مدیر جامعه الزهرا (س) مطرح کرد:
مدیر جامعه‌الزهرا(س) انواع اشک بر امام حسین را تبیین کرد.
کد خبر: ۵۰۰۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹ 27 September 2017
به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام و المسلمین «سیدمحمود مدنی» در پنجمین محفل عزاداری دهه اول محرم که در حسینیه امام خمینی(ره) جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد، عنوان کرد: روایاتی که درباره فضیلت اشک بر امام حسین(ع) به ما رسیده است، آن قدر زیاد است که گاهی بعضی از ذهن‌های کوتاه را به شک می‌اندازد و حتی برخی افراد خاص را هم به شگفتی وا می‌دارد.
  
روایات بسیاری درباره ثواب گریه بر امام حسین(ع) نقل شده است
 
وی به روایاتی درباره فضیلت اشک بر امام حسین(ع) اشاره کرد و افزود: ابوهارون مکفوف، مداح اهل بیت(ع) به محضر امام صادق(ع) مشرف شد و قصیده ای درباره امام حسین(ع) خواند، امام صادق(ع) گریه کردند و فرمودند: هر که درباره امام حسین(علیه‌السلام) شعری بگوید و خودش بگرید و ۱۰ نفر را بگریاند، خداوند هم برای گوینده و هم برای گریه کننده بهشت را می‌نویسد؛ سپس فرمودند: اگر پنج نفر را بگریاند، باز بهشت را برای او می‌نویسند و کسی که به یاد امام حسین(ع) باشد و به اندازه پر مگسی اشک بریزد، اجر او با خداوند است و خداوند کمتر از بهشت برای او راضی نمی شود.
 
مدیر جامعه‌الزهرا(س) با اشاره به روایت «ریان بن شبیب»، تصریح کرد: امام رضا(ع) در این روایت فرمودند: اي پسر شبيب ! همانا محرم ماهي است كه مردم زمان جاهليت در اين ماه ظلم و كشتن افراد را به خاطر حفظ حرمت اين ماه، حرام مي‌دانستند؛ اما اين امت حرمت اين ماه و حرمت پيامبرش را نشناختند و در اين ماه، ذريه و فرزندان ايشان را كشتند.
 
حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه اهل بیت(ع) از روز اول محرم عزادار امام حسین(ع) بودند، ادامه داد: امام رضا(ع) به ریان بن شبیب فرمودند: «اى فرزند شبيب اگر مى‏خواهى براي كسى گريه كنى، براي حسين بن على عليه السلام گريه كن ۱۸ نفر از خاندان او را كه مانند آن‏ها در زمين نبودند، به شهادت رساندند».
 
وی تأکید کرد: روایات بسیاری درباره ثواب گریه بر امام حسین(ع) نقل شده است و شاید این سوال مطرح شود که آیا گریه کنندگان بر امام حسین(ع) در یک صف هستند و آیا این روایات را می‌توان به هر اشکی که برای امام حسین(ع) ریخته می‌شود، اطلاق کرد.
  
اشک احساسی بر امام حسین(ع) ارزشی ندارد
 
مدیر جامعه‌الزهرا(س) با اشاره به اینکه بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، اشک چشم به سه نوع رفلکسی، پایه و احساسی تقسیم می‌شود، گفت: اشک های انسان همانطور که از لحاظ علمی، از یکدیگر تمایز دارند، در معنویت نیز از یکدیگر متفاوتند.
 
حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه درباره اشک بر امام حسین(ع) هم چند نوع اشک وجود دارد، افزود: اشک احساسی و عاطفی، اشکی نیست که در روایات آمده است؛ به عنوان مثال، زمانی که حضرت زینب(س) در حادثه عاشورا به سمت قتلگاه حرکت کردند، عمر سعد را دیدند که ایستاده است، آن حضرت فرمودند: حسین مرا می‌کشند و تو نگاه می‌کنی؟ چنان این صحنه رقت‌بار بود که در تاریخ آمده اشک از چشمان عمر سعد جاری شد، اما این اشک ارزشی ندارد.
 
وی اضافه کرد: وقتی حضرت زینب(س) وارد کوفه شدند و خطبه خواندند، صدای ناله و گریه از مردم بلند شد، حضرت فرمودند: اشک شما خشک نشود و همیشه گریان باشید؛ این اشک‌ها ارزش معنوی ندارند.
  
اشک همراهی با امام حسین(ع)، همان اشکی است که بهشت بر آن واجب است
 
مدیر جامعه‌الزهرا(س)، اشک احساسی به اضافه همفکری را از دیگر انواع اشک بر امام حسین(ع) برشمرد و اظهار داشت: فردی ممکن است در فکر خود امام حسین(ع) را قبول داشته باشد و برای آن حضرت اشک بریزد، اما همراه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نباشد که این اشک نیز بی‌ارزش است.
 
حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: افراد بسیاری در زمان حادثه کربلا حضور داشتند که امام حسین(ع) را قبول داشتند، اما آن حضرت را همراهی و نصرت نکردند.
 
وی عنوان کرد: اشک سوم اشکی است که احساس همراه با فکر و اقدام است؛ یعنی بر این باور باشیم که: «حسین جان به خدا قسم اگر روز عاشورا بودم همراهتان بودم»؛ اشک همراهی با امام حسین(ع)، همان اشکی است که بهشت بر آن واجب است.
  
یاد شهدا را زنده نگه داریم
 
مدیر جامعه‌الزهرا(س) ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، تصریح کرد: ما باید یاد شهدا را زنده نگه داریم؛ شهدایی که در مکتب امام حسین(ع) پرورش یافتند و در مسیر آن حضرت بودند.
 
حجت الاسلام و المسلمین مدنی به فراز «إنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ» اشاره کرد و افزود: اشکی که با این شعار واقعی همراه شد، بهشت بر آن واجب می‌شود.
 
وی تصریح کرد: اشک سوم همان اشکی است که امام زمان(عجل) در سوگ امام حسین(ع) فرمودند: «اگر روزگار مرا به تأخیر انداخت و مرا از یاریت بازداشت و نبودم تا با آنان که به جنگ با تو پرداختند در ستیزم و با آنان که به دشمنی با تو پرداختند به دشمنی برخیزم به جای آن هر صبح و شام بر تو ناله می‌کنم و به جای اشک بر تو خون می‌گریم».
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار