استاندار اصفهان:
تابناک: استاندار اصفهان گفت: علامه اقبال لاهوری اولین کسی بود که امت اسلامی را مطرح کرد و یک مصلح اجتماعی بود.
کد خبر: ۴۸۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶ 16 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، رسول زرگرپور ظهر امروز (سه شنبه) در دیدار با اساتید و محققان زبان و ادبیات فارسی در کشورهای هند، پاکستان و افغانستان با اشاره به جایگاه اقبال لاهوری در اندیشه و ادبیات، اظهار کرد: علامه اقبال اولین کسی بود که امت اسلامی را مطرح کرد و یک مصلح اجتماعی بود.

وی افزود: از 12 هزار بیت در منظومه اشعار این شاعر، نزدیک به هفت هزار بیت شعر را به فارسی سروده و این علاقه او به زبان فارسی را نشان می‌دهد.

استاندار اصفهان ادامه داد: از پیشنهاداتی که دانشگاه اصفهان برای ارتباط بیشتر در حوزه ادبیات با کشورهای دیگر دارد، استقبال می‌کنیم و در راستای اجرایی شدن آنها گام بر می‌داریم.

زرگرپور اضافه کرد: اصفهان دارای پتانسیل‌های بالایی است و دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در کشورهای فارسی زبان می‌توانند برای تحصیل در رشته‌های گوناگون به اصفهان بیایند.

همچنین افتخار عارف حسین- رییس موسسه فرهنگی اکو- با بیان اینکه اصفهان همچنان از نظر فرهنگی در رتبه بالایی قرار دارد، گفت: پاکستان و هند در حوزه تمدن و فرهنگ رابطه‌ای قدیمی دارند و باید این ارتباط حفظ شود.

وی افزود: هر گاه به ساختمان‌ها و آثار تاریخی اصفهان نگاه می‌کنم می‌گویم که این آثار به دست انسان ساخته نشده‌اند و موجوداتی فرا انسانی آنها را ساخته‌اند.

رییس موسسه فرهنگی اکو با اشاره به شاعران بزرگی که در اصفهان بوده‌اند، اضافه کرد: فارسی‌زبانان با وجود اینکه در دنیایی پر سرعت زندگی می‌کنند اما همچنان عشق خود را به فرهنگشان ابراز می‌کنند.

عارف حسین خاطرنشان کرد: زبان فارسی یک زبان مشترک میان ایران، هند، پاکستان و... است و باید این کشورها دارای وحدت باشند، اما استعمار می‌خواهد بین ما اختلاف بیندازد ولی باید وحدت خود را حفظ کنیم.

وی با اشاره به جایگاه علامه اقبال گفت: باید به سرمایه‌هایی که داریم افتخار کنیم، چراکه فرهنگ و تمدن ما زنده است و در حوزه‌های گوناگونی همچون ادبیات و علم دستاوردهایی به دنیا داده‌ایم که نسل‌های بعدی به ما افتخار می‌کنند.

رییس موسسه فرهنگی اکو اضافه کرد: در زمان علامه اقبال جهان دچار کشمکش عجیبی بود اما علامه خواست تا کشورها را از زیر سلطه استعمار دربیاورد. متأسفانه هنوز هم کشمکش ادامه دارد و در کشورهایی همچون یمن، مصر و عراق شاهد درگیری‌های بسیاری هستیم. پس بهتر است به سخنان اقبال گوش فرا دهیم چون پیشنهادات کارآمدی برای اتحاد کشورها داده بود.

همچنین علی اصغر میرباقری فرد-رییس قطب علمی عرفان دانشگاه اصفهان- گفت: زبان فارسی موجب پیوند شبه قاره، پاکستان و ایران است.

وی با تأکید بر شخصیت اقبال لاهوری افزود: علامه در مجموعه جهان اسلام شخصیتی تأثیرگذار بود و اندیشه‌هایش حول محور قرآن شکل یافت و نبوغ فوق‌العاده‌ای در شعر داشت. از این رو افکار و اشعار او مورد بررسی‌های فراوان قرار گرفته است.

رییس قطب علمی عرفان دانشگاه اصفهان ادامه داد: اساتید و دانشجویان بسیاری در قالب کتاب، مقاله و رساله در آثار اقبال به پژوهش پرداختند و به همین دلیل دانشگاه اصفهان در صدد است تا مرکزی تحقیقاتی برای اقبال پژوهی راه‌اندازی کند.

میرباقری فرد اضافه کرد: همچنین می‌توان مرکز تحقیقاتی برای بررسی ارتباط و بررسی میراث مشترک ادبی بین ایران و سایر کشورهای فارسی زبان راه‌اندازی کرد تا مجالی برای احیای این میراث فراهم گردد، چراکه شاعران ایران به ویژه اصفهان ارتباط بسیاری با شاعران هندی داشته‌اند.

وی اضافه کرد: دانشگاه اصفهان آماده است تا اساتید و محققان کشورهای هند و پاکستان و سایر کشورهای فارسی زبان را برای فرصت مطالعاتی بپذیرد و همچنین دانشجویانی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌هایی همچون ادبیات و الهیات هستند را به عنوان بورسیه پذیرش کند.

به گزارش ایسنا؛ همایش اقبال لاهوری 24 خردادماه در تهران برگزار شد و هیئتی از اساتید و محققان ادبی برای شرکت در این همایش به ایران سفر کردند و برای شرکت در روز دوم این همایش به اصفهان آمدند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار