مدیر کل اطلاعات خراسان رضوی گفت:حضور آمریکایی ها براندازی نرمی در ساحت فکری افغانستان ایجاد کرده و نفوذ آمریکا در لایه های زیرین کشور افغانستان به مراتب بیشتر از دیگر کشورهاست.
کد خبر: ۴۳۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷ 03 June 2015

به گزارش تابناک به نقل از خبرنگار مهر، شفیعی شامگاه دوشنبه در نشست هم اندیشی نخبگان اجرایی در حوزه تروریسم با عنوان «تروریسم، ژئوپلیتیک مرزی و امنیت  ایران» در دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: افغانستان پایگاه مجهز آموزشی در خصوص خدمات دهی به گروه های تروریستی در همه جهان اسلام تبدیل شده است.

مدیر کل اطلاعات خراسان رضوی گفت: آمریکایی ها با سوء استفاده از موقعیت برخی از کشور های دچار بحران از جمله افغانستان به دنبال تقویت جریان ترور و ایجاد موج جدید تروریسم در منطقه هستند.

وی با بیان این که ایران ۸۳۴ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان و افغانستان دارد گفت: از کشور افغانستان به واسطه مسایل درونی که در آن در حال شکل گیری است باید به عنوان یک تغییر اثر گذار یاد کرد.

شفیعی افزود: این کشور با معادن و مخازن فراوان و مردم سلحشور و جنگ آور اما به واسطه دخالت های کشور های استکباری و نبود حاکمیت منسجم در حال حاضر به مرکز رشد و گسترش تروریسم تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۶ سرویس اطلاعاتی با تمام ساز و برگ و توان در حال فعالیت است اظهار کرد: نیروهای فراملیتی با ظهور شوم ۱۲ ساله و ساماندهی ده ها پایگاه نظامی سیطره خود را بر افغانستان توسعه داده و زمینه رشد جریانات را فراهم کرده اند.

وی افزود: افغانستان جولانگاه کشورهای اروپای غربی، عربی و بخشی از کشورهای منطقه ای است.

مدیر کل اطلاعات خراسان رضوی بیان کرد: افغانستان کشوری با موقعیت ژئوپلیتیک و استراتژیک خاص است که تاکنون کشورهایی همچون انگستان، شوروی و حالا آمریکا بر آن حکومت کرده اند و تا کنون شکست خورده اند.

مدیر کل اطلاعات خراسان رضوی گفت: در نگاه جدید آمریکایی ها افغانستان را موقعیتی برای افزایش ناامنی در ایران دانسته اند و سوق دادن طالبان از پاکستان به افغانستان و دیده شدن هسته هایی از داعش در افغانستان ناظر بر همین موضوع است.

وی افزود: حضور ۱۲ ساله آمریکا در افغانستان باعث شده نخبگان لیبرال دموکراسی غرب که تحت تاثیر اقدامات نرم آمریکایی ها که در این سال ها انجام داده اند قرار گرفته و آن ها به دنبال ایجاد اغتشاش باشند.

وی همچنین افزود: وجود شبکه های جدید مجازی فضای جدیدی ایجاد کرده و آمریکایی ها در حال تغییر هندسه های قدرت هستند و نخبگان جدیدی را پرورش داده اند.

وی ادامه داد: حضور آمریکایی ها براندازی نرمی در ساحت فکری افغانستان ایجاد کرده و نفوذ آمریکا در لایه های زیرین کشور افغانستان به مراتب بیشتر از دیگر کشورهاست.

شفیعی اذعان کرد: آمریکا پروژه ایران هراسی را برای فراهم کردن زمینه برای بهره گیری اساسی با قوت دنبال کرده اند و آن ناامن سازی منطقه و تسری موج ترور و تروریسم در منطقه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار