فرماندار آبدانان گفت: عملیات اجرایی تونل کبیرکوه از سال 89 به طور رسمی آغاز شده و تاکنون هفت کیلومتر راه دسترسی 2 هزار و 500 متر از بدنه و طول اصلی تونل و 120 متر تونل انحرافی از سمت شهرستان آبدانان حفر شده و آخرین قطعه آن نیز به پیمان رفته و اکنون در دست اجرا است.
کد خبر: ۴۳۹۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵ 11 June 2017
فرماندار آبدانان گفت: به دنبال وقفه ای چهار ماهه، کار اجرا و حفر تونل کبیرکوه به عنوان طولانی ترین تونل جاده ای کشور به تازگی از سرگرفته شده است.


به گزارش تابناک ایلام ؛ مجید عسگری اظهار کرد: کار اجرای این طرح بزرگ ملی به سبب اتمام پیمان و به منظور گذراندن تشریفات اداری و پیمان سپاری قطعه پایانی، از چهار ماه پیش متوقف شده بود که پس از انجام مقدمات قانونی و اجرای مناقصه، پیمانکار جدید آن معین که در ادامه کار حفر آخرین بخش تونل اصلی دوباره از سر گرفته شد.
 
وی وجود تونل کبیرکوه در توسعه استان ایلام را مهم و متحول کننده توصیف کرد و افزود: برای انجام حفر بدنه اصلی تونل، شامل 2 هزار و 300 متر حفاری و کف برداری 600 میلیارد ریال از محل اعتبارهای ملی وزارت راه و شهرسازی تخصیص یافته است.

ثبت رکورد حفاری در ژرف ترین منطقه کوهستانی
پیمانکار و مجری طرح بزرگ تونل کبیرکوه نیز از حفاری این تونل که از هر دو سو تا ژرفای 2 هزار و 600متری ادامه می یابد به عنوان موفقیت و ثبت رکورد حفاری در گودترین نقطه کوهستانی نام برد.
 
موسی عزیزی اظهار کرد: سه گروه ماهر و کار آزموده با ابزار فنی و پیشرفته حفاری در سه شیفت کاری به صورت شبانه روزی در عمق 2 هزار و 600متری دل کبیرکوه مشغول حفاری هستند که به طور متوسط روزانه پنج متر از بدنه اصلی بزرگترین تونل جاده ای کشور را حفر می کنند.
 
وی افزود: حفر تونل در این عمق به سبب دوری مسافت، تزریق هوای پاک، تامین و تدارک کارگاه، جمع آوری و گاز زدایی، انتقال دستگاه های فنی حفر به عمق تونل، مهار و هدایت آب های بدنه، تامین روشنایی و مهار و استحکام افزایی سقف تونل، یکی از سخت ترین مراحل و قسمت های حفاری است که بندرت در کشور اتفاق می افتد.
 
وی اضافه کرد: 700 متر از پیمان جدید تونل کبیرکوه در سمت شهرستان آبدانان قرار دارد و مقدار یک هزار و 600متر مابقی از حفر بدنه اصلی تونل نیز در سمت شهرستان دره شهر است که تاکنون جاده دسترسی آن احداث نشده است.
 
مجری تونل بزرگ کبیرکوه مهمترین مشکل کنونی هر 2 پیمانکار سمت دره شهر و آبدانان را نبود اعتبار عنوان کرد و گفت: اگر بودجه مورد نیاز این طرح ملی به موقع تامین و ابلاغ شود، طول تونل چهار هزار و 800 متری کبیر کوه تا 2سال آینده به طور 100 درصدی حفر می شود و سال 1399 مورد بهره بر داری قرار می گیرد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار