آداب ماه مبارک رمضان در اردبیل
هر چند برخی آیین های سنتی و مذهبی خاص ماه مبارک رمضان که ریشه در فرهنگ غنی و اصیل اسلامی این منطقه دارد، به تدریج فراموش شده است اما برخی دیگر هنوز با استقبال مردم این استان مواجه است.
کد خبر: ۵۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۱ 02 July 2015

مردم دارالارشاد اردبیل همواره به مراسم های مذهبی اعتقاد و پایبندی راسخی داشته اند و با رسوم و آیین های ویژه این مراسم ها به پا می دارند.

به گزارش تابناک اردبیل، هر چند برخی آیین های سنتی و مذهبی خاص ماه مبارک رمضان که ریشه در فرهنگ غنی و اصیل اسلامی این منطقه دارد، فراموش شده است اما برخی دیگر هنوز با استقبال مردم این استان مواجه است.

آیین های استقبال از رمضان

غبارروبی و نظافت منزل و مساجد برای ماه میهمانی خدا در آستانه حلول این ماه از رسم هایی است که مردم با اشتیاق تمام آن را انجام می دهند.

حضور پرشور نوجوانان و جوانان درکنار ریش سفیدان محله ها برای آماده سازی مساجد جهت شرکت مومنان روزه دار در مراسم های راز و نیاز مخصوص این شب ها دیدنی است.

آماده کردن مواد غذایی چون انواع سبزیجات، آرد برنج جهت تهیه فرنی و انواع مربا به خصوص مربای گل (قزل گول) نیز از کارهایی است که بیشتر زنان برای ماه میهمانی خدا تدارک می بینند.

از اعمال دیگر که قبل از رویت هلال ماه مبارک رمضان انجام می دهند روزه داری یکی دو روز قبل از رسیدن این ماه است که آن را پیشوازی یا در زبان ترکی «قاباخلاما» می گویند.

می گویند در گذشته افراد معتمد برای رویت هلال ماه در روز آخر شعبان بر پشت بام منزل یا مساجد می رفته اند تا با اطمینان از حلول این ماه مبارک اعمال مخصوص به شروع این ماه را انجام دهند

آیین های ماه رمضان

در شهر اردبیل رسم بر این است که روز دوم ماه مبارک رمضان بعد از افطاری به خانه هایی که در طول رمضان گذشته تا به امسال عزیزی را از دست داده اند، برای تسلی و تسکین درد خانواده های داغدار می روند.

در این مراسم ها که معمولا حلوا، خرما و چای پخش می شود، برای شادی روح عزیز از دست رفته قران تلاوت می شود.

تلاوت قرآن به طور باشکوه در مساجد در طول ایام ماه مبارک رمضان با مجالس آقایان و بانوان و با استقبال اهالی مومن و متدین انجام می گیرد.

برخی از شهروندان در طول یک ماه رمضان میزبانی روزه داران و میهمانان الهی را متقبل می شوند و مجلس تلاوت قرآن را در منزل خود برگزار می کنند. در این مراسم ها که به طور معمول روزانه یک جزء قرآن تلاوت می شود، رسوم و نذری های خاصی انجام می گیرد. بدین ترتیب که وقتی به سوره الرحمن که عروس قرآن نامیده می شود، می رسند، کسی که برای ازدواج جوانی نذر کرده و برآورده شده است، همراه با تلاوت سوره الرحمن در میان روزه داران شکلات یا شیرینی پخش می کند و همزمان با تلاوت سوره «یوسف» خانواده هایی که برای داشتن فرزند نذر کرده باشند بعد از برآورده شدن حاجت شان، اقدام به توزیع سیب در میان شرکت کنندگان در مراسم تلاوت قرآن می کنند.

شور و حال سحر و افطار

بیدار کردن همسایگان و هم محلی ها برای سحری در زمان های قدیم با دق الباب کردن مرسوم بوده است اما اکنون این رسم اجرا نمی شود و معمولا با طنین صدای دعای سحری از مساجد روزه داران برای سحری بیدار می شوند.

به گزارش تابناک فضای شهر اردبیل در ماه رمضان با شور و هیجان خاصی همراه است. استقبال مردم از شیرینی فروش‌ها با فروش عمده زولبیا و بامیه، نان روغنی فطیر ، مغازه‌های فروش شیر، آش دوغ و حلیم پزی در ساعات نزدیک افطار حال و هوای دیگری به شهر می بخشد.

در چند سال اخیر در پارک و بوستان های سطح شهر اردبیل مانند پارک قدس، ساحلی، لاله و شورابیل بعد از افطار شاهد حضور چشمگیر خانواده های اردبیل هستیم که حال و هوای شب های رمضان را در شهر دیدنی و شورانگیز می کند.

رسم نیکوی افطاری دهی با تجمل گرایی تهدید می شود

رسم افطاری دهی

دعوت از دوستان و آشنایان و بستگان برای میهمانی افطاری دهی در میان اردبیلی ها بسیار مرسوم است و اردبیلی ها افطاری دادن در این ماه را باعث خیر و برکت برای خانواده خود می دانند. دعوت به میهمانی به قدری مورد استقبال اردبیلی ها قرار دارد که معمولا اول ماه رمضان هر خانواده برای اینکه تداخلی برای حضور در منزل شان با میهمانی های دیگر پیش نیاید، تاریخ میهمانی خود را به مدعوین اعلام می کنند.

هر چند صله رحم از کارهای مورد تاکید دین و بزرگان است اما این رسم افطاری دادن به تدریج اصالت نیت خود را از دست می دهد و با سوق یافتن این میهمانی ها به تالارها و غذاخوری های شهر این کار خداپسندانه رنگ تجمل و خودنمایی می گیرد که جا دارد با فرهنگسازی مناسب جلوی این کار گرفته شود.

گرامیداشت روزهای خاص رمضان

از ایام خاص این ماه، نیمه رمضان و سالروز تولد امام حسن (ع) است که جشن های مولودی باشکوه در تکایا و مساجد برگزار می شود و نذری های مختلف در این روز پخش می شود.

شب های قدر کوچه به کوچه شهر اردبیل نوای «جوشن کبیر» و «بک یا الله» به گوش می رسد و بندگان خدا خالصانه با زمزمه «سبحانک یا لا اله الا انت، الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب» روح خود را از زنگار دنیوی با نیایش به درگاه خالق یکتا جلا می دهند.

دستگیری از درماندگان و کمک به نیازمندان از کارهای حسنه در این ماه پربرکت است و در مساجد و محل های مختلف برای کمک به نیازمندان گلریزان می شود.

رسوم عید فطر

در روز عید سعید فطر مردم با حضور در نماز عید فطر این عید عبودیت و بندگی را به همدیگر تبریک می گویند. و همچنین به خانواده هایی که اولین عید بعد از دست دادن عزیزان شان است، تسلیت عرض می کنند.

در روز عید فطر برای دخترانی که تازه ازدواج کرده اند از طرف خانواده پدری و برای نوعروسانی که هنوز به خانه بخت نرفته اند از طرف خانواده داماد هدایایی اهدا می شود و معمولا همراه هدایا حلوا نیز می برند.

به گزارش تابناک اردبیل برای پرداخت فطریه در برخی از مناطق اردبیل رسم است همه اهل خانه نیت کرده و مبلغ فطریه را دست به دست می‌چرخانند و در جای مخصوص قرار می‌دهند تا بعد از خواندن نماز عید فطر به دست فقیران و مستمندان برسانند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
تابناک عزیز امسال رمضان اذان صبح اردبیل حدود 2ونیم دقیقه قبل از اذان تهران پخش می شود در حالیکه در حالت عادی بین 10 تا 15 دقیقه بعد از تهران اذان می دهند. لطفاً پیگیری کنید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار