کد خبر: ۴۹۷۴۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶ 21 September 2017
وزیر خارجه آمریکا در مورد نظرش در مورد وزیر خارجه ایران و اینکه آیا می‌توان با او مذاکره کرد، گفت: نمی‌دانم، باید ببینیم. این فرصت خوبی برای دیدار و دست دادن بود. لحن ما کاملا به دور از احساسات بود، سر هم فریاد نکشیدیم و به سمت هم کفش پرتاب نکردیم.

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان نوشت: پس از اتمام نشست کمیسیون برجام در نیویورک، رکس تیلرسون – وزیر خارجه آمریکا – با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد.

وی درباره این نشست گفت: همه طرف‌ها نظرات خود را به طور صریح اعلام کردند. از نظر من این نشست مفید بود. ما به روشنی مشکلاتی با این توافق داریم و دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا نیز آشکارا نگرانی خود را مورد برجام و کاستی‌های آن اعلام کرده است.

تیلرسون افزود انتظار از توافق هسته‌ای این بود که ثبات در خاورمیانه را افزایش دهد؛ اما متأسفانه از زمان حصول این توافق، تنها موردی که در منطقه رخ نداده، همین بوده است.

وی ایران را در این زمینه مقصر خواند و بار دیگر ادعاهای واشنگتن در مورد فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی ایران را تکرار کرد و آن‌ها را مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست.

تیلرسون گفت هرچند از «منظر فنی» ایران به توافق پایبند بوده؛ اما انتظارات از توافق را برآورد نکرده است. در مقابل، واشنگتن به نحوی که در تناقض با برجام نباشد، به تقابل با اقدامات منطقه‌ای ایران پرداخته است.

وزیر خارجه آمریکا گفت یکی از ایرادات برجام تاریخ انقضا داشتن آن است، به این معنی که محدودیت‌های ایران بعد از یک بازه زمانی رفع می‌شود، و «ایران برای رئیس‌جمهور کاملا غیرقابل قبول» است.

وی گفت تا زمانی که ترامپ تصمیم نهایی خود در مورد توافق را اتخاذ نکرده، واشنگتن به برجام پایبند خواهد بود.

تیلرسون در مورد تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفت ترامپ این موضوع را با کسی در میان نگذاشته و به وقتش آن را اعلام می‌کند، «حتی وقتی "ترزا می" نخست‌وزیر انگلیس از او خواست تصمیمش را بگوید، او از این کار اجتناب کرد.

وزیر خارجه آمریکا در مورد اظهارات «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که گفت همه موافق بودند که ایران به توافق پایبند بوده، گفت: از منظر فنی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان تایید کرده است که ایران به توافق پایبند بوده است. در این نشست هم کسی این موضوع را رد نکرد.

وی در مورد نظرش در مورد وزیر خارجه ایران و اینکه آیا می‌توان با او مذاکره کرد، گفت: خوب مردم ایران، مردم بسیار تحصیل‌کرده و پیچیده‌ای هستند. سران آن‌ها هم بسیار تحصیل‌کرده و پیچیده هستند. وزیر خارجه [محمد جواد] ظریف هم در همین دسته است.

تیلرسون ادامه داد: اما اینکه آیا می‌توانیم با هم به توافق برسیم، بحث دیگری است. ما قطعا دیدگاه‌هایی کاملا متفاوت در مورد این رابطه داریم.

وزیر خارجه آمریکا افزود: یکی از بزرگترین چالش‌هایی که پیش رو داریم، رسیدن به نوعی درک از تعریف این رابطه آمریکا و ایران است، چراکه این رابطه‌ای دیرینه نیست، بلکه رابطه‌ای نسبتا جدید است که حدود ۴۰ سال است که به این شکل است.

وی با متهم کردن ایران به مخدوش کردن رابطه دوجانبه، گفت: این رابطه‌ای است که هرگز یک برهه مثبت ثابت نداشته است. فکر می‌کنم اگر قرار باشد روزی گفت‌وگو کنیم، شروعش این است که آیا قرار است همیشه اینطور باشد، در دوره ما و فرزندانمان و نوه‌هایمان؟ ما هرگز چنین گفت‌وگویی نداشته‌ایم.

تیلرسون افزود: نمی‌دانم، باید ببینیم. این فرصت خوبی برای دیدار و دست دادن بود. لحن ما کاملا به دور از احساسات بود، سر هم فریاد نکشیدیم و به سمت هم کفش پرتاب نکردیم.

وی ادامه داد: لحن ما به هیچ وجه عصبی نبود و گفت‌وگویی کاملا روراست در مورد دیدگاه بسیار بسیار متفاوتمان درباره این توافق داشتیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار