مدیرکل بهزیستی استان اصفهان خبر داد:
تابناک: مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به رشد 3 برابری مشارکت های نقدی مردمی بیان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از معلولیت ها با علم ژنتیک قابل پیشگیری است باید بتوانیم بنیاد ژنتیک را در استان راه اندازی کنیم.
کد خبر: ۶۲۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷ 15 July 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، دکتر سعید صادقی در نشست خبری به مناسبت سی و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی و گرامیداشت هفته بهزیستی با اشاره به اینکه حمایت از افرادی که به نوعی دچار مشکل هستند بسیار دشوار است، بیان کرد: در حال حاضر 300 هزار نفر تحت پوشش خدمات مستقیم و غیر مستقیم سازمان بهزیستی استان هستند.

وی افزود: این آمار به غیر از جمعیت عمومی است که خدمات پیشگیری از اعتیاد، تحکیم خانواده و پیشگیری از معلولیت ها را دریافت می کنند، آمار آنها در سال گذشته رقمی بالغ بر یک و نیم میلیون نفر است که فقط خدمات آموزش های پیشگیرانه از بهزیستی را دریافت کردند.

مدیر کل سازمان بهزیستی استان با اشاره به تعداد 240 هزار معلول در استان بیان کرد: حدود 10 هزار زن سرپرست خانوار و رقمی بالغ بر 2 هزار کودک بی سرپرست در استان هستند.

وی ادامه داد: حدود 97 مرکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد یا همان کمپ های ترک اعتیاد، 120 مرکز مشاوره خانواده و 12 فوریت های اورژانس اجتماعی و خط تلفن 123 و همچین خط تلفن 1480 صدای مشاور از خدمات بهزیستی استان اصفهان است.

برنامه های پیشگیری در آسیب های اجتماعی باید توسعه یابد

دکتر سعید صادقی در خصوص آسیب های مختلف اجتماعی عنوان کرد: خانواده هایی که بر اثر طلاق متلاشی شدند، دختران فراری، کودکان خیابانی، خشونت های خانگی، کودک آزاری، همسر آزاری و اعتیاد از جمله مشکلاتی است که بهزیستی با آن درگیر است که باید اینها را مورد حمایت و مورد بازتوانی قرار دهد و در قبال اینها مسوولیت دارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی باید ترویج پیدا کند، اظهار کرد: بعضی مواقع بدکارکردی نهاد های اجتماعی دیگر باعث بروز آسیب های اجتماعی می شود که این می طلب همه سازمان ها و نهاد ها به مباحث اجتماعی توجه ویژه ای داشته باشند.

وی با اشاره به همکاری های خوب شهرداری به خصوص معاونت فرهنگی اجتماعی و سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری بیان داشت: بهزیستی نیاز به جلب اعتماد عمومی دارد نیاز به اعتماد جامعه، رسانه ها، ادارات و سازمان های مختلف دارد.

مدیر کل سازمان بهزیستی استان در خصوص جلب مشارکت های نقدی مردمی گفت: آمار ها نشان می دهد مشارکت های نقدی مردمی در 3 ماهه اول سال 94 نسبت به آمار سال گذشته مشابه رشد 300 درصدی داشته است زیرا در 3 ماه سال گذشته 300 میلیون تومان کمک های نقدی دریافت گردیده این در حالی است که در 3 ماه سال جاری نزدیک به یک میلیارد تومان کمک نقدی دریافت شده است.

رسانه ها همیار بهزیستی هستند

وی با اشاره به اینکه رسانه ها همیار بهزیستی هستند، عنوان کرد: باید انجمن حمایت رسانه ای از سازمان بهزیستی تشکیل شود، نقش رسانه ها به گونه ای است که هر مطلبی که در رسانه ها منتشر می شود از همان روز یا فردای آن روز عکس العمل مردم را خواهیم داشت.

صادقی همچنین با اشاره به رشد 50 درصدی حضور بهزیستی در رسانه ها گفت: استان اصفهان باید با همکاری استانداری و نهادهای دیگر بتواند گزارش اجتماعی ارائه دهد، گزارش اجتماعی بر مبنای مدیریتی و سیاست مدیریتی است در واقع اگر گزارش اجتماعی استان را داشته باشیم می توانیم بهترین برنامه ریزی ها را داشته باشیم.

وی ضمن بیان اینکه طی 2 سال گذشته با استقرار دولت تدبیر و امید، شفاف سازی در حوزه مسائل اجتماعی رخ داد، تصریح کرد: مبنای گزارش اجتماعی استان هم شفاف سازی و یکپارچه سازی است.

وی با بیان اینکه هر خانه باید یک بهزیستی باشد درواقع در هر خانه ای نیازمند مهارت های برای بهتر زیستن هستیم، می گوید: برنامه های بهزیستی اکنون محله محور شده است تیم های سلامت و روان را در محله ها داریم و مشارکت افراد در محلات را داریم.

یک هزار و 200 نفر تعداد پرسنل بهزیستی اصفهان است

دکتر سعید صادقی با اشاره به اینکه یک هزار و 200 نفر به عنوان پرسنل بهزیستی در استان داریم، بیان کرد: در سال جاری چهار زیر بنا رادر دستور کارها و اهدافمان قرار می دهیم، اولین مورد استقرار تفکر سیستمی و فرایند مداری در بهزیستی است که باید تمام عوامل دخیل در موضوعی را در نظر بگیریم و فرایند مدار یعنی با برنامه به تعالی برسیم.

وی افزود: دومین مورد که در سال جاری در دستور کارمان قرار دارد پیشگیری فراگیر و مبتنی بر شواهد است، به شدت به دنبال این هستیم که نقشه معلولیت استان را داشته باشیم یعنی پراکندگی و نوع معلولیت ها در کدام قسمت های استان بیشتر است باید برای برنامه ریزی دقیقی در تمام نقاط داشته باشیم.

وی ضمن بیان اینکه شناسایی عوامل موثر اجتماعی در سلامت هم سومین مورد اهداف ما در سال جاری است، گفت: منظور از سلامت فقط سلامت جسمی نیست، انسان موجودی است چهار بعدی زیست شناختی، روانشناختی، اجتماعی، معنوی و دینی که اگر در یکی ازاین ابعاد کامل نباشد می تواند شیب آسیب های اجتماعی را بالا برد.

صادقی چهارمین مورد اهداف را تقویت روحیه و ارتقای مشارکت طلبی مردم، رسانه ها، خیرین، دستگاه های اجرایی و مراکز غیر دولتی بیان کرد و گفت: بهزیستی بدون مشارکت نمی تواند کاری را از پیش ببرد.

مدیر کل سازمان بهزیستی استان ادامه داد: در کشور 10 هزار کودک زیر 18 سال بد سرپرست یا بی سرپرست هستند که در 600 مرکز نگهداری می شوند از این تعداد 41 مرکز در استان اصفهان است یعنی چیزی حدود 7 درصد مراکز کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست در اصفهان است، به جز یک مورد شیرخوارگان زیر 3 سال در اصفهان مابقی این مراکز توسط خیرین اداره می شود.

وی ضمن اشاره به اینکه در سال جاری به دنبال تقویت کیفی مراکز اورژانس و فوریت های اجتماعی هستیم، عنوان کرد: به دنبال این هستیم که بنیاد ژنتیک راه اندازی کنیم بنیادی که در یک بازه زمانی 5 ساله مشاوره ژنتیک را به خصوص برای کسانی که ریسک بالایی دارند ترویج دهد و بتوانیم نرخ 10 تا 12 درصدی معلولیت ها را کاهش دهیم.

معلولین و سالمندان باید مورد حمایت ویژه ای قرار گیرند

وی در خصوص حقوق معلولین گفت: معلولین زیادی از منزل خارج نمی شوند زیرا شرایط مناسب سازی استانداردی در شهر اصفهان وجود ندارد،استان در کشور جزو سه استانی است که مناسب سازی خوب انجام داده اما این کافی نیست.

وی ادامه داد: مناسب سازی به معنای ایجاد فرصت های برابر برای حضور معلولین در عرصه های اجتماعی، هنری، اقتصادی، تفریحی است حتی در فضای مجازی هم باید مناسب سازی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار سالمندان استان 400 تا 450 هزار نفر بالای 65 سال هستند، گفت: سالمندی معلولیت نیست، نگاه ما به سالمندان می تواند آنها را ناتوان و ضعیف یا توانمند نشان دهد سالمندان باید حضور فعال در عرصه های فعال اجتماعی و فرهنگی داشته باشند.

صادقی افزود: شورای سالمندان استان از سال گذشته فعال شده است که امیدواریم در سال جاری خانه مهر سالمندان و بنیاد فرزنگان در استان با حمایت مسوولین راه اندازی شود.

وی ضمن اشاره به شعار هفته بهزیستی "تنها، همه با هم می توانیم" گفت: شهید دکتر فیاض بخش از سال 1357 اندیشه بهزیستی را بر تعالیم و سیره انبیا و اولیا می دانستند قابل توجه است که در جامعه اسلامی همه انسان ها باید مورد احترام قرار گیرند و به حقوقشان برسند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار