عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا با تاکید بر اینکه اساتید باید یک قدم جلوتر از دانشجویان قدم بردارند، اضافه کرد: خوشبختانه در رشته‌های علوم پایه این اتفاق کم‌تر افتاده و چنانچه اساتید نیز به رشته‌های خود تسلط بیشتری پیدا کنند از سرقت علمی در دانشگاه‌ها نیز کاسته خواهد شد.
کد خبر: ۵۷۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱ 05 July 2015
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا و شیمی‌دان برجسته کشور با بیان اینکه در حال حاضر 85 درصد متخصصان در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، گفت: متاسفانه مبلغ پولی که به دانشگاه‌ها اختصاص می‌یابد به همین نسبت نیست.

به گزارش ایسنا، دکتر "اردشیر خزایی" افزود: اگر کل بودجه درآمد ناخالص ملی در نظر گرفته شود، در حال حاضر در ایران پنج تا 10 درصد این بودجه در اختیار اساتید و متخصصان قرار دارد و مابقی متعلق به افراد خارج از دانشگاه است.

وی اضافه کرد: در صورتی‌که این مبلغ با کشورهای دیگر تفاوت فاحشی داشته، از جمله در کشور ژاپن سه درصد درآمد ناخالص ملی صرف تحقیقات دانشگاهی شده اما در ایران این بودجه 8 دهم درصد بوده و به یک درصد هم نمی‌رسد که به‌طور یقین با این بودجه دانشگاه نمی‌تواند تولید علم داشته باشد.

دکتر خزایی در بخش دیگری اذعان کرد: خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی در زمینه تولید علم قدم‌های خوبی برداشته شده که با توجه به این بستر مناسب و افزایش علم دانشگاه‌ها نیاز به مدرنیزه و به روز شدن احساس می‌شود اما متخصصان با این بودجه و امکانات محدود پیشرفت خوب و قابل توجهی داشته‌اند و قطعا اگر توجه بیشتری شود ما می‌توانیم در مدت کوتاهی در تولید علم نه‌تنها در سطح منطقه بلکه در سطح جهان تاثیرگذار باشیم.

عدم ارتباط صنعت با دانشگاه باعث کاهش بودجه‌ها شده است

وی تصریح کرد: از مشکلات اصلی ما عدم ارتباط با صنایع بوده که باعث شده بودجه‌ها نیز به دانشگاه‌ها کمتر داده شود و حرکت‌ها که رو به افزایش بوده با سرعت کم‌تری پیش رود که متاسفانه این مسأله تاکنون حل نشده و دانشگاه و صنعت هر یک راه خود را طی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت، صنعت و حتی کشاورزی ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه‌ها داشته باشند، افزود: با توجه به اینکه دانشگاه محل تربیت متخصصان بوده باید ارتباط نزدیک‌تری بین دانشگاه و صنایع ایجاد کرده و کارهای تحقیقاتی را در اختیار دانشگاه قرار دهند.

دکتر خزایی در ادامه تصریح کرد: علوم به دو قسمت کاربردی و بنیادی تقسیم می‌شود و با توجه به اینکه تخصص اصلی ما علوم پایه بوده دانشمندان بعد از مدتی بر روی این علوم کارهای کاربردی انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: از جمله کارهای کاربردی هفت دارویی بود که در سال 2010 در ژورنال بین‌المللی پزشکی نیز چاپ شد که این داروها ضدصرع، ضدپارکینسون، کاهش فشار خون، کاهش کلسترول، جلوگیری از انعقاد خون و جلوگیری از دیابت بوده که عمدتا به شیوه نانو کار شده و به صورت هوشمند عمل می‌کنند و کاری با سلول بیمار ندارند و سلول‌های مریض را درگیر می‌کنند.

دکتر خزایی یادآور شد: کار انجام شده در دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی‌سینا توسط یکی از دانشجویان دکتری با همکاری یکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز انجام و چاپ شده است.

شیمی‌دان برجسته کشور با بیان اینکه بنده استاد راهنمای این کار بودم، گفت: برای انجام این کار به شکل کنفرانس با حدود 18 دانشگاه از جمله آمریکا، ژاپن، چین و انگلیس به‌صورت مجازی مصاحبه‌هایی صورت گرفت و چندین مرتبه نیز به خارج از کشور دعوت شدم که نرفتم.

دکتر خزایی تصریح کرد: برای کاربردی بودن این داروها آزمایشاتی در محیط خارج از بدن و بر روی حیوانات انجام شد که داروی متفورمین یکی از این داروها است که در ژورنال اروپایی به چاپ رسید که این داروها نیز برای کاربردی شدن به بودجه نیاز دارد.

دانشگاه بوعلی‌سینا از بین دانشگاه‌های یک درصد جهان رتیه هفتم را کسب کرد

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه بوعلی‌سینا از بین دانشگاه‌های یک درصد جهان رتیه هفتم را کسب کرد، گفت: پیشرفت کارها بیشتر مربوط به مقالات بوده اما زمانی‌که دانشگاه بخواهد خود را در سطح جهان نشان دهد قسمتی از کارها مربوط به فعالیت‌های بنیادی بوده و نشان‌دهنده چاپ مقالات تاثیرگذار است که در بودجه دانشگاه نیز تاثیر خوبی می‌گذارد.

دکتر خزایی در بخش دیگری به سرقت‌های علمی در دانشگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: اگر بانک‌های اطلاعاتی به صورت هوشمند‌تری عمل کنند و کسانی که اقدام به چاپ مقاله می‌کنند ارتباط قوی‌تری با این بانک‌ها داشته باشند سرقت‌های علمی در دانشگاه‌ها کمتر رخ خواهد داد.

اساتید یک قدم جلوتر از دانشجویان قدم بردارند

وی با تاکید بر اینکه اساتید باید یک قدم جلوتر از دانشجویان قدم بردارند، اضافه کرد: خوشبختانه در رشته‌های علوم پایه این اتفاق کم‌تر افتاده و چنانچه اساتید نیز به رشته‌های خود تسلط بیشتری پیدا کنند از سرقت علمی در دانشگاه‌ها نیز کاسته خواهد شد.

دکتر خزایی با بیان اینکه سرقت علمی در دانشگاه بوعلی‌سینا خیلی کم مشاهده می‌شود، افزود: دانشجویان باید در دانشگاه‌ها حضور فیزیکی داشته و حداقل به صورت ماهانه کارهای انجام شده را چک و کنترل کنند و اگر وزارت علوم با قاطعیت بیشتری به این موضوع نگاه کرده و با خاطیان برخورد کند این اتفاق کمتر مشاهده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به کاربردی بودن مقالات و پایان‌نامه‌ها تصریح کرد: در سال‌های گذشته به این موضوع زیاد توجه نمی‌شد وعمدتا مقالات در محوریت قرار داشت اما خوشبختانه در حال حاضر این موضوع پررنگ‌تر شده و توجه بیشتری می‌شود.

دکتر خزایی تاکید کرد: همه رشته‌ها کاربردی بوده اما عملیاتی کردن آن‌ها زمان‌بر است و چنانچه به ارتباط بین صنعت و دانشگاه‌ها توجه شود مقالات سریع‌تر کاربردی می‌شود.

شیمی‌دان برجسته کشور یادآور شد: مسئولان ارشد کشور باید جدیت بیشتری به کار گیرند تا به اساتید در راستای کاربردی و هدفمند کردن مقالات توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: برای نخستین‌بار در ایران بر روی ترکیبات آلی که استفاده از ترکیبات آرماتیکی و غیرآرماتیکی بوده و در ترکیبات دارو و نانو و آزادسازی دارو و خواص شیمیایی کاربرد داشته، کار کردم که به‌عنوان یک ریشه توسعه یافته است و در کشور نیز دانشجویان زیادی در این زمینه پرورش داده شده که در حال حاضر از اساتید برجسته ما محسوب می‌شوند.

دکتر خزایی در بخش دیگری با بیان اینکه تاکنون 168 مقاله ISI در سایت web av science چاپ و منتشر شده است، اظهار کرد: مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد خود را در آمریکا سپرده کرده و دکتری و فوق دکتری را در دانشگاه منچستر گذراندم.

وی با اشاره به شرایط و ضواط انتخاب شیمی‌دان‌های برجسته کشور گفت: چند سالی است که لیست اساتید دارای شرایط استاد تمام در کل کشور و افراد متقاضی که از نظر مقالات، کتاب، اختراعات و افرد تاثیرگذار بوده به انجمن داده می‌شود و براساس این شاخص‌ها افراد برجسته در رشته‌های شیمی انتخاب می‌شوند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار