کد خبر: ۴۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۱ 10 February 2015
محمد فرخ‌زاده معاون فرهنگی اجتماعی شهردار بعدازظهر امروز در آئین کلنگ‌زنی دو کتابخانه در منطقه پنج شهرداری شیراز اظهار داشت: حدود 60 پروژه فرهنگی ورزشی از ابتدای امسال تاکنون با اعتبار 500 میلیارد ریال در سطح شهر شیراز ساخته شده و یا در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها بیشتر شامل سرای محله، کتابخانه، زمین‌های چمن، سالن ورزش‌های توپی و غیر توپی، فرهنگسرا، باغ خانواده، مراکز مشاوره، دارالقرآن، سالن تئاتر، سالن نمایش و هنرهای آئینی بوده، افزود: پروژه‌های عمرانی تعریف شده در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز که از ابتدای امسال آغاز شده پس از طی کردن مراحل طراحی در سه بسته با کارکردهای متفاوت در حال اجراست.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه پروژه‌های در مقیاس کوچک با کارکرد محله‌ای، پروژه‌های بزرگ با کارکرد منطقه‌ای و پروژه‌های متوسط با کارکرد ناحیه‌ای در سطح شهر شیراز در حال اجراست، خاطرنشان کرد: پس از ابلاغ بودجه شهرداری برای مکان‌یابی و عقد تفاهم‌نامه سه ماه زمان برای آغاز پروژه‌های عمرانی صرف شده است.

فرخ‌زاده با بیان اینکه از ابتدای امسال ساخت 7 کتابخانه در نقاط مختلف شهر شیراز آغاز شده که امروز کلنگ دو کتابخانه در بوستان‌های حجاب و مطهری در شهرک شهید مطهری در منطقه 5 شهرداری شیراز به زمین شد، تصریح کرد: عملیات ساخت 5 کتابخانه دیگر تا هفته‌های آینده آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ساخت شش مجموعه ورزشی نیز در نقاط مختلف شهر از ابتدای امسال آغاز شده که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسند، بیان کرد: بیشترین مجموعه‌های ورزشی در حال ساخت در مناطق کم‌برخوردار است که مجموعه‌های ورزشی در خیابان مأذون قشقایی و شهرک جوادیه در حال ساخت است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز با بیان اینکه در شهر شیراز ساخت مجموعه‌های ورزشی و فرهنگی براساس طرح آمایش سرزمین و اولویت ارائه خدمات در مناطق محروم و کم‌برخوردار در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: متراژ سرجمع پروژه‌های فرهنگی و عمرانی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز به 150 هزار متر مربع می‌رسد که چند پروژه منحصر به فرد با مقیاس بزرگ برای ساخت در آینده طراحی شده و ساخته می‌شود.

فرخ‌زاده در مورد مدت زمان ساخت کتابخانه بوستان حجاب و شهید مطهری گفت: این 2 پروژه با اعتبار حدود 7 میلیارد ریال و با متراژ 500 متر مربع در مدت 8 ماه ساخته شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه این کتابخانه‌ها به گونه‌ای طراحی شده که امکان توسعه پروژه‌ها در آینده وجود دارد، اظهار داشت: شیراز یک شهر بین‌المللی است و یکی از استانداردها برای این شهر بین‌المللی و فرهنگی ساخت فضاهای آموزشی و کتابخانه است که باید در همین راستا برنامه‌ریزی کرده و این استانداردها را افزایش داد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز در مورد تأمین منابع مالی ساخت کتابخانه در شهر شیراز گفت: 50 درصد از سهم بودجه نقدی نیم‌درصدی کتابخانه‌ها توسط شهرداری شیراز برای ساخت این مجموعه‌ها هزینه می‌شود.

فرخ‌زاده با اشاره به اینکه باید پیش از ساخت کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی در شهر شیراز دقت شود، افزود: مکان‌هایی که دچار دغدغه‌های اجتماعی بیشتری هستند برای ساخت این مراکز انتخاب می‌شود زیرا توسعه و ساخت فضاهای آموزشی و فرهنگی در این مناطق دسترسی مردم به این مراکز را با سهولت بیشتری فراهم کرده و بر امنیت اجتماعی این مناطق تأثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: سعی شده کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی در پارک‌ها ساخته شود تا فضاهای آموزشی و ورزشی در کنار همدیگر خدمات مؤثرتر و بیشتری را به شهروندانی که به پارک یا کتابخانه مراجعه می‌کنند ارائه دهند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز در مورد انعقاد تفاهم‌نامه شهرداری با سازمان ملی یونسکو و ثبت شیراز در بین شهرهای فرهنگی جهان بیان کرد: زمانی که تفاهم‌نامه بار حقوقی به خود بگیرد و کارگروه‌های حقوقی توسط دستگاه‌های مختلف براساس این تفاهم‌نامه ایجاد شود می‌توان برای تبدیل شدن و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی شیراز بیشتر تلاش کرد.

فرخ‌زاده با بیان اینکه از زمانی که شعر شیخ اجل سعدی شیرازی بر سردر سازمان ملل نگاشته شد شیراز در زمره شهرهای بین‌المللی قرار گرفته و وارد عرصه‌های بین‌المللی شده، تصریح کرد: در حالی که کشورهای مختلف دنیا به دنبال جعل اسناد برای داشتن هویت برای خود هستند شیراز تمام هویت‌های میراثی، فرهنگی و مذهبی را دارد و آنچه که باید رخ دهد تبدیل این ظرفیت‌ها از بالقوه به بالفعل است.

وی خبرداد: در آینده نزدیک نخستین سالن تئاتر شهر شیراز توسط این معاونت کلنگ‌زنی می‌شود.

قاسم اکبری، شهردار منطقه 5 شیراز، نیز در این آئین با بیان اینکه جمعیت این منطقه بیش از 170 هزار نفر است و نیازمند فضاهای فرهنگی و اجتماعی بیشتری است، اظهار داشت: یکی از وظایف شهرداری احداث فضاهای بزرگ فرهنگی، عمرانی و آموزشی است تا بتواند نیازهای جوانان را در راستای داشتن روحیه نشاط و سرزندگی تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه در سطح این منطقه بیشترین پروژه‌های فرهنگی و ورزشی شهر شیراز در حال ساخت است، افزود: دو مجموعه ورزشی در بلوار نواب صفوی و پارک 50 هکتاری در سطح این منطقه در حال ساخت است.

شهردار منطقه 5 شیراز با بیان اینکه در مجموعه ورزشی پایداری واقع در بلوار نواب صفوی مجموعه‌های صخره‌نوردی، سالن‌های ورزش‌های توپی و غیر توپی در نظر گرفته شده و در حال ساخت است، خاطرنشان کرد: این دو پروژه با اعتبار حدود دو میلیارد تومان هزینه ساخت در ابتدای سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

اکبری با اشاره به اینکه در محل پارک 50 هکتاری نیز ساخت مجموعه کاملی از فضاهای ورزشی پیش‌بینی شده، تصریح کرد: با مشارکت بخش خصوصی باشگاه اسب‌سواری نیز در این منطقه ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اولویت منطقه 5 شهرداری شیراز نگهداری فضای سبز و ساخت مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی است، عنوان کرد: روکش آسفالت معابر اصلی و خیابان‌ها نیز در دستور کار قرار دارد اما با وجود کمبود اعتبارات سعی شده زیرساخت‌های احداث فضاهای ورزشی و فرهنگی با ساخت مجموعه‌هایی در این راستا تقویت شود.

شهردار منطقه 5 شیراز با اشاره به اینکه مجموعه ورزشی پایداری با اعتبار 2 میلیارد تومان و پارک 50 هکتاری کوشک‌میدان با هزینه راه‌های دسترسی با اعتبار 2.5 میلیارد تومان و دو مجموعه دیگر با اعتبارات یک میلیارد تومان و 4 میلیارد تومان در سطح منطقه پنج در حال ساخت است، بیان کرد: امسال 130 پروژه با قراردادهای از 7 میلیون تومان به بالا یا ساخته شده و یا در حال ساخت در سطح منطقه 5 است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار