مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: امسال سهم منابع طبیعی در برنامه ششم توسعه 109 درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۳۹۰۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲ 07 March 2017
به گزارش تابناک اردبیل، شهامت هدایت در نشست با خبرنگاران استان به مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار کرد: حمایت جدی در دولت تدبیر و امید از منابع طبیعی و محیط زیست صورت گرفته به طوریکه امسال سهم منابع طبیعی در برنامه ششم توسعه رشد قابل توجهی داشته است.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات خاص و مصوبات مناسبی در این مورد اجرایی شده است، تصریح کرد:‌ بهره‌برداری در راستای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست دولت با افزایش جرایم بهره‌برداری از جنگل‌های شمال را ممنوع کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مشارکت مردم در اجرای طرح‌های آبخیزداری را در راستای احیای دریاچه ارومیه یادآور شد و گفت: تمام اینها گام‌های مثبتی است که در دولت تدبیر و امید برداشته شده است.

هدایت با تبریک فرا رسیدن هفته منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: ما باید همه روزها را روز حفاظت از منابع طبیعی اعلام کنیم چرا که برای حفظ و بقا زندگی بشری تداوم و وجود منابع طبیعی لازم و مؤثر است.

وی برنامه‌های هفته منابع طبیعی را یادآور شد و بیان کرد: در سال‌جاری هفته منابع طبیعی با برنامه‌های مدون و مستقل در استان اجرایی می‌شود.

هدایت در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: 15 اسفندماه زنگ انفال در مدرسه فدک کارشناسان با حضور استاندار اردبیل به صدا در می‌آید و این زنگ نشانگر بیت‌المال بودن منابع طبیعی است که هیچ کس و هیچ نهاد و فردی حق مالکیت آن را ندارد.

وی همچنین به اجرای برنامه‌های درختکاری در این روز اشاره کرد و ادامه داد: در کنار آن برنامه‌های متعددی را در سالن اجتماعات منابع طبیعی با همکاری سپاه ناحیه اردبیل برگزار می‌کنیم.

هدایت با اشاره به اینکه نهالکاری امسال به دلیل شرایط جوی نمادین است و در هفته‌های بعدی با مساعد شدن هوا اقدام به نهالکاری در اردبیل می‌شود، اظهار کرد: امسال با هماهنگی که با بنیاد شهید داشتیم، ‌قرار شد به یاد سه هزار و 300 شهید سرافراز استان اردبیل، سه هزار و 300 نهال در استان کاشته و غرس شود.

وی روز دوم این هفته را با عنوان فرهنگ منابع طبیعی، مسؤولیت‌های اجتماعی و رسانه اعلام کرد و گفت: در این روز نهال در محوطه‌ای که آماده‌سازی شده غرس می‌شود.

هدایت روز سوم این هفته را قانون، منابع طبیعی، جنگل‌بان و حفاظت اعلام و از برگزاری همایشی تحت عنوان «همایش قانون و منابع طبیعی» با حضور دادستان شهرستان‌های استان،‌ قضات منابع طبیعی شهرستان‌ها، مقامات قضایی و معاونان و نیروهای حفاظت منابع طبیعی اعلام کرد.

وی تصریح کرد: در این مراسم راهکارهای مبارزه با تخریب منابع طبیعی و جلوگیری از آن و آسیب‌شناسی تخریب‌های عرصه‌های منابع طبیعی بررسی می‌شود.

هدایت روز چهارم این هفته را منابع طبیعی، سلامت اداری،‌ آموزش و ترویج اعلام کرد و افزود: همایشی در سالن خوشروزی منابع طبیعی در مورد سلامت اداری برگزار و افتتاح‌هایی را در این روز شاهد می‌شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در روز چهارم هفته منابع طبیعی مدرسه شکفته نو در سرعین که توسط خیرین ساخته شده و منابع طبیعی تأمین فضای سبز آن را تقبل کرده است، افتتاح می‌شود.

هدایت همچنین اضافه کرد: در این روز با هدف کاهش فاصله بین علم و اجرا و ارائه راهکارهای علمی در راستای حل مشکلات منابع طبیعی همایشی در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می‌شود.

وی روز پنجم هفته منابع طبیعی را منابع طبیعی، بسیج، سازندگی و سازمان‌های مردم نهاد اعلام کرد و ادامه داد: این روز مختص بسیجیان، مؤسسات‌ و سازمان‌های مردم نهاد فعال منابع طبیعی است.

هدایت اظهار کرد: روز ششم به نام منابع طبیعی و آموزه‌های دینی نامگذاری شده که در این روز با شرکت در نماز جمعه، قبل از خطبه‌ها سخنرانی می‌شود.

وی روز شنبه را منابع طبیعی و مدیریت جامع آبخیزداری اعلام کرد و گفت: در این روز افتتاح پروژه‌های اقتصاد مقاومتی منابع طبیعی را در دستور کار داریم به طوریکه تمام برنامه‌های طراحی شده برای این هفته در قالب اقتصاد مقاومتی است.

هدایت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید توجه ویژه و اعتبارات خاصی برای منابع طبیعی در نظر گرفته شده است،‌ تصریح کرد: پنج پروژه در راستای اقتصاد مقاومتی در استان شروع شده که نمونه آن درویش چایی سرعین در 17 هزار هکتار است که 70 درصد مطالعات آن تمام شده است.

وی از اجرای زیرساخت‌های آن خبر داد و افزود: در راستای افزایش آب منطقه، ایجاد درآمد روستاییان و توسعه گردشگری 320 هکتار پارک آبخیز طراحی شده که در راستای توسعه توریسم سرعین اجرایی می‌شود.

هدایت با اشاره به اینکه در حال حاضر به سرعین تنها به چشم شهر آب‌های معدنی نگاه می‌شود، بیان کرد: با ایجاد تنوع در گردشگری سرعین و اکوتوریسم آن که شامل باغ ویلاها، توسعه فضای سبز جنگلی، باغات میوه و مجتمع‌های گردشگری است، چهره شهر سرعین متحول می‌شود.

وی به اجرای سایر طرح‌ها در خمس خلخال، فنارود، اونار مشگین‌شهر و گوری چای پارس‌آباد اشاره کرد و ادامه داد:‌ تمام اینها در راستای حمایت دولت از طرح‌های منابع طبیعی اجرایی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل همچنین به اعتبارات مصوب منابع طبیعی اشاره کرد و گفت:‌ ما در بخش اعتبارات استانی چهار میلیارد و 200 میلیون تومان و اعتبارات ملی شش میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار داشتیم که سرجمع آن 11 میلیارد تومان است.

هدایت با اشاره به اینکه این رقم در مقایسه با سال گذشته حدود 50 درصد افزایش داشته است، اضافه کرد: دو میلیارد و 600 میلیون تومان از منابع استانی و بقیه از محل اسناد خزانه به استان اردبیل اختصاص یافته است.

وی به سایر فعالیت‌های منابع طبیعی نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بزرگترین فعالیت منابع طبیعی تثبیت مالکیت و جلوگیری از حیف و میل بیت‌المال و تصرفات است به طوریکه در سال‌جاری برای 132 پلاک تثبیت مالکیت در مساحت 13 هزار هکتار انجام شده و برای آن سند تک برگی اخذ کردیم.

هدایت همچنین تصریح کرد: 67 هزار هکتار اسناد دفترچه‌ای در 53 مورد اجرایی شده و 80 هزار هکتار امسال تثبیت مالکیت شده است.

وی به استعدادیابی عرصه‌های ملی جهت واگذاری به تمام واحدها از بخش دولتی گرفته تا بخش خصوصی اشاره کرد و ادامه داد: در طرح‌های کشاورزی پنج مورد پرونده مصوب در سطح یک‌هزار هکتار داشتیم که تمام آنها شناسایی شده است.

هدایت به مشکلات عرصه‌های طبیعی پارس‌آباد، بیله‌سوار، عشایر و قشلاقات اشاره کرد و گفت: در تمام استان مشکلات عشایر حل و فصل شده که امیدواریم از این به بعد هیچ مشکلی در این راستا دامن‌گیر منابع طبیعی نشود.

وی به واگذاری زمین به مسکن و شهرسازی در راستای ماده 10 و 20 به میزان شش هزار و 500 هکتار در سال‌جاری اشاره کرد و افزود: 167 هکتار زمین‌هایی که به مسکن و شهرسازی تعلق گرفته، ملی بوده است.

هدایت به تشکیل 250 پرونده متقاضی معدن در چهار هزار هکتار و بررسی آن خبر داد و بیان کرد: در سال‌جاری با 68 پرونده احداث معدن در 410 هکتار موافقت و 41 مورد نیز به دلیل فرسایش منطقه‌، بالا بودن پوشش گیاهی، تعدد معدن واگذاری شده و... مخالفت شده است.

وی به وضعیت نیروی انسانی در منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: علی‌رغم گستردگی منابع طبیعی و وجود 19 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی که نیازمند حفاظت است، ما تنها یک نفر را برای حفاظت داریم.

هدایت در ادامه سخنان خود اضافه کرد: 274 نیروی رسمی و 82 نیروی حفاظتی داریم که به نظر می‌رسد با توجه به اینکه این عرصه‌ها از قزل‌اوزن تا کناره‌های ارس را در بر می‌گیرد، بسیار ناچیز است.

وی همچنین از کشف چوب‌آلات غیرمجاز جنگلی خبر داد و اظهار کرد: سه هزار و 430 اصله درخت و چوب‌آلات غیرمجاز جنگلی کشف شده که تمام اینها در استان‌های همچوار بریده و وارد استان اردبیل می‌شود.

هدایت با یادآوری اینکه گشت 24 ساعته مستقل در پاسگاه‌ها داریم، تصریح کرد: با تخریب عرصه‌های ملی و منابع طبیعی به شدت برخورد می‌کنیم به طوریکه تخریب عرصه‌های ادوانی 788 مورد در چهار هزار و 800 هکتار در عرصه‌های منابع طبیعی اتفاق افتاده و در کنار آن هفت مورد حمل زغال و هفت مورد چرای غیرمجاز دام را نیز شناسایی کرده‌ایم.

وی یادآور شد: در هفته منابع طبیعی سال‌جاری اقدام به نهالکاری از نوع صنوبر، آیلان، افرا، کاتاپیلا که اولین گونه سریع‌الرشد است و به صورت آزمایشی در استان کاشته می‌شود، اجرایی می‌کنیم به طوریکه امسال قرار است 25 هزار اصله نهال در اردبیل توزیع شود.

هدایت به کاشت انواع کاج‌ها و سروها نیز اشاره کرد و افزود: ‌در طول سال 90 هزار اصله توزیع و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی همچنین به توزیع نهال در شرکت شهرک‌های صنعتی نیز خبر داد و بیان کرد: برای جلوگیری از آلودگی اقلیمی و افزایش سطح فضای سبز در شهرک‌های صنعتی، توزیع نهال را اجرایی کرده‌ایم و علاوه بر آن در بین دهیاری‌ها و شهرداری‌ها نیز برای افزایش سرانه فضای سبز اقدام شده است.

هدایت از اجرای روستا پارک‌ها در روستاهای اردبیل خبر داد و اضافه کرد:‌ اهمیت منابع طبیعی به قدری فراوان است که اندک غفلتی از آن می‌تواند حادثه‌های بسیار ناگوار همچون حادثه ریزگرد خوزستان را به همراه داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه جامعه ما را سه آسیب ریزگردها، خشکسالی، سیل و کمبود آب تهدید می‌کند، اظهار کرد:‌ همه اینها به استفاده نامناسب از جنگل‌ها و خاک بر می‌گردد که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: جنگل و پوشش گیاهی اهمیت بسیار زیادی به ویژه از لحاظ جلوگیری از تخریب و فرسایش خاک دارد به طوریکه جایی که جنگل و پوشش گیاهی داریم، حداقل هشت ساعت برای بقا آب زمان نیاز است و در صورتی که جنگل و پوشش گیاهی نباشد در کنار اینکه آب به صورت قطرات درشت بر روی زمین فرود می‌آید و موجب فرسایش خاک می‌شود، در هفت دقیقه از بین می‌رود.

هدایت گفت: ‌طبق بررسی‌‌هایی که انجام شده هر درخت حداقل 12 پی.پی.ان آلودگی میکروبی، باکتریایی و قارچ‌های موجود در هوا را جذب و موجب بیماری‌های واگیردار می‌شود.

وی یادآور شد: با حفاظت از اکوسیستم طبیعی منطقه، پوشش گیاهی و کاشت گونه‌های سازگار باید طوری عمل کنیم تا ثبات اقلیمی را در منطقه ایجاد کرده باشیم.

هدایت از برخورد شدید با مخربان منابع طبیعی، عرصه‌های ملی و منابع خبر داد و افزود: در سال‌جاری هر کس در هر جایگاه و لباسی که باشد اگر قصد تخریب منابع طبیعی و تجاوز به آن را داشته باشد، منطقه امنی ندارد و ما با آنها به شدت برخورد می‌کنیم.

وی تشکیل 870 پرونده در این راستا را بسیار بی‌سابقه اعلام کرد و ادامه داد:‌ تمام این پرونده‌ها به دستگاه قضایی تحویل داده شده که الحق و الانصاف دستگاه قضا نیز در این راستا سنگ تمام گذاشته است.

هدایت در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد:‌ علی‌رغم جوسازی‌ بسیار علیه منابع طبیعی، ما با هیچ کس سر مسامحه نداریم و هر کس بخواهد دست‌اندازی به منابع طبیعی بکند، قطعاً دست وی قطع می‌شود.

وی به تجهیزات یگان حفاظت منابع طبیعی اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته دو پهپاد برای منابع طبیعی خریداری شده که با فعالیت در بخش یگان حفاظت، تمام منطقه را تحت نظر داشته و با سیستم جی.پی.اس رصد می‌کند.

هدایت همچنین اضافه کرد: سازمان منابع طبیعی موافقت خرید 700 دستگاه ماشین‌آلات مجهز را اخذ کرده که تمام اینها به منابع طبیعی واگذار می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از همکاری با شهرداری در راستای واگذاری نهال و توسعه و راه‌اندازی پارک‌ها و فضای سبزها خبر داد و گفت: ما به تمام شهرداری‌ها نهال رایگان توزیع کرده و در اختیار آنها قرار می‌دهیم به طوریکه در حال حاضر چهار نهالستان ما در راستای جلوگیری از افت نهال‌ها و ایجاد نهال‌های سازگار با محیط سازگار هستند.
 
جوان آنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار