تابناک: فعالیت مدارس غیر دولتی (غیر انتفاعی) از جمله رویدادهایی است که نظام آموزشی کشور در بیش از دو دهه تجربه کرده است.
کد خبر: ۵۸۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶ 06 July 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، قانون تاسیس مدارس غیر دولتی (غیر انتفاعی) در سال 1367 با هدف جلب منابع مالی مردمی در آموزش و پرورش برای جبران محدودیت منابع مالی آموزش و پرورش که ناشی از افزایش جمعیت دانش آموزان، تورم ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی و کاهش درآمد دولت بود تصویب شد.

این مدارس زیر نظر وزارت آموزش و پرورش، بر اساس هدفها و سیاستهای آن اما با مشارکت مالی مردم اداره می شود. از این مدارس تا چند سال قبل با عنوان 'غیر انتفاعی' یاد می شد اما بدلیل عدم تناسب آنها با کارکرد شان، عنوان آن به غیردولتی تغییر یافته است.

از زمان شکل گیری این نوع مدارس تاکنون مزایا و معایب بسیاری در پرونده آنها ثبت شده است که نوآوری و انعطاف پذیری، افزایش گزینه های انتخاب، افزایش رقابت و پاسخگویی نسبت به مراجعه کنندگان از محاسن این مدارس عنوان شده است.

در مقابل، از افزایش نابرابری، انسجام اجتماعی پایین، مقررات آموزشی ضعیف و در کنار آن در و مواری شرایط بی قید و شرط دریافت وجوه مختلف شهریه ای و فقدان استاندارهای لازم میزان فضای آموزشی و ورزشی و جذب دانش اموز و در مجموع نوعی نابسامانی به عنوان کاستی های این مدارس یاد می شود.

در این حال برخی از مدارس غیردولتی در اقدامی خودسرانه با قراردادن خود در دسته بندی های ممتاز و با دریافت شهریه های سنگین و شرایط سخت از جمله معدل و یا گرفتن آزمون ورودی، در بازار آموزش کشور از یکسو به درآمد زایی های هنگفت توجه دارند و از سوی دیگر به نوعی بین دانش آموزان و مردم تفکیک و تمایز ایجاد می کنند.

این مدارس با این شیوه گزینش سعی دارند استعداد های برتر را جلب کنند و با این شیوه هم تبلیغ می کنند و هم با استفاده از دانش آموزان با استعداد به بازار گرمی می پردازند.

این مدارس در واقع دانش آموزان باهوش و یا نخبه را گلچین می کنند که همین امر موجب توزیع نامناسب دانش آموزان در سطح مدارس و پایین آمدن کیفیت دیگر مدارس بخصوص مدارس دولتی می شود.

برخی از این مدارس در گزینشهای خود بنوعی درصدد پی بردن به شغل و حرفه والدین دانش آموزان نیز هستند تا از این طریق در کنار شهریه های سنگین مبالغی دیگر را به بهانه های مختلف از آنها طلب کنند.

در این میان برخی خانواده ها نیز شرایط سخت ثبت نام دانش آموز در این مدارس را به پای کیفیت و سطح بالا بودن آنها می گذارند و از این سبک و سیاق گزینش ها و شهریه ها استقبال می کنند، این در حالیست که مدارس غیردولتی باید به واسطه برنامه های فوق العاده و کادر آموزشی مجرب و با تعداد کمتری دانش آموز نسبت به مدارس دولتی فعالیت کنند که این در بسیاری از موارد صحت ندارد.

'فروغ یوسفی' مادر یک دانش آموز که برای ثبت نام فرزندش به مدرسه ای غیردولتی در جنوب شهر اصفهان مراجعه کرده بود، گفت: زمانی مردم بدنبال ثبت نام دانش آموز خود در این مدارس بودند اما اکنون این مدارس غیر انتفاعی هستند که دست به انتخاب دانش آموزان پولدار و با استعداد می زنند و دانش آموزان نخبه و معدل بالا را شکار می کنند.

وی افزود: ثبت نام برای سال اولی ها در هر مقطع بسیار دشوار و مشقت بار است و این دشواری زمانی آزار دهنده است که فرزند شما را در نزدیکترین مدرسه غیر دولتی محل، آن هم بدلیل شرط معدل نپذیرند.

وی یکی از دلایل رغبت خود به نام نویسی فرزندش در مدرسه غیر دولتی را وجود معلمان خوب و با سابقه عنوان کرد و گفت: در دو مدرسه غیردولتی دیگر که مراجعه کردم معلمان مطرح تدریس نمی کردند.

حسین حیدری معلم یکی از مدارس غیردولتی که پس از 30 سال خدمت، دور جدید تدریس را آغاز کرده است نیز گفت: مدارس غیردولتی در ابتدا به عنوان بازویی برای تقویت سیستم آموزشی دولتی کشور تاسیس شدند، اما هزینه های این مدارس مدام در حال افزایش است.

وی با انتقاد از شیوه ثبت نام دانش آموزان و جذب بهترین ها در برخی مدارس غیردولتی گفت: به این شکل توزیع دانش آموز بخوبی در مدارس صورت نمی گیرد و رقابت های درسی نیز کمرنگ تر می شود.

وی به والدین توصیه کرد که بیش از آنکه در پی ثبت نام دانش آموزشان در مدرسه غیردولتی خاصی باشند به فرزندشان بیاموزند که بیشتر از آنچه در مدرسه می آموزد درمنزل مطالعه و فراگیری داشته باشند زیرا صرف بهترین مدرسه نمی تواند به دانش آموز ارتقا ببخشد.

در این حال مدیر کل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اخیرا گفته است: نظارت مستمر بر شهریه مدارس غیردولتی انجام می شود و سازمان مدارس غیردولتی توسط تیم های بازرسی و نظارت به تمام مدارس غیردولتی سرکشی می کند.

مجتبی زینی وند در پاسخ به این پرسش که 'آیا انجام تست و گزینش دانش آموز در مدارس ابتدایی انجام می شود'، افزود: در ابتدایی آزمون جذب دانش آموز نداریم و به شکل سلیقه ای کار انجام می شود.

وی افزود: به عنوان نمونه یک هزار دانش آموز به مدرسه ای مراجعه کرده و آن مدرسه می خواهد 100 نفر را جذب کند؛ این مدرسه مجبور است برای جذب این 100 نفر اقتضائات مدرسه را در نظر بگیرد.

زینی وند ادامه داد: این مکانیزم انجام تست از دانش آموزان را قبول ندارم زیرا علمی نیست و باید یک شرایط، استاندارد و دستورالعمل هایی وجود داشته باشد که مطابق آن عمل شود.

وی ادامه داد: نظارت مستمر بر شهریه مدارس غیردولتی انجام می شود و سازمان مدارس غیردولتی توسط تیم های بازرسی و نظارت بر تمامی مدارس غیردولتی سرکشی انجام می دهد و در صورت دریافت هرگونه شهریه نامتعارف برخورد جدی و قاطع انجام می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که 'آزمون هایی که توسط مدارس غیردولتی برگزار می شود بر اساس چه مکانیزمی بر سوالات کنترل و نظارت انجام می شود؟، خاطرنشان کرد: این موضوع نیاز به ساماندهی دارد.

زینی وند افزود: در سالهای گذشته ساماندهی شروع شده است و این موارد را دنبال کردیم و هر کدام از این موارد را که پیگیری می کنیم کلی کار دارد.

مدیر کل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معتقدم شیوه گزینش دانش آموز و آزمون های مدارس غیردولتی نیاز به بازنگری و روز آوری دارد، تصریح کرد: متناسب با اقتضائات روز باید آزمون انجام شود و شرایط و دستورالعمل های آموزش و پرورش را رعایت کنند؛ معتقد هستیم که استانداردها باید رعایت شود و اگر استانداردها رعایت نشود مطمئنا برخورد می کنیم.

رییس اداره مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان نیز با اشاره به راه اندازی سامانه واحد برای مدارس غیر دولتی از سال تحصیلی گذشته گفت: در این سامانه تمام آمار و اطلاعات این مدارس از زمان تاسیس تا انحلال و همچنین میزان شهریه و امکانات مدارس ثبت می شود.

غلامحسن سخایی افزود: در این سامانه امکانات و خدمات مدارس غیر دولتی استان به تفکیک ثبت می شود و می توان الگویی مشخص را برای شهریه مدارس غیر دولتی به صورت شفاف و روشن ارائه کرد.

رییس اداره مدارس غیر دولتی و مشارکتهای مردمی آموزش و پرورش استان اصفهان همچنین به راه اندازی مرکز ضمن خدمت مدارس غیر دولتی با همیاری موسسان این مدارس در سال تحصیلی گذشته با هدف بالا بردن سطح کیفی آموزش معلمان مدارس غیر دولتی با برگزاری دوره های ضمن خدمت همانند مدارس دولتی اشاره کرد.

وی اظهار کرد: تا پیش از این، آموزش معلمان مدارس غیر دولتی توسط مرکز تحقیقات معلمان انجام می شد که با راه اندازی این مرکز، این آموزشها به صورت منسجم تر و با اطلاعات روز ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه دانش آموزان امروز در دنیای فناوری سیر می کنند و از فضای آموزشی یک قدم جلوتر هستند، گفت: در این آموزشها، معلمان با پدیده های نو در عرصه فناوری در مسیر آموزش آشنا می شوند.

رییس اداره مدارس غیر دولتی و مشارکتهای مردمی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به مشکلات مدارس غیر دولتی افزود: اجاره بها، هزینه های معلم و مدرسه، تجهیز مدرسه به «دیتا شو» و تابلوهای هوشمند از جمله مشکلات بیشتر مدارس غیر دولتی است.

سخایی افزود: شهریه ای که توسط والدین به این مدارس پرداخت می شود برای ارائه بهتر آموزش، خدمات و امکانات است.

وی برقراری تعامل با خیرین مدرسه ساز و موسسان مدارس غیر دولتی را با هدف توسعه مشارکتهای مردمی از دیگر برنامه ها و اولویت های امسال این اداره برشمرد.

در مجموع یکهزار و 663 مدرسه غیر دولتی در استان وجود دارد که بالغ بر 123 هزار دانش آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

153 مدرسه هیات امنایی و 77 مرکز آموزش از راه دور نیز در استان اصفهان فعال است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار