بخش جنوبی عمارت عین‌الدوله (منزل بصیرالدوله هروی) باردیگر به سرخط خبرها آمده است؛ عمارتی که متعلق به عین الدوله صدراعظم مستبد مظفرالدین شاه بود و در چهارمین کنفرانس سران کشورهای انگلیس، آمریکا و شوروی که به منظور توافق درباره چهره جهان پس از جنگ جهانی دوم به صورت سرّی برگزار شد، محل اسکان چرچیل، روزولت و استالین بوده است و حتی عکس تاریخی این سه رهبر سیاسی قرن 20 در کنار یکدیگر در ایوان شمالی بنای عین‌الدوله، به ثبت جهانی رسید حالا دوباره خبرساز شده است اما نه به دلیل رخدادهای بزرگ؛ بلکه به دلیل تخریب!
کد خبر: ۴۴۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱ 08 June 2015
این ملک در سال 1375 به شهرداری تهران اهدا شد، اما پس از مدتی 11 هزار متر مربع آن به فردی حقیقی واگذار و در سال 77 گودبرداری به عمق 18 متر در قسمت جنوبی این عمارت صورت گرفت و 5000 مترمربع از فضای این باغ فروخته می‌شود، در همان زمان با اعتراضات گسترده کار متوقف شده و گودبرداری به همین شکل باقی می‌ماند. در 15 سال گذشته گودبرداری موجود بدون هیچ مهاری باقی مانده و زمینه تخریب اساسی در فضای محیطی را به وجود آورده است؛ مالک از شهرداری برای عمل نکردن به تعهداتش شکایت می‌کند؛ چراکه سازنده مجوزهای لازم را از سازمانهای مربوطه برای ساخت بنا در حریم اثرثبت شده داشته است!

حالا گویا کارگران مجددا به عین الدوله بازگشته و مشغول کار هستند و با این حال مخبرکمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر می‌گوید که تنها کاری که می‌توانیم برای عمارت عین‌الدوله انجام دهیم، این است که مدل سازه و تعداد طبقات هم‌راستا با عمارت باشد.

محمدمهدی تندگویان در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درخصوص آخرین تحولات صورت گرفته درخصوص ساخت بنا در حریم عین‌الدوله گفت: براساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده مقررشد ساختمان در حال احداث با رعایت منظر سازه عین‌الدوله و با کاهش طبقات ساخته شود.

وی با بیان اینکه تعداد طبقات این ساختمان به 9 طبقه کاهش یافته، گفت: در گذشته اهدا کننده این ملک، از شهرداری درخواست داشته است که به شرط صدور اجازه ساخت و ساز در ملک جنوبی، این ساختمان را اهدا کند.

مخبر کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: تنها کاری که می‌توانیم برای عمارت عین‌الدوله انجام دهیم، این است که مدل سازه و تعداد طبقات هم‌راستا با عمارت باشد.

پیش از این نیز جاوید شهردار سابق منطقه 4 در صحن شورا عنوان داشت که عمارت عین‌الدوله زمین 10 هزار متری بوده است که شهرداری تهران ضمن توافق با مالک توانسته 5000 متر از عین‌الدوله را تملک و اجازه ساخت در 5000 متر دیگر را بدهد که در قالب ساخت 25 طبقه مسکونی به مالک اجازه داده شد، اما این موضوع پس از مدتی متوقف شده اما بعد از مدتی شرکت سرمایه‌گذاری بانک مسکن نسبت به آن تملک و با رای قاطع قاضی از شهرداری بابت عدم اجرای تعهداتش شکایت کرد که قوه قضاییه به نفع مالک رای داد و نهایتا با 10 طبقه مسکونی با شهردار قبلی به توافق رسید.

وی با بیان اینکه شهرداری برای در نظر گرفتن حقوق ناشی از پرونده قبلی و همچنین رأی قطعی قضایی سرانجام با ساخت 9 طبقه موافقت کرده است، گفت: ساخت محل کاملا مسکونی است و برای احداث پروژه تجاری مناسب نیست.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار