان بابیان اینکه جهت‌گیری تحولی که باید در تعلیم و تربیت ما اتفاق بیافتد، عمدتاً در مبانی نظری وجود دارد، اذعان داشت: چنانچه بخواهیم تعلیم و تربیت موفقی داشته باشیم، هدف اصلی در مدرسه را باید به تربیت، رشد همه‌جانبه و شکل‌گیری هویت دانش آموزان بگذاریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اجرای سند تحول به دست مدیران مدارس است، عنوان کرد: مبانی نظری را ببینید و آنچه را که در مدرسه قابل انجام است را به آن عمل کنید.

وی اضافه کرد: چند برنامه خاص در دوره متوسطه اول و دوم داریم و یکی از برنامه‌ها که در دوره اول متوسطه، در هشت استان کشور و در ۱۰ درصد دانش آموزان اجرا می‌شود، «ایران مهارت» است که کار مشترکی بین وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت کار و سازمان آموزش فنی حرفه‌ای است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه ایران مهارت درواقع فرهنگ کار کردن را در دوره اول متوسطه به دانش آموزان یاد می‌دهد، تصریح کرد: این کار آن‌ها را برای توانمند شدن برای کار کردن و البته به دانش آموزان برای شناخت استعدادهای خود کمک می‌کند.

زرافشان در پایان با اشاره به اینکه در سند تحول یکی از ویژگی‌های برای دانش آموزان علاوه بر مهارت کارآفرینی است، خاطرنشان کرد: برنامه تعالی را چنانچه آسیب‌شناسی و مراقبت نکنیم، از مسیر خود خارج می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار