پاکسازی و حذف علف‌های هرز سایه‌انداز درختان ضروری است.
کد خبر: ۵۰۹۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵ 16 October 2017
  عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به آغاز بارش‌های پاییزه و افزایش رطوبت خاک، زمینه برای تفریخ تخم لیسک‌ها و حلزون‌ها فراهم شده و به‌همین دلیل کشاورزان برای پیشگیری و کاهش خسارت، از قیم برای ایجاد فاصله حداقل نیم متری میوه‌ها و شاخه‌ها از سطح زمین استفاده کنند.
 
 
وی با بیان اینکه پاکسازی و حذف علف‌های هرز سایه انداز درختان ضروری است، ادامه داد: ریختن پوسته شالی یا خاکستر نرم در محدوده سایه‌انداز درختان بویژه نهال‌ها و درختان جوان از روش‌های موثر پیشگیری از خسارت لیسک‌ها در باغ‌ها است.
 
 
مدیر حفظ نباتان سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برداشت زودهنگام میوه‌های رسیده بویژه میوه‌های روی شاخه‌های نزدیک سطح زمین در کاهش خسارت بسیار موثر است، گفت: در سطوح محدود به کشاورزان انجام مبارزه مکانیکی و خارج کردن لیسک‌ها از باغ توصیه می‌شود.
 
 
این مسؤول استفاده از ماکیان را در باغ‌های محصور برای تغذیه از علف‌های هرز و لیسک‌ها مناسب دانست و افزود: استفاده از نوار مسی فعال شده در اطراف طوقه درختان جوان و باغچه‌ها به عنوان دور‌کننده لیسک‌ها مفید است.
 
 
زاغی گفت: در صورت افزایش تراکم آفت و مشاهده اولین آثار خسارت با هماهنگی و مشاوره کارشناسان گیاهپزشکی از طعمه مسموم "متالدهاید" به میزان ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم در هکتار یا "فریکول" به میزان ۵ گرم در مترمربع هنگام غروب آفتاب در سایه‌انداز درختان استفاده شود.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار