تابناک تهران - دولت یازدهم از ابتدای استقرار خود و حتی پیش از آن – در تبلیغات انتخاباتی – بیشترین مانور را روی موضوع مذاکرات با غرب و توافق هسته ای داد و همین پافشاری های دولت بر قطعی بودن دستیابی به توافق سبب شد که مسئولان و به تبع آن مردم نیز نسبت به انجام این توافق متوقع شوند.
کد خبر: ۴۴۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶ 07 June 2015

طی دو سال اخیر همه چیز در انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات است . اکنون با حساس تر شدن مذاکرات هسته ای برخی از کارشناسان مسایل سیاسی نگران اند که شکست در این پرونده پیامدهای ناگواری در بخش های مختلف داشته باشد. این نگرانی ناشی از این است که افکار عمومی توقعی غیر از حل و فصل شدن پرونده هسته ای ندارد.

حشمت الله فلاحت پیشه ، کارشناس مسایل سیاسی در گفت و گو با تابناک منشا ایجاد توقع نسبت به حصول توافق هسته ای را در تاکیدات دولت دانست و گفت : دولت یازدهم از ابتدای استقرار خود و حتی پیش از آن – در تبلیغات انتخاباتی – بیشترین مانور را روی موضوع مذاکرات با غرب و توافق هسته ای داد و همین پافشاری های دولت بر قطعی بودن دستیابی به توافق سبب شد که مسئولان و به تبع آن مردم نیز نسبت به انجام این توافق متوقع شوند.

وی افزود : اکنون در اظهارات کارشناسان سیاسی اصلاح طلب نیز به سرمایه گذاری بیش از اندازه دولت روی این موضوع نقد می شود زیرا می دانیم که این تاکیدات در میان مردم و در عرصه های مختلف سیاست داخلی ، خارجی ، اقتصادی ، فرهنگی و ... بازتاب های مختلفی دارد.

نماینده سابق اصولگرایان در مجلس با تاکید بر این که دولت از ابتدا نباید این طور عمل می کرد ، گفت : به اعتقاد من هنوز هم فرصت باقی است و دولت می تواند دو موضوع ضرورت استمرار مذاکرات و تلاش برای به نتیجه رسیدن آن را از اطمینان در دستیابی به توافق جدا کند.

به گفته وی تاکید بیش از اندازه بر حتمی بودن توافق هسته ای از سوی مسئولان قوه مجریه و در راس آنها رییس جمهور بازتاب داخلی و خارجی دارد که در صورت عدم دستیابی به توافق نمود بیشتری پیدا خواهد کرد.

این کارشناس مسایل سیاسی تضعیف جایگاه دولت را اصلی ترین پیامد به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای دانست و گفت : اگر این مذاکرات به توافق هسته ای منتهی نشود در مرحله اول باید منتظر تضعیف جایگاه دولت و طرفداران آن باشیم زیرا افکار عمومی تصور می کند که دولت در بزرگترین پروژه خود به بن بست رسیده است.

فلاحت پیشه در ادامه گفت : بدیهی است که دولت بعد از عدم موفقیت در این پرونده و تضعیف جایگاه اش در پیگری برنامه های دیگر خود در حوزه های مختلف با مشکل مواجه خواهد شد و این به معنی بلندتر شدن صدای افراد رادیکال است .

این کارشناس مسایل سیاسی همچنین گفت : اینکه دولت به نتیجه نرسد و به تبع آن در تحقق وعده های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و ... با مشکل مواجه شود سبب می شود که عده دیگری در انتخابات آتی ریاست جمهوری به میدان آیند و روحانی شانس خود برای پیروزی در آن رقابت را از دست بدهد.

به گفته وی احتمال دیگری نیز وجود دارد و آن این است که دولت تضعیف شده درصدد بازسازی جایگاه خود برآید و در این راستا خطاهایی کند که به نفع منافع ملی نباشد لذا می توان نتیجه گرفت که گره زدن همه مسایل کشور با دستیابی به توافق هسته ایی نتیجه مثبتی ندارد و دولت باید از فرصت باقی مانده برای جدا کردن این دو مساله از هم اقدام کند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار