جمعیت افراد بیکار در شهرستان ملکشاهی قابل توجه و نگران کننده است.
کد خبر: ۴۰۷۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸ 15 April 2017

به  گزارش تابناک ایلام ؛ جمعیت افراد بیکار شهرستان قابل توجه است، گاهی در یک خانواده تعداد آنها از پنج نفر بالاتر می رود و عمده آنان دختران تحصیلکرده ای هستند که حتی مهاجرت برای آنان مقدور نمی باشد و مجبورن در خانه با ناامیدی و افسردگی عمرخود را سپری نمایند.

جمعیت عظیمی از دانشجویان شهرستان ملکشاهی فارغ التحصیل شده اند و مدارک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و بالاتر را اخذ نموده ولی بدون شغل سرگردان مانده اند.

شغلی که متناسب با رشته و تخصص آنها باشد در شهرستان و حتی استان یافت نمی شود. این قشر از جامعه که سرمایه عمده نیروی انسانی و پتانسیل نهفته کار و انرژی هستند و آینده جامعه به تلاش و همت آنان نیازمند است، در حال حاضربه دلیل بیکاری و بالارفتن سن آنها دچار یاس و سرگردانی هستند، برخی از آنان به مشاغل کاذب و نامناسب روی آورده و برخی از آنها مهاجرت از شهرستان را بر هرچیزی ترجیح می دهند تا در شهرها و بنادر دورافتاده کشور شغل و کسب و کاری مهیا کنند و سربار خانواده نشوند.

ازسوی دیگر پیامدهای معضل بیکاری عبارتند از مشکلات روحی و روانی، روی آوردن به بزهکاری و سرگرمیهای نامناسب، عدم ازدواج، اعتیاد، پیوستن به باندها و گروهکهای خلاف، طردشدن توسط خانواده ها و... که هرکدام عواقب و آثار ناگواری را درخود نهفته است.

گرچه معضل بیکاری در کل کشور سراسری است اما در استان ایلام و شهرستان ملکشاهی پررنگ تر جلوه می کند زیرا منطقه تا حدودی بن بست و به مناطق بزرگ تجاری و بندری دسترسی ندارد، فاقد کارخانجات و تاسیسات عمده است و بازار کار برای جوانان تحصیلکرده از هرلحاظ بی رونق مانده است.

افراد جوان و تحصیلکرده که با ملارج عالی علمی فارغ التحصیل شده اند نیز به مشاغل رده پایین بسنده نخواهند کرد و این امر موجب پدیده فرار مغزها در منطقه شده است.

برخی رشته های دانشگاهها و موسسات آموزش عالی منطقه نیز تناسبی با نیازها و فرصتهای شغلی محدود استان ندارند و در واقع دانشجویان زیادی برای کسب مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در این رشته ها فقط وقت و هزینه خود و خانواده ها را به مدت چهار الی شش سال هدر داده اند. از آنجائیکه پس از شش سال سن آنها هم بالا می روداین امر خود باعث تاخیر ازدواج و یا یافتن کارهای آزاد برای آنهاست.

اوج نشاط و جوانی و انرژی در واقع همان بهار عمر یا جوانی است که بکارگیری موثر برنامه ریزی جامع و سیاستهای کلان برای استفاده از این سرمایه موجب رونق جامعه، پویایی اقتصاد، شکوفایی خانواده ها و در مجموع باعث رونق هرکشوری است.

در حال حاضر استخدام های رایج، خیلی کمتر از جمعیت متقاضی جویای کار است و در اغلب مواقع تناسب میان تخصص و فرصت شغلی وجود ندارد و گاهی به جای مهارت و تجربه افراد جویای کار، امتیازات دیگری به چشم می خورد.

استخدام افراد غیربومی در شهرستان ملکشاهی بر معضل مذکور افزوده است و با وجود خیل عظیم بیکاران و افراد بومی متقاضی و جویای کار، گاها این افراد غیربومی به استخدام رسمی در فرصتهای محدود شهرستان در می آیند.

از دیگر عوارض بیکاری بازتاب منفی آن در مدارش و دانشگاههاست و باعث بی انگیزگی و دلسردی دانش آموزان و نگاه منفی آنان به تحصیل برای کسب حرفه و کار در آینده و پس از فراغت از تحصیل می باشد.

عدم پرداختن جدی  به موضوع اشتغالزایی و برنامه ریزی در این عرصه از ضعفهای مدیریتی شهرستان است که هنوز چاره اندیشی آن در نگاه مسئولان استانی و کشوری لنگ مانده است.

ملکشاهی خبر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار