احمدزماني که براي کار به امارات مي رفت نمي دانست چه سرنوشت شومي در انتظارش است.حالا بعد از 28 سال طعم آزادي را چشيده و با کمک سرکنسولگري ايران در دبي به کشور بازگشته است. او از دلیل این وضعیت و علت این اتفاق می گوید.
کد خبر: ۵۲۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴ 24 June 2015
به گزارش تابناک - جزیره،‌ احمدزماني که براي کار به امارات مي رفت نمي دانست چه سرنوشت شومي در انتظارش است.حالا بعد از 28 سال طعم آزادي را چشيده و با کمک سرکنسولگري ايران در دبي به کشور بازگشته است.

او درباره حادثه مي گويد: تازه مشغول به کار شده بودم که صاحبکارم در خانه اش با چاقو کشته شد و پليس از ما خواست خودمان را معرفي کنيم. من با پاي خودم به اداره پليس رفتم. من بي گناه بودم و هيچ ترسي نداشتم اما مرا به اتهام قتل به اعدام محکوم کردند.

احمد 28 سال قبل زماني که 18 ساله بود، براي کار از بندرکنگ راهي دبي شد. در آنجا با کمک يکي از آشنايانش توانست در يک جواهرفروشي مشغول کار شود. دو ماه بعد از شروع به کار او، صاحب پاکستاني جواهر فروشي در خانه اش به قتل رسيد.

پليس پس از تحقيقات مقدماتي به کارگران جواهر فروشي مشکوک شده و دستگيري آنها را در دستور کار قرار داد. احمد نخستين مظنوني بود که دستگير شد.او در بازجويي منکر قتل شد. چهار کارگر ديگر نيز دستگير شدند و پرونده آنها به دادگاه فرستاده شد. پس از محاکمه، احمد به اعدام و پرداخت ديه شرعي و ديگر متهمان به حبس هاي طولاني مدت محکوم شدند.

 در اين مدت احمد چند بار تجديدنظر خواهي کرد که هر بار حکم دادگاه بدوي مورد تائيد قرار گرفت. دو سال قبل با مراجعه خانواده مرد ايراني به وزارت امورخارجه، مهدي کشاورز مطلق شيرازي به عنوان وکيل به آنها معرفي شد و اين وکيل مقيم امارات پس از بررسي پرونده، وکالت احمد را پذيرفت.

مهدي کشاورز در اين خصوص گفت: پس از مطالعه پرونده متوجه ايرادهاي فاحش حقوقي در آن شدم. مقتول پاکستاني بوده و در اين مدت به اولياي دم وي دسترسي وجود نداشت. با توجه به ايرادهاي موجود در پرونده درخواست اعاده دادرسي کرده و اين بار توانستيم با پيگيري فراوان پس از يک سال و نيم حکم آزادي زنداني ايراني را بگيريم.

وي افزود: صدور حکم آزادي اين فرد به راحتي امکان پذير نبود و ما در اين راستا با موانع حقوقي زيادي مواجه بوديم. سرکنسولگري جمهوري اسلامي ايران در دبي همکاري خوبي در اين زمينه داشت. وکيل زنداني ايراني افزود: اميدواريم توافق نامه انتقال محکومان ميان ايران و امارات امضا شود تا آنها در ايران دوره محکوميت خود را بگذرانند و مشکلي براي خانواده هايشان ايجاد نشود. ا

لان هم حدود 100 زنداني در امارات داريم که اين افراد مي توانند به ايران منتقل شوند؛ لذا جا دارد مقامات دادگستري اين موضوع را پيگيري کنند.

گفت وگو با زنداني ايراني

 احمد، زماني که براي کار به امارات مي رفت نمي دانست چه سرنوشت شومي در انتظارش است. حالا بعد از 28 سال طعم آزادي را چشيده و با کمک سرکنسولگري ايران در دبي به کشور بازگشته است.

او درباره حادثه مي گويد: تازه مشغول به کار شده بودم که صاحبکارم در خانه اش با چاقو کشته شد و پليس از ما خواست خودمان را معرفي کنيم. من با پاي خودم به اداره پليس رفتم. من بي گناه بودم و هيچ ترسي نداشتم اما مرا به اتهام قتل به اعدام محکوم کردند.

در زندان با تو بد رفتاري مي شد؟

در زندان نه. اما در دادگاه رفتار خوبي با من نمي شد.  من هر چه مي گفتم بي گناهم، قبول نمي کردند. وقتي نتوانستند قاتل اصلي را دستگير کنند مرا به عنوان قاتل معرفي کردند تا حفظ امنيت کرده باشند. من فداي حفظ امنيت در دبي شدم. من قديمي ترين زنداني ايراني در خارج از کشور هستم.

در زندان دبي هم قديمي بودم و رفتار بدي با من نداشتند.

در اين مدت ملاقاتي داشتي؟

اجازه نمي دادند کسي به ملاقاتم بيايد. مسير هم طولاني و سخت بود. در زندان با هسته خرما تسبيح درست مي کردم. هر تسبيح حدود چهار روز وقتم را مي گرفت اما زندانيان به آن علاقه داشتند و براي هر تسبيح 50 درهم مي گرفتم.

فکر مي کردي آزاد شوي؟

اميد داشتم. اگر اميد نبود 28 سال تحمل نمي کردم. مي دانستم کنسولگري مرا فراموش نکرده و پيگير کارهايم است. آنها برايم وکيل گرفتند و او به خاطر وضع مالي بد من، پولي نگرفت. چه زماني به ايران بازگشتي؟ ديروز پس از آزادي به ايران بازگشتم و حالا در شيراز هستم و راهي بندرکنگ خواهم شد.

 شيراز نسبت به 28 سال قبل چه تغييري کرده است؟

همه چيز تغيير کرده. انگار وارد دنياي عجيبي شده ام. اين تلفن همراه نيز وسيله عجيبي است. هرجا مي روي زنگ مي خورد و مي توانند پيدايت کنند. البته من نمي توانم با آن کار کنم و برادرزاده ام به آن پاسخ مي دهد. حالا که آزاد شدي، براي آينده ات برنامه اي داري؟ اميدوارم دولت ايران کمکم کند تا بتوانم شغلي پيدا کنم و به زندگي جديدم ادامه دهم.




منبع:‌ سایت محلی لنگه نیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار