مرکز تحقیقات و بررسی های اتاق بازرگانی:
علی رغم این که مبنای نظری خصوصی سازی بسیار قوی نیست، اما مطالعات تجربی نشان می دهد که خصوصی سازی در بهبود کارایی بنگاه های اقتصادی نقش موثر بازی می کنند و می تواند برای دولت درآمد ایجاد کرده و به حساب های مالی دولت سر و سامان ببخشد.
کد خبر: ۴۶۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ 11 June 2015
به گزارش تابناک یزد،هر چند از زاویه نظریه اقتصاد بهبود و گسترش رقابت در بازار در کنار سیاست های نظیر محدودیت جدی بودجه برای بنگاه های دولتی می تواند جایگزین خصوصی سازی شود، اما مطالعات تجربی نشان می دهند این سیاست ها در کنار خصوصی سازی اثربخشی مضاعفی به بخش خصوصی می بخشند.

توجه به ساختار بازار صنایع قبل و بعد از خصوصی سازی و رفع مقررات محدود کننده بخش خصوصی و وضع مقررات حافظ رقابت نکته مغفول در خصوصی سازی کشور است. امروزه در اولویت تقویت خصوصی سازی هیچ تردیدی نیست و به نظر می رسد لازم است که قبل از خصوصی سازی در هر صنعتی به شرایط رقابت در آن صنعت توجه شود و قوانین به گونه ای تنظیم گردند که از رقابت عادلانه اقتصادی در آن بازار حمایت کنند. دولت باید توجه داشته باشد که اثر افزایش کارایی بنگاه ها بر رفاه اجتماعی بسیار بیشتر و پایدارتر از افزایش درآمد مقطعی است که به بودجه جاری دولت واریز می گردد. همچنین کیفیت خصوصی سازی نباید فدای سرعت آن گردد. این امر هنگامی موفق است که به عنوان جزیی از یک برنامه اصلاح اقتصادی هدفمند به کار گرفته شود.

از خصوصی سازی جزیی به طوری که همچنان در اختیار مدیریت بنگاه، چه به صورت مستقیم و چه از طریق نهادهای وابسته، در اختیار دولت باشد نمی توان انتظار خصوصی سازی کامل را داشت. یکی از عواملی که به کارایی بیشتر خصوصی سازی می انجامد، رقابت بین بخش خصوصی برای تملک بنگاه های دولتی است. برای داغ کردن این تنور لازم است که سرمایه گزاران خارجی و شرکت های بین المللی در این رقابت حضور داشته باشند. توجه داریم که خصوصی سازی در کشوری صورت می پذیرد که به طور تاریخی بخش خصوصی در صنایع بزرگ آن نقش نداشته است.

بخش خصوصی موجود سرمایه و تجربه لازم برای اداره بسیاری از صنایع را ندارد و لازم است که این تجربه را در کنار شرکت های بین المللی کسب کند. حضور سرمایه گذاران بین المللی علاوه بر سرمایه و تجربه، قواعد حاکم بر رقابت در بازار جهانی را نیز بر بازار داخلی حاکم می کند و از این منظر اصلاح ساختار بازار در جهت رقابت را نیز تسهیل می کند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کامران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
مخالفم.
بحث نکنید حوصله ندارم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار