ویروس ضعیف شده آبله مرغان در بزرگسالی با ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن یا بالا رفتن سن به نام بیماری زونا در بدن مشاهده می شود.
کد خبر: ۳۸۹۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸ 06 March 2017
تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:کارشناس بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: زونا، بیماری دردناکی است که در اثر ویروسی به نام "واریسلا زوستر" ایجاد می شود.
این ویروس در افرادی که در دوران کودکی به آبله مرغان دچار می شوند، در سیستم عصبی پنهان و با ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن یا بالا رفتن سن نشانه های بیماری زونا آشکار می شود.
مهناز زادانی فرد افزود: این بیماری با تاول های قرمز و دردناک در بدن مشخص می شود که بیشتر در ناحیه قفسه سینه مشاهده می شود و در یک طرف بدن گسترش پیدا می کند.
وی افزود: سوزش پوست پیش از شروع ضایعات جلدی، احساس کسالت، درد شدید، خارش منطقه درگیر و حساس شدن ناحیه مبتلا، بروز اختلالات گوارشی و پیدایش دانه های پر از مایع یک طرفه به شکل یک نوار بر روی اعصاب سینه ای، گردنی یا جمجه ای و در صورت درگیری اعصاب مربوط به چشم، درد چشم، از نشانه های این بیماری است.
این کارشناس بهداشت عمومی افزود: دوره بیماری زونا در حالت معمول دو تا سه هفته است و پس از گذشتن این دوره، ضایعات پوستی شروع به تیره شدن و خشک شدن می کنند و از پوست جدا می شوند و تاول های پوستی در مدت 14 تا 21 روز از بین می روند.
زادانی فرد با بیان اینکه  حدود 10 درصد از بزرگسالان در زندگی دچار زونا می شوند که این اتفاق در حالت معمول پس از سن 50 سالگی رخ می دهد، افزود: بیماری زونا تا زمانی که تاول ها خشک نشده اند، قابل انتقال به دیگران است اما، پس از خشک شدن سطح تاول ها، خطر سرایت وجود ندارد.
وی استفاده از داروهای ضد ویروسی، مصرف محلول های موضعی، استفاده از استامینوفن برای تسکین درد و کاهش تب، استراحت و مصرف مایعات فراوان، پرهیز از خاراندن ضایعات، شستشوی مکرر دست ها، استحمام روزانه و شستشو با آب و صابون، مصرف میوه و سبزی،  و خودداری از مصرف سیگار و الکل را از مهمترین توصیه های پزشکی برای مقابله با این بیماری عنوان کرد.
کارشناس بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با انجام واکسیناسیون آبله مرغان و زونا می توانیم از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم.
وی افزود: واکسن زونا برای افراد بالای 60 سال توصیه می شود اما زنان باردار، افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند و اطفال کمتر از 12 ماه، نباید این واکسن ها را دریافت کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار