امام جمعه بخش مرکزی یزد:
امام جمعه بخش مرکزی یزد و نماینده حضرت آیت الله سبحانی در جشنواره بهار شهادت در کربلا گفت:از مهمترین دستاوردهای یازدهمین جشنواره بین المللی بهار شهادت وحدت فکری و علمی و عملی و تبیین راهکار مقابله با افکار انحرافی و اسلام آمریکایی که جریان های خشونت طلب تکفیری از دل آن ها به وجود آمده است.
کد خبر: ۴۵۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ 09 June 2015
به گزارش تابناک یزد ، مطلع شدیم استاد حوزه حجت الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم مدرسی امام جمعه بخش مرکزی یزد در یازدهمین دوره از جشنواره بهار شهادت(ربیع الشهادة) که از سوی آستان مقدس حسینی در کشور عراق برگزار شد به عنوان نماینده حضرت آیت الله سبحانی پیام ایشان را به این جشنواره بین المللی ابلاغ کردند؛ محضر این روحانی رسیدیم تا در مورد اهداف و برنامه های این جشنواره سوالاتی را بپرسیم.
 
حضرتعالی در اواخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد ماه 1394 جهت شرکت در یازدهمین جشنواره ولادت امام حسین علیه السلام و حضرت عباس علیه السلام که به نام «جشنواره بهار شهادت» نامیده شده بود؛ به کربلا مشرف شده بودید؛ لطفا پیرامون اهداف و دستاوردهای این سفر مختصرا نکاتی را بیان فرمایید؛ لذا با عرض پوزش سؤال هایی را در این مورد مطرح می کنم:
 
 
1- سفر حضرتعالی دقیقا در چه تاریخ و زمانی انجام شده و به دعوت چه کسی به کربلا مشرف شدید؟
مستحضر هستید که سالروز ولادت امام حسیین علیه السلام در روز سوم شعبان امسال مصادف بود با جمعه سی و یکم شهریور ماه سال یکهزار و سصد و نود و چهار  که به همین مناسبت مسؤولین محترم و متولیان معزز آستانه مقدسه امام حسین علیه السلام و آستانه مقدسه حضرت عباس علیه السلام آقایان عبدالمهدی کربلایی زید عزه و سید احمد صافی زید عزه، میهمانانی را از شخصیت های برجسته چهل و هشت کشور جهان دعوت کرده بودند.
 
در این مراسم فرهنگی و علمی نمایندگان و هیئت هایی از سوی مراجع عظام قم و نجف اشرف شرکت داشته و پیام های حضرات آیات عظام سیستانی و سبحانی و مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی دامت برکاتهم قرائت شد.
 
افتتاحیه این جشنواره عصر روز ولادت امام حسین علیه السلام در صحن و سرای آن حضرت برگزار شد و بعد از خوش آمد گوی جناب حجج اسلام والمسلمین آقایان عبدالمهدی کربلایی تولیت حرم مطهر و نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی و سيد احمد صافي نماينده حضرت آيت الله سيستاني و توليت آستان قدس عباسي امامان جمعه کربلا به ترتیب پیام های حضرات آیات صافی گلپایگانی و سبحانی تبریزی و مکارم شیرازی حفظهم الله قرائت شد.
 
در پیام آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته با تقدیر و تجلیل از برگزاری یازدهمین جشنواره بهار شهادت به فلسفه وجودی جشن های میلاد اهل بیت علیهم السلام اشاره گردید؛ و بیان شد که این گونه مراسم ها به جهت تعظیم شعائر دینی و برای ابراز مودت و محبت پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام انجام می گیرد.
 
 
2- کیفیت و میزان تأثیر گزاری این مراسم را چگونه ارزیابی می کنید؟
این جشنواره که به مدت پنج روز برگزار شد دربرندارنده برنامه های خاص علمی فرهنگی بود که در صبح و عصر و بعضا در شب ها برگزار می شد؛ مقالات تخصصی ارائه شده گر چه خوب و مفید بودند اما به نظر می رسد می توانست با دقت نظر بیشتر و مدیریت برتر از کیفیت بهتری برخواردار شود.
میهمانان حاضر در این مراسم را علاوه بر شیعیان برجسته جهان اسلام از سایر فرق اسلامی و حتی مسیحیان تشکیل می دادند؛ مسیحیانی که در پرتو شناخت اهل بیت علیهم السلام به آنان ابراز وفاداری و محبت شدید می کنند.
قهرا مقالات و اشعار حماسی و معرفتی ارائه شده در این همایش می تواند تأثیر فراوانی در حال و آینده تاریخ تشیع داشته باشد.
 
 

* مهمترین دستاوردهای یازدهمین جشنواره بین المللی بهار شهادت
 
3- مهمترین دستاوردهای یازدهمین جشنواره بین المللی بهار شهادت به نظر شما چه بود؟
اولا اینکه در این سفر توفیق زیارت مجدد عتبات عالیات را داشتیم و این نعمتی بس بزرگ بود دوم اینکه باعث تبادل افکار و اندیشه ها و تجربیات سی و شش ساله نظام اسلامی ایران و برادران عراقی در زمینه تبلیغی، مدیریتی، علمی و دینی در اماکن مقدسه شد که در این زمینه باید یادآور شوم که مسئولین تبلیغات آستان مقدس امام هشتم (ع) و حضرت معصومه(س) و حضرت عبدالعظیم حسنی هم حضور داشتند و سومین دستاورد وحدت فکری و علمی و عملی و تبیین راهکارهای مشترک مشاهد مشرفه  برای مقابله با افکار انحرافی و اسلام آمریکایی که جریان های خشونت طلب تکفیری از دل آن ها به وجود آمده است و باتوجه به اینکه بخشی از میهمانان را برادران اهل سنت تشکیل می دادند حضور آن ها در کنار برادران شیعه نفی تسنن آمریکایی و تشیع انگلیسی را تداعی می کرد.
 
 
4- با توجه به جنایات داعش در منطقه برگزاری چنین جشنواره هایی چه تاثیری می تواند در ارائه یک تصویر مثبت از جهان اسلام و به خصوص امام حسین(ع) در جهان داشت؟
همانطور که می دانید موضوع این جشنواره عبارت بود از« امام حسین(ع) رحمه الربانیه و دعوت الانسانیه» که ابعاد رحمت امام حسین(ع) مطرح شد  و دعوت به  انسانیت و ارزش های والای بشری در چارچوب دین از نگاه اسلامی بیان شد و با توجه به پخش مستقیم این جشنواره از 6 شبکه ماهواره ای  طبعا یک تصور مثبت از امام حسین(ع) و دینای اسلام ارائه کرد
 
 
 
5- فرمودید در کنار مدعوین مسلمان، مسیحیان هم حضور داشتند؛ آیا دیدار و برخوردی هم با مسیحیان در این جشنواره، داشته اید؟
اتفاقا یکی از جذابیت های این همایش حضور برخی از پیروان مسیحی و شخصیت های علمی و ادبی تأثیرگزار مسیحی از کشورهای اوکراین و لبنان و غیره بود.
بنده هم با توجه به اشعار جذاب و حضور همراه با علاقه ایشان، علاقمند شدم تا انگیزه آنان را از این حضور بدانم؛ لذا با یکی از ایشان که اتفاقا استاد ادبیات فارسی در لبنان بود قرار ملاقات گذاشتم و مدتی را در این باره با هم به گفتگو نشستیم؛ ایشان "پرفسور ویکتور اِکلِک" استاد ممتاز تمدن فارسی، عربی در دانشگاه های معتبر لبنان و رئیس مرکز رمان و ادبیات فارسی در لبنان و دبیر فرهنگستان جهانی عرب بود که با دو دوست صمیمی و قدیمی فاضل و ادیب خود در این همایش شرکت کرده بود؛ او یک فرد مارونی مسیحی(کاتولیک) بود که من سؤال هایی از ایشان پرسیدم که حاصل آن ها این بود که:
 
 

*خرید و فروش کلیساها!/در قانون اساسی اتحادیه اروپا اسمی از خدا نمی بینید
 
1- چرا مسیحیان مشرق زمین با مسیحیان غرب از دیدگاه نگرش اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام متفاوت هستند؟
جواب: مسیحی شرقی خود را کاملا متعبد و مقید می بیند و سعی می کند در چهارچوب رفتارهای دینی خود حرکت کند؛ اما مع الوصف مسیحیان غربی دچار نوعی دگر اندیشی شده و و جالب است بدانید در برخی از کشورهای عربی، کلیساها در حال فروخته شدن و تبدیل آن به ساختمان های آسمان خراش هستند؛ که من خودم شخصا در برخی از ایالت های کانادا اقدام به خریدن و نگهداری برخی از این کلیساها نموده ام.
 
علاوه بر این، امروز شما در قانون اساسی اتحادیه اروپا هم اسمی و ذکری از خدا نمی بینید؛ و با وجود آنکه واتیکان و شخصیت های دیگر اصرار کردند تا دست کم نامی از خدا در برده شود؛ اما آن ها مخالفت کرده و قانون اساسی خود را عاری از معنویت و با نگاه غیر خداگرایانه نوشته اند؛ و این نمودار آن است که مسیحیان غربی و دست کم جلوداران سیاسی آن ها هم اعتقادی به خدا ندارند.
 
 

*ارادت مسیحیان شرقی به اهل بیت(ع)/*جذابیت نهج البلاغه
 
2- چرا مسیحیان شرقی نسبت به اهل بیت علیهم السلام و خصوصا امام علی علیه السلام ابراز وفاداری و محبت می کنند؟
جواب: شما وقتی خطبه 160 نهج البلاغه امام علی علیه السلام را ملاحظه کنید می بینید بهترین و والاترین وصف را پیرامون حضرت مسیح علیه السلام دارد؛ ایشان می فرماید: «و اگر بخواهى زندگى عیسى بن مریم ـ که درود خدا بر او باد ـ را برایت بازگو مى کنم; او سنگ را بالش خود قرار مى داد، لباس خشن مى پوشید، غذاى ناگوار مى خورد، نان خورش او گرسنگى، چراغ شب هایش ماه، سر پناه او در زمستان مشرق و مغرب زمین بود، میوه و گل او گیاهانى بود که زمین براى چهارپایان مى رویاند.
نه همسرى داشت که او را بفریبد و نه فرزندى که (مشکلاتش) او را غمگین سازد، نه مالى داشت که او را به خود مشغول دارد و نه طمعى که خوارش کند; مرکبش پاهایش بود و خادمش دست هایش!»
این بهترین اوصافی است که امام علی پیرامون پیامبر ما جناب عیسی مسیح علیه السلام بیان فرموده است.
همین ادبیات موجود در نهج البلاغه برای اهالی لبنان که عموما ادیب و نسبت به عربی صحیح و بلیغ حساسیت دارند بسیار حذاب و تأثیرگزار است؛ چون در لبنان، ادبیات و شعر و نثر رواج بیشتری دارد.
درضمن وقتی به محاورات  گفتگوهای میان امام صادق علیه السلام و جاثلیق ها ی(بهائی امروزی) زمان خودشان مراجعه می کنیم؛ ادب، علم و منش آن ها ما را به خود جذب و شیفته می کند.
البته در قرآن هم توصیفاتی نسبت به حضرت عیسی علیه السلام دیده می شود؛ اما جالب است بدانید مسیحیان اهل مطالعه و اهل دقت لبنانی مقید هستند؛ به مطالعه نهج البلاغه بپردازند چون آن را از جانب شخص معینی می دانند که می توان او را به مانند خودمان لمس کرد.
 
 
*اشعار مسیحیان درباره اهل بیت(ع)
 
3- از چه زمانی تألیف و تدوین مقالات و سرودن اشعار پیرامون اهل بیت علیهم السلام در لبنان شروع شده است؟
جواب: به نظرم در اواخر قرن نوزدهم میلادی مسیحیان لبنان با همنشینی با مسلمانان به ویژه شیعیان لبنان، علاقه مند به اهل بیت علیهم السلام و در صدد تألیف و سرودن اشعار برآمدند.
 
 
*انتقاد از جریان های تکفیری و سلفی
 
4- آیا حرکت های تکفیری و تبلیغات سوء دشمنان اسلام علیه مکتب تشیع توانسته است تأثیری بر علاقه مندی مسیحیان شرقی به ویژه مسیحیان لبنانی داشته باشد؟
جواب: خیر، جریان های تکفیری و حرکت های سلفی نتوانسته اند تآثیر منفی بر علاقه مندی ها به اسلام و اهل بیت علیهم السلام داشته باشد. بلکه نکته های مثبت بیشتری را ما نسبت به اهل بیت علیهم السلام کشف کرده ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار